Gå til innhold

Jeg er gravid og må ned i vekt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg veier 105 kg, er altfor mye. Er ikke så lenge siden jeg fødte barn nr 2, så dette blir tett. Har ikke gått ned noe etter svangerskapet forutenom det barnet og livmoren veide. Jeg veide 90 før svangerskapet, så var ganske så tung fra før av.

Men nå føler jeg det har gått litt over stokk og sten, er ikke fornøyd med vekten og det at jeg igjen er gravid. Kan ikke være verken sundt for meg eller barnet i magen at jeg veier så mye.

Noe av problemet mitt er at jeg spiser ekstremt lite, står opp 6-7 på morgenen og ofte spiser jeg ikke før middagen klokken 16.30. Og det blir ofte kun med det måltidet. Jeg drikker også lite veske. Jeg metter magen min med litt kjeks ol hvis magen blir sulten.

Så er det noen her inne som kan komme med tips om lett mat, altså mat som ikke tar så langt tid for meg å tilberede. Hvor ofte burde jeg spise? Er det nok med f.eks en yoghurt og litt frukt på morgenen?

Jeg har hatt noen helseproblemer med at jeg veier så mye, har hatt betenelse under begge bena, knærne verker, blir fort tungpusten. Klarer ikke bære så veldig tungt, fort sliten. Har også ekstremt lite jern i kroppen, mine jernlagre er tomme, jernprosenten er på 8.5. Så jeg er ofte trøtt og lite opplagt.

Jeg ødelegger meg selv, men alikavel klarer jeg ikke snu det. Jeg fikk fødselsdepresjon etter fødselen og merker den henger litt igjen da jeg ser på det meste som problemer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør spise mye oftere. Når man spiser sjelden og lite så går kroppen på sparebluss og suger til seg alt den kan få - ergo man vil ikke gå ned i vekt, men derimot legge på seg.

Havregrøt er en fin måte å starte dagen på. Det er enkelt å lage, godt å spise, sunt og det holder kroppen i gang frem til lunsj.

Ellers så burde du spise sunne og rene matvarer/produkter. Drikke mye vann og holde deg unna søtsaker og brus (også lettbrus).

Som gravid er det viktig å få i seg nok og variert næring samt å mosjonere litt hver dag (så langt man klarer)

Skrevet

Jeg veier 106 kg, men har ingen plager med det.. Slank deg når svangerskapet er over, det skal jeg! I mellomtiden spiser jeg sjokolade og har det koselig :)

Skrevet

Hei.

Begynn med å kutt ut kjeksen, det er utrolig mye sukker i den type mat. Bare les på pakken å bli overrasket!!

Spis heller ordentlig med som kylling og grønnsaker, mett lengere på færre kalorier.

Skrevet

Hvis jeg skulle ha gjort som deg ville jo plagene mine ha blitt verre og ikke bedre. For å få et bedre liv så ser jeg meg nødt til å klare dette.

Jeg vil ikke skyve problemene foran meg og vente med de til etter fødselen. Jeg vil heller være i god form så jeg kan få en bedre tid med mine 3 barn etter fødselen, skal også ha keisersnitt denne gangen og syns at det er viktig å være i best mulig god form før inngrepet.

Jeg spiser nesten ikke noe søtsaker, men innrømmer at brus er noe jeg finner vanskelig å holde meg unna. Nesten så jeg får abstinenser av å ikke drikke brus. Drikker mest cola, men har byttet den ut med pepsi max. Skal vrikelig klare å kutte ut den også etterhvert, men føler jeg må ta det litt etter litt.

Jeg kjenner jo på kroppen min at den ikke har det noe godt av at jeg nesten ikke spiser. Jeg blir svakere og svakere med tiden.

HI

Skrevet

Du bør spise mye oftere.

Om du ikke er særlig sulten om morningen, så er jo yoghurt og litt frukt supert. Lett & friskt :))

Så bør du spise lunsj, middag & kvelds.

Bruk frukt som mellom måltider.

Du kan f.eks lage deg en stor bolle med salat! Ta isbergsalat, paprika, mais, agurk, fullkornspasta, noen osteterninger & pinjekjerner f.eks :))

Det kan du spise til lunsj & kvelds. Tar litt tid å lage akkurat der og da, men så lenge du har det i en stor bolle og setter den i kjøleskapet så er det bare å fylle opp en skål når du skal ha.

Smoothies er også greit å lage, som du kan ta deg ett glass av innimellom.

Akkurat nå så er nok forbrenningen din veldig lav, fordi du spiser så sjeldent.

Ta deg noen gåturer, så skal du nok se at vekten ordner seg etterhvert :)

Skrevet

Bytt ut brusen med Bonaqua med bringebær smak f.eks :))

Skrevet

Hva med å melde deg inn i vektklubb.no? Hører mange har positive erfaringer. Evt Grete Roede som har opplegg tilpasset gravide.

Høres ut som du trenger mer enn tips. Rett og slett hjelp til å sette opp et sunt kosthold og ernæringssammensetnings av folk som har peiling! Du må få kunnskap om hva som er bra for kroppen din, for du er jo allerede klar over at du ødelegger den.

Spise lite og ofte, av riktig sammensatt mat, sammen med fysisk aktivitet, skal normalt sett være oppskriften for vektreduksjon.

Lykke til :-)

Skrevet

Har det akkurat sånn som deg!! Er også alt for tung,og gravid på ny...

Jeg synes det er vanskelig å finne motivasjon til å slanke meg,i svangerskap har man på en måte "lov" til å kose seg litt mer enn vanlig(vet dette ikke er anbefalt),men er bare da jeg har kunnet kost meg med sjokolade uten å skjemmes eller få dårlig samvittighet.

Selv om det ikke finnes en bedre grunn til å legge om kosten, enn et lite barn!

Jeg vil også råde deg til å spise oftere,gjør det ikke selv heller. Travelt å være hjemme med små barn så blir ofte at man kaster innpå noe i full fart. Og når man først skal spise et skikkelig måltid så spiser man aaaalt for mye :(

Vil ønske deg lykke til, dette kommer du til å klare!:)

Skrevet

Bading må jo være ypperlig trening for deg også, da sliter du jo ikke ut bena dine :))

Skrevet

Du bør begynne å spise oftere helt klart. Du trenger ikke å spise mye for at det skal ha god effekt. Du er ikke "flink pike" om du spiser så sjelden...

Eksempler på enkle og små måltider:

Melk og havregryn

En "strull" med hvitost og skinke, dropp brødet!

Naturell yoghurt med biter av grønt eple, ha i litt kanel.

En liten neve nøtter(ikke med rosiner i helst og ikke med salt i)

Et knekkebrød(grovt) med snøfrisk og en bit paprika.

Ta et glass vann hver gang du spiser! Bedre fordøyelse hjelper på vektreduksjon. Og vann er vesentlig for fordøyelsen..

Du snakker ikke om hva og hvor mye du spiser til middag. Kanskje er det noe der du kunne forbedre også?

Når det gjelder slanking og svangerskap så er det ikke anbefalt. Det du kan vurdere er å prøve å holde vekten stabil, dvs at du veier ca 105 kg når du skal inn til KS. Det kan jo være noe å tenke på?

Pepsi max inneholder søtstoffer som er kunstig fremstilt. Jeg ville droppet det, om ikke annet så av hensyn til babyen. Og det mange ikke tenker på er at blodsukkeret påvirkes av også disse søtstoffene, men når du ikke har i deg ordentlig sukker så vil kroppens blodsukker gå ned og du kan få en slapphetsfølelse som likner diabetes. Kanskje også derfor er du trøtt og upplagt...

For å få opp jernlagrene så spis mer grønnsaker (broccoli er bra!) til middagsmaten. Halvparten av tallerkenen bør bestå av grønnsaker..

Kjeks kjøpt i butikk er "djevelens verk" med tanke på sukker/transfett. Om du vil så er det null problem å bake egne kjeks. Det tar ikke lang tid heller!

Skrevet

Tusen hjertlig takk for alle rådene dere har kommet med. Setter stor pris på det. Ja jeg burde vel kanskje hatt hjelp via et kurs eller lignende, men dette koster penger, noe vi ikke har råd til, da vi pusser opp ei leilighet vi nettopp har kjøpt.

Og nå må vi bygge et ekstra soverom :)

Jeg skjemmes over meg selv. Føler meg så ufattelig stygg. Mannen min er en kjekk og slank mann så kommer jeg dundra på over 100, blæh.

Jeg kjenner dette går mer og mer utover psyken. Nesten så jeg tror fødselsdepresjonen blusser opp igjen hvis det er mulig da.

Svømming har jeg tenkt på. Kan jeg be om hjelp fra jordmoren min, har de programmer for overvektige gravide? Jeg hadde kraftig bekkenløsning forrige svangerskap, håper virkelig jeg ikke får det denne gangen, derfor svømming er så aktuelt for meg. Har enda noen småplager etter bekkenløsningen.

Igjen takk for alle svar :)

HI

Skrevet

Snakk med legen din og be om hjelp aven erneringsfysiolog.

Skrevet

Skjønner at du kanskje synes det er leit å være overvektig, men jeg synes ikke du skal bruke graviditeten til å frustrere og slite med dette. Spis litt oftere, litt sunnere og vær i aktivitet. Og som en annen her sier: Kanskje det er bedre å heller fokusere på å holde vekten stabil, få i deg nok næring og ikke stresse med resten. Det kan du ta senere :-)

Men hør med jordmor. Hun har kanskje noen tips og triks. Og ellers kos deg med graviditeten og ikke overfokuser på mat (og slanking)!

15:51

Skrevet

Du må få opp forbrenningen din og ikke minst sørge for nok næringsrik mat til babyen din og deg selv!

Spis etter klokka, sett om nødvendig på alarmen på mobilen din. Hver tredje time SKAL du spise noe sunt. Trenger ikk være så mye, men du må spise noe. Kjeks skal du holde deg langt unna, nesten alt er bedre enn kjeks.. Prøv å drikke et glass vann før du spiser mat til hvert måltid, kroppen din trenger ekstra mye væske nå som du er gravid. Du kan jo også prøve å bytte ut noe av brusen med kullsyreholdig vann, er jo smaktilsatt mange av dem også. Her har du et forslag fra meg:

08:00 Hell et beger yoghurt i en skål og ha på litt frokostgryn av et slag du liker, jeg spiser Axa frokost med frukt.

11:00 To-tre knekkebrød med vanlig pålegg pluss en frukt

14:00 Mellommåltid, f.eks et knekkebrød, en smoothie, litt salat e.l.

17:00 Middag, bare 1 posjon og drikk vann til.

20:00 En brødskive eller 2 knekkebrød. Er du lysten på noe godt så styr unna sjokoladen. F.eks en Rislunsj er friskt og godt, ikke verdens sunneste mat, men bedre enn snop. Det går også ann å lage seg en måltidserstatter, en shake med sjokolade e.l.

Gå en så lang tur du orker to ganger om dagen. Med bekkenproblemer blir det kanskje ikke så langt, men beveg deg det du klarer. En gang på morgenen, og en gang etter at ungene er i seng om kvelden.

Få legen til å skrive henvisning så du kommer deg til fysioterapeut, der kan du få tips om hvordan du skal bevege deg i hverdagen for å avlaste bekkenet, og også hjelp til å komme med i en trimgruppe i varmt basseng.

Masse lykke til!

Skrevet

Hei og gratulerer med nytt svangerskap! :)

Du er bare nødt til å sette på en klokkealarm eller noe hver 3. time og spise. Det er viktigst å spise mer tidlig på dagen enn senere på dagen.

Prøv å sett deg et mål for uka, legg til et nytt mål neste uke. Ikke sett for store eller mange mål av gangen heller, da blir vanskeligere å fullføre dem.

Ved å spise oftere, vil heller ikke få så stor sultfølelse at du hiver innpå et digert måltid senere på kvelden. Så første målet ditt den her uka, kan være at du skal spise hver 3. time, og at du skal få i deg frokost, enten det er knekkebrød med noe godt pålegg, frukt, yoghurt eller noe annet. Det setter i gang forbrenningen og gir deg energi.

:)

Noen ganger er det ikke alltid hva du spiser det kommer an på, men hvordan du spiser. Det er ingen tvil om at du spiser for sjelden. Det er ikke sunt å vente så lenge med å spise. Kroppen setter seg på sparebluss, og dermed vil du ikke oppleve å bli tynn ved å ikke spise.

Ha alltid en vannflaske med sitron, lime eller appelsinbiter med deg hvor enn du går.

Skrevet

Tusen takk alle sammen. Skal skrive ned rådene :) Tenkte å kjøpe inn en matdagbok, der jeg fører opp hva jeg spiser og når.

Skal også lage meg noen regler. Brus kun på lørdager osv.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...