Gå til innhold

Hvordan er det med svangerskapspenger vs sykemelding

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har vært hos legen en tur og vi ble først enige om 50% sykemelding pga bekkenløsning. Men så endret han det til svangerskapspenger, at jeg må sende en søknad om dette.

Noen som vet om det er mindre gunstig for meg at jeg får svangerskapspenger istedenfor å være sykemeldt (sykepenger)? Har jo ikke råd til å gå ned i lønn...

Håper noen vet:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har svangerskapspenger, og får akkurat samme lønn som jeg fikk fra jobben:)

Jeg får det pga. at jeg jobbet med kjemikaler, og dem kunne ikke omplassere meg.

Hvis du går inn på nav sine sider, og søker på svangerskapspenger kan du lese mer om det der.

Søknaden finner du på arbeidstilsynet sine sider. Her har du linken: http://www.arbeidstilsynet.no/skjema.html?tid=78135

Jeg slet veldig med å finne denne søknaden, for dem på nav viste jo ikke selv hvor dem fant den. Og hver gang jeg ringte og sa jeg skulle søke om svangerskapspenger, så henviste dem meg til foreldrepenger søknaden, ikke lett, hehe:P

Foreldrepenger blir det heller ikke noe forandring på, blir akkurat som om du hadde jobbet:)

Lykke til:D

Skrevet

Det er forresten det første skjema litt ned på siden du skal bruke hvis du skal søke om svangerskapspenger. Det er hele søknaden. Fylles ut av jordmor/lege, og av arbeidsgiver, og så leverer du det hos nav. Trenger bare dette arket, og så må jobben sende over inntekts og skatteopplysninger til nav.

Skrevet

Tusen takk for svar Lotta:)

Skrevet

Det som og er en fordel er at man beholder alle feriepengerettigheter o.l.

Det er bedre å motta svangerskapspenger enn sykepenger :)

Skrevet

Hei!

Svangerskapspenger gis til friske, gravide kvinner som pga. forhold på arb.plassen ikke kan være helt eller delvis i arbeid.

Er det derimot bekkenløsning eller annen sykdom/plage hos den gravide er det sykemelding som skal gjelde. Dette burde jo legen din vite.

Vet om noen som har fått avslag på søknaden om sv.penger nettopp pga. dette.

Skrevet

Jeg får svangerskapspenger, det var jordmor som tipset meg om det siden det er mer gunstig enn sykepenger.

Men hun sa at man har ikke rett på det med mindre det er farlig for fosteret at moren jobber, og at jobben ikke kan tilrettelegge. Jeg har rett på svangerskapspenger fordi jeg er tvillinggravid (tvillinggravide skal helst ikke jobbe etter uke 20-22), og stress og fysisk arbeid øker risikoen for fortidlig fødsel og vekstavvik hos fostrene.

Kan man ikke jobbe "bare" pga sykdom og plager hos mor har man altså ikke rett på svangerskapspenger, det var hvertfall det hun sa..

Skrevet

Hei Mia

Eg er også tvillinggravid og fekk høyre at eg blir sjukemeldt etter 6 mnd av legen min, men er det svangerskapspeng som gjeld allereie frå veke 20-22 generelt eller er det i ditt tilfelle. Har ikkje så veldig stor tiltru til legen min...

Skrevet

Mener alle tvillinggravide har rett på svangerskapspenger fra uke 20-22.. Noen får jo jobbe litt lengre om de vil og om jobben ikke er så tung, men etter uke 28 bør man absolutt ikke være i jobb fikk jeg beskjed om fra sykehuset.

Det er jo ikke for vår skyld at vi skal ta det med ro, men for babyene siden vi har et risikosvangerskap og faren for fortidlig fødsel er mye større enn hos enlinger. Jeg har vært sykemeldt tidligere pga bekkenløsning, men da fikke jeg sykepenger, siden årsaken lå hos meg og ikke babyene. Legen søkte om svangerskapspenger etter uke 22.

Går du ikke til regelmessig UL hos gynekolog eller sykehus da? Hør med de om når du bør slutte å jobbe. Tror mange allmennleger har lite kunnskap om tvillingsvangerskap..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...