Brava Skrevet 10. april 2010 #1 Skrevet 10. april 2010 æsj, babyen ligger nå i tverrleie og jeg blir så bekymret. Hodet er oppover på skrå og rumpe nedover på skrå. Jordmor sier jo at det er fint med plass til at nurket skal snu seg (dette er min tredje) ennå, men jeg blir så stresset likevel. Noen m erfaringer å dele?
Gjest Skrevet 10. april 2010 #2 Skrevet 10. april 2010 Hei, Ingen erfaring, men jeg er i akkurat samme situasjon som deg. Forstår deg godt. Er 35+1, babyen ligger på skrå med rumpa ned. Det er min tredje også, og jeg skjønner ikke hvorfor den ikke bare kan legge seg med hodet ned sånn som de andre gjorde. Skal til jordmor 19. april, ligger den fortsatt feil vei da, skal jeg på sykehuset for å vurdere hva som skjer videre. Jeg får også høre at det ikke er for sent, men begynner å miste håpet allikevel. Babyen har ligget sånn den ligger nå i seks uker og det virker som om den har slått seg til ro. Jeg vil helst slippe keisersnitt, men får ikke lov til å føde vaginalt dersom det blir setefødsel fordi de to jeg har fra før har vært så store ved fødselen. Jeg håper på det beste og venter i spenning. Tvi tvi og lykke til!
Brava Skrevet 10. april 2010 Forfatter #3 Skrevet 10. april 2010 hvor store var dine to første da? Mine har begge vært rundt 4 kg, så er ikke spesielt hypp på å føde vaginalt i seteleie jeg heller. lykke til deg og, håper de snur seg av seg selv med hodet ned
FruSkurk&BandittBarna Skrevet 10. april 2010 #4 Skrevet 10. april 2010 Leiet har da vel ikke betydning for etter uke 36? Et tverrleie snur seg med mye større sansynlighet enn et seteleie, så med tverrleie i uke 33 er sannsynligheten stor for at barnet snur seg. Er ikke rare prosentandelen av fødslene som er setefødsler (noen blir jo selvfølgelig "kamuflert" som keisersnitt i statestikken, men likevel). Min snudde seg med hodet ned ved inngangen til uke 37 og der ble den liggende. Kast ikke bort så mye energi på å bekymre deg for noe du ikke får gjort noe med er mitt råd, og lykke til.
Brava Skrevet 10. april 2010 Forfatter #5 Skrevet 10. april 2010 Takk! Forsøker å unngå bekymringer men er jammen ikke lett i hormonelle tider..
Gjest Skrevet 11. april 2010 #6 Skrevet 11. april 2010 Hei igjen, begge mine har vært over fire kilo. I følge jordmora på helsestasjonen her jeg bor,får man ikke lov til å føde barn på over fire kilo i setefødsel. I og med at det er vanskelig å estimere eksakt fødselsvekt, fikk jeg klar beskjed om at det blir keisersnitt på meg, uansett om jeg vil eller ikke, hvis den ikke snur seg snart, da.
Fifrildi Skrevet 11. april 2010 #7 Skrevet 11. april 2010 Neida, de kamuflerer ikke seteleier som keisersnitt i statistikken 3-4% av alle barn er årlig setefødsler. Av disse er mellom 50% og 60% keisersnitt, resten er vaginale fødsler. Dette inkluderer både de man vet er sete på forhånd og de man oppdager at er sete underveis i forløpet. Til HI: Det er stor sjanse for at babyen din snur seg når den nå ligger i tverrleie. Hvis den fortsatt ligger på tvers eller i sete i uke 37 kan du (hvis ditt sykehus har ekspertise på det og tilbyr det, samt om du ønsker det) forsøke en utvendig snuing av barnet (det er lite dramatisk, kan oppleves som litt vondt - men ikke noe å grue seg til. Jeg prøvde snuing for snart 2 uker siden, det lyktes dessverre ikke). Så du trenger ikke å bekymre deg på lenge enda! Og ender du opp med et barn i sete går det nok fint det også. Jeg regner med at mitt setebarn kommer ut på den ene eller andre måten nå med 11 dager til termin...
Molait Skrevet 11. april 2010 #8 Skrevet 11. april 2010 min lå i tvrerr til godt uti 38:) Var hos akupunktur for det og hun snude seg innen en time etter jeg var der!!! (kjente det og hadde ul senere på dagen.) Lå fortsatt langt over bekken, menhodet som tyngste punkt. Så hadde blit hodet først da. Kunne fortsatt snu seg tilbake så jeg fikk beskjedom å komme inn til ul Når jeg var i gang så de kunne sjekke leie. Var inne en tur i går og hodet er godt nede i bekken nå Uansett så har man leiekontroll rundt uke 38. Dersom tverr eler sete blir man sendt til ul (eller videre kontroll på sykehuset) Liten vits i å ta dette før for de kan jo snu seg flere ganger før det så hjelper liksom ikke vite i uke 33 for kan være motsatt uka etter. Tverr kommer ungen nok ikke i da:) Men er greit å vite om sete før man skal presse,,,,
Pingvinen med 2 gutter:))) Skrevet 11. april 2010 #9 Skrevet 11. april 2010 Min snudde seg over på tvers i uke 34 etter å ha ligget med hodet ned i 6 uker. Nå har han ligget slik i snart 2 uker og jeg skal inn for vendeforsøk om 1 uke (uke 37) hvis han ikke har tatt til vett å snudd seg innen den tid.. De sjekker leie i uke 36 og sender deg inn på sykehus hvis barnet ligger feil vei. Jeg har også bekymret meg en del over dette men har nå roet meg en del i og med at jeg skal inn på vending.. Får ta resten derifra. Men jeg må si jeg er veldig spent i forhold til at jeg sannsynligvis skal settes i gang om 2 uker (uke 38) pga div årsaker. Dette kan jo bli et stort problem hvis han ikke ligger riktig vei... Så jeg får bare håpe at han snur seg selv eller lar seg snu på vendingen, og holder seg slik! Hvis ikke blir det nok keisersnitt ja, som jeg virkelig IKKE har lyst til. Grøss..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå