brooklyn Skrevet 11. april 2010 #1 Skrevet 11. april 2010 Vi bor idyllisk til på landet, enebolig med stor hage, alt er bare velstand. Men...vi bor ved siden av et annet hus, ca 100 meter mellom husene, og hagene våre deles av et gjerde, så har vi en hekk på vår side av gjerdet. Det er ingen fantastisk tjukk hekk, men vi jobber iherdig med saken. Naboen har to unger, hhv 10 og 14 år, og de er så nysgjerrige at jeg tror jeg faktisk dauer. Med en gang vi går ut i hagen, kommer de løpende ut, setter seg i fluktstoler inntil hekken (som nå etter en tøff vinter ikke har fått blader på seg enda), og stirrer inn i hagen vår og på oss, og sitter og lytter og glor på alt vi gjør. Nei, vi gjør ikke noe spennende, det er leking med guttene, prating, hva vi ønsker å gjøre med hagen, slike ting. Å spise ute i fineværet er helt utelukket, da har vi selskap fra to unger som sitter og glor. Når hekken er full av blader, har de valgt å enten sette seg der hekken er tynnest for å plire gjennom greinene der, eller å klatre opp på disse-stativet sitt for å se over hekken og inn i hagen vår. Hagen er slik at det er kun den siden av huset som ikke er forblåst av vind og noe usjenert ift trafikk og bilveien, så det er mest naturlig å være der. Hva gjør jeg nå da? Skal jeg være nebbete sur nabodame som ikke gidder å si hei, skal jeg ønske dem velkommen inn til oss, slik at de får virkelig GNIDD de nysgjerrige nesene sine inn i det spennende vi foretar oss, eller skal jeg bare late som ingenting? Hadde de bare lekt eller i det minste LATET som om de ikke var så nysgjerrige, hadde jeg taklet dette bedre. Tror jeg. Nå er jeg proppfull av gravide-termin-i-dag-hormoner og kjenner at dagen har vært skikkelig kjip. De kom ut to minutter etter oss, og la seg til for å få best utkikk inn til oss, med tepper og håndkler, mat og drikke, og har satt og sett inn til oss i hele dag mens vi har vært ute Ja, jeg er grinete. Hva gjør man så? Gode, og mindre gode innspill mottas med takk. (Vurderer å sette opp en skikkelig feit levegg....)
brooklyn Skrevet 11. april 2010 Forfatter #2 Skrevet 11. april 2010 ..og halve overskriften falt vekk... Har blitt sånn sur nabo. Gode tips mottas med takk, skulle det stå.
Gjest sug lut Skrevet 11. april 2010 #3 Skrevet 11. april 2010 Flytt. Det er endrer seg aldri, og selv med levegg eller meter-tuja vil du få følelsen av ikke å være fri hos deg sjøl. Naboer er roten til om ikke alt, så i det minste det meste ondt.
Gjest sug lut Skrevet 11. april 2010 #4 Skrevet 11. april 2010 *det der* Vil forresten legge til at du kan jo prøve å si hei, jeg setter ikke pris på å bli glodd på. Men jeg tviler på at du noensinne blir kvitt følelsen.
Sjaman Skrevet 11. april 2010 #5 Skrevet 11. april 2010 haha sorry men jeg må bare le litt.... bli kjent med tenåringene... inviter dem på pizza og snakk med dem... så kan du lettere si stikk av når de plager deg... da skjønner de tegninga... mine nabounger på 12 og 14 er også veeeeldig glade i å følge med men de er her ofte baker og lager pizza sammen slik har jeg også gratis barnevakt til tider.... lykke til
Gjest Skrevet 11. april 2010 #6 Skrevet 11. april 2010 Høres ikke ut som typen jeg ville invitert inn i varmen (men jeg vet jo veldig godt hvor usosialiserte folk er der ute ) Hadde sagt fra til foreldrene deres og bedt de ta det opp med ungene.
brooklyn Skrevet 11. april 2010 Forfatter #7 Skrevet 11. april 2010 Husbonden er av den mer joviale og trivelige sorten enn meg (sjokkerende) og han har nå prøvd å slå av en prat med dem, men de er ikke helt mottakelige, disse ungene, noe jeg ikke synes er direkte trist akkurat... Kan jo hende de ikke TØR å svare, fordi de tenker at konen til den trivelige mannen er en skikkelig hurpete sur megge. Moren er en grei dame, sånn prate med over gjerdet når man slår plenen-type, men ellers har vi jo ingenting til felles, med hverken foreldre eller barn! Har vært skikkelig sur i dag. Problemet er jo at de ikke blir mindre nysgjerrige etterhvert som sommeren skrider frem. Nei, ser for meg en levegg av dimensjoner, samt en noe kjappere husbyggingsprosess enn planlagt...Inne i skogen, oppe på fjellet. Der vi vet at vi liker nærmeste nabo...
Gjest sug lut Skrevet 11. april 2010 #8 Skrevet 11. april 2010 De må jo være sosialt tilbakestående. Ti og fjortenåringer uten noe bedre å ta seg til enn å stirre inn til naboen? Medminre du har ambisjoner om å bli Mor Teresa og redde dem hadde jeg skygga banen tvert, ja.
Supermamm Skrevet 11. april 2010 #9 Skrevet 11. april 2010 Kan du ikke investere i en sånn hekk som minner om bartrær, som er grønne både vinter og sommer... Vet ikke hva det heter, men håper du skjønner hva jeg mener;)
Odine! Skrevet 11. april 2010 #10 Skrevet 11. april 2010 Jeg ville snakket med foreldrene deres, så kan de forklare dem litt grunnleggende folkeskikk. Kanskje la mannen gjøre det, siden du er gravid og hormonell?
Gjest Skrevet 11. april 2010 #11 Skrevet 11. april 2010 He he, jeg er nok litt vant med å være "upopulær" som ungdomsskolelærer, så jeg liker nesten å være den sure nabodamen Si fra!
Makka Pakka Skrevet 11. april 2010 #12 Skrevet 11. april 2010 Tror jeg hadde blitt så sur at jeg hadde svart med samme mynt, barnslig nok (sikkert). Med det samme de hadde rigget seg til hadde jeg gjort det samme. Stilt opp med fluktstol og mat og sittet og stirret og pekt på de, og gjerne ropt kommentarer om de til resten av familien. Det er mulig de da hadde syntes at det hadde vært så ubehaglig at de hadde holdt se unna. Skjønner de ikke bedre så må de vel ha det inn med t-skje. Hadde ikke det nyttet så hadde jeg satt opp en gedigen levegg og prøvd å fortrenge at de overhode eksisterer. Håper det ordner seg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå