Gå til innhold

Hvor ofte blir dere sjekket vaginalt?

Anbefalte innlegg

Gjest Sharazi
Skrevet

...sånn før fødsel og etter?

Jeg har ikke angst for selve fødselen og det som skal ut. Men jeg har angst for alle de fingrene som skal inn å sjekke modning og etterhvert åpning, etterkontroller osv. Hvor mye blir man egentlig sjekket...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tja vanskelig og si,,kommer vel an på hvor fort det går og det....men du bryr deg ikke om det alikevel,du vill sikkert de skal sjekke ofte greit og vite fremmgangen:)

og etterkontroll skal du på ca 6 uker etter fødsel ikke noe mere en det...

men da jeg var så sjekka de meg ikke vaginalt,bare prata,jeg sa jeg følte meg helt fin,så da mente ikke legen det var nødvendig...

Skrevet

Jeg ble sjekket 4 ganger som jeg husker:-) Første gang når jeg kom inn med 1-2 cm, andre gang på natta 1 døgn etter 3-4 cm, på 6 cm og sannsynligvis noe samtidig som jeg fikk pressrier:-)

Ble ikke sjekket på 6 ukers:-)

Skrevet

Er det din første fødsel? Om det er så kan jeg trøste deg med at du tenker veldig lite på at dem sjekker disse tingene underveis :) Rart det der, man mister litt ''hemningen'' ;)

Skrevet

Det er vanlig at jordmor sjekker åpning med ca 2 timers mellomrom fra du er i aktiv fødsel. Men dette varierer nok også fra fødested til fødested. Vaginaleksplorering er mest ubehagelig tidlig i fødselsforløpet, da mormunnsåpningen kan være vanskelig å nå (den kan ligge langt baktil). Jordmor vil forsøke å gjøre dette så skånsomt som mulig :) På etterkontroll vaginaleksploreres det ikke!!

Gjest Sharazi
Skrevet

Ja, det er førstemann! :) Det er kanskje litt bra sånn psykisk at mange førstegangsfødende går over tiden, slik at man rekker å bli skikkelig lei! Da ønsker man vel bare å bli ferdige med det hele.. Jeg leste litt om stipping her inne og se, og fikk litt angst! Men det er jo heldigvis frivillig. Nei, jeg har noen uker igjen å bli skikkelig klar på! :)

Skrevet

sist fødsel ble jeg sjekket 2 ganger. en gang når jeg kom inn og en gang når jeg lå på fødesenga klar til å presse

Skrevet

Jeg ble bare sjekket en gang, men så kom jeg inn med full åpning,da... Og etterpå sjekket de bare en gang at stingene såg fine ut og hevelsen hadde gått ned, men de går ikke inn i vagina da. Dersom det er behov for GU på 6-ukerskontrollen gjør de det, men det er ikke automatikk i at du må ta GU da. Signerer det andre skriver her, akkurat når en føder, tenker en ikke så mye på akkurat det.

Skrevet

Sist jeg skulle føde hadde vannet gått da jeg kom på sykehuset, og da sjekket de meg ikke - før etter ca 4 timer, og da hadde jeg full åpning, da ble det fart på saker og ting! Og 50 min etter var det overstått. De er forsiktige med å sjekke når vannet har gått, fikk jeg vite, pga fare for bakterier/infeksjon.

Skrevet

Jeg ble satt igang med første..

Tok tilsammen 4 dager, hadde vel fingrene til ca 20-25 forskjellige leger og jordmødre oppi meg i løpet av disse dagene, og det er en av hovedgrunnene til at det er heeelt uaktuelt for meg å bli satt igang igjen.

Men akkurat når fødselen stod på så brydde det meg midt på leggen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...