Gå til innhold

Første kontroll


Halaine89

Anbefalte innlegg

Hei Hei !

 

Fikk vite av en vennine at ventetiden på legesenteret her i byen var meget lang, valgte dermed og sende inn en elektronisk timesbestilling allerede i dag, selv om jeg bare er 5+0 idag.

 

Fikk time så tidlig som 28.04 (da er jeg 7+2).

 

Men noen som vet om man skal ta med urinprøve på denne kontrollen?

 

Tenker det er litt underlig om jeg kommer med urinen min i et sånn kopp, også vil ikke legen ha det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk ikke første kontroll hos legen før i uke 11 jeg... Tror det er det som er vanlig. Men fikk en kontroll time hos jordmor i uke 7 :) da skal vi lytte på hjerteslagene :) det blir spennende!

 

Ser du også er 89-modell?

 

Tror ikke du trenegr ha med deg urinprøve, og om de ønsker det så kan du jo bare tisse på et glass på legekontoret.

 

:) gratulerer og lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her er vi 89-modell ja, så kjekt at du også er det :)

 

Kanskje jeg skal ta å ringe til legesenteret å snakke med de. Tror de kanskje bare har satt meg opp på nærmeste ledige time uten å tenke på at jeg skal på svangerskapskontroll..

 

Men hvordan fant du en jordmor, har ingen sånne private tjenester der jeg bor så har ikke det som et alternativ :/

 

Gratulerer masse til deg også !! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er d 13 år siden eg gikk til svangerskapskontroll sist. skal på min første 22.04, og da er 7 uker på vei.

men mener å huske at eg hadde med urinprøve hver eneste gang, for at de kunne måle div saker og ting. bl.a. sukker i urinen, evt eggehvite, osv.

men for sikkerhetskyld, kan du kanskje kontakte de igjen, for å høre.

 

i "verste" tilfelle, om du ikke har med deg, og de trenger d, så får du en kopp hos de, som du kan ta med deg på toalettet der, for så å avlevere i skranken etter at du har "fylt den opp"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan.

Jobber som legesekretær ved et fastlegekontor hvor vi har masse gravide som går til svangerskapskontroll.

Man skal ALLTID ha med seg urinprøve når man går på svangerskapskontroll, og det beste er om du har med morgenurin (som skal være midtstrømsprøve og oppbevares på et sterilt glass fra apoteket). Dette er fordi det er denne urinen som har vært lengst i blæra, og derfor er mest konsentrert. Da vil det lettere vise om du har sukker, protein,blod eller betennelsesceller i urinen. Ved første svangerskapskontroll skal du også medbringe urinprøve.

Det er vanligst at 1.ktr er i alt fra uke 8-12, mest vanlig er rundt uke 10.

 

Håper dette var til hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk, dette var til veldig god hjelp og oppklarende ikke minst :)

 

Men da skal anskaffe meg noen slike glass, også skal jeg ringe til legesenteret, og ikke gjøre dette elektronisk, og flytte timen min (antar de bare satte meg opp på første ledige time med min fastlege) til rundt uke 10-12 :)

 

Men hvordan er det med den kommunale jordmordtjenesten, kan man bestille seg en time der rundt uke 7-8 for å få høre på hjerteslagene, eller må man ha en henvisning fra lege?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du trenger ingen henvisning fra lege til å komme til jordmor.

Jeg ringte til bydelens helsestasjon og fikk time med en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg også ringte bare helsestasjonen i kommunen min, og så fikk jeg snakke med jordmor og forklarte hvorfor jeg ville ha en time hos ho tidligst mulig:) så fikk jeg det!

de er veldig opptatt av å ta vare på mor, og at morikke skal føle seg utrygg og usikker.

 

:) godt å ha noen som tar vare på oss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå fikk jeg meg time med jordmor 3. mai (da er jeg 8+0) også ringte jeg legesenteret og hørte om den kontrollen var litt tidlig, og det var den, så den ble flyttet til 20. mai (da er jeg 10+3) :D

 

Nå gleder jeg meg masse til å komme meg til jordmor, og kanskje få høre lille hjerte slå <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er idag 6+1 og hadde min første legetime i går. Skal ta blodprøver idag og på fredag bare for å se at ting utvikler seg normalt. I tillegg har jeg fått time hos jordmor neste uke for ul.

 

Får tett oppfølging pga alder samt ma og sa tidligere og det er veldig betryggende...Er tidlig enda men føler at jeg snart kan begynne å glede meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...