Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #1 Skrevet 10. april 2010 Enda et, for mange, sikkert irritererende innlegg om rettskriving, men jeg har begynt å irritere grønn over følgende rettskrivingsfeil jeg ser mange gjør: Det heter ikke "jeg skal ringe de" eller "jeg skal høre med de" eller lignende, men "jeg skal ringe dem" og "jeg skal høre med dem". Og bruke de i objektform som ovenfor (jeg skal ringe de) høres like dumt ut som å si "jeg skal ringe hun" (eventuelt: "jeg skal ringe du") JEG, DU, HAN/HUN, VI, DERE, DE er subjektformer. Disse bruker du for å benevne den aktive parten i setningen. ("han ringte") MEG, DEG, HAM/HENNE, OSS, DERE, DEM er objektformer. Disse benevner den personen/gjenstanden det blir gjort noe MED i setningen. (han ringte "meg") Det var dagens (passive agressive) rettskrivningsutblåsning!
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #3 Skrevet 10. april 2010 AMEN! Dette, sammen med og/å-feil, er det mest irriterende jeg vet om når det gjelder grammatikkfeil.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #4 Skrevet 10. april 2010 Hehe er ikke så lette det der når det er vanlig å si det slik i mange dialekter... Der jeg kommer fra sier vi "Jeg skal ringe de jeg", men det skrives jo ikke sånn, som du helt korrekt påpeker Det er sikkert ikke alle som syntes gramatikk var så morsomt når de gikk på ungdomskolen og vgs og som skriver litt mer slik de snakker...
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #5 Skrevet 10. april 2010 Objektformen av "han" er ikke lenger påbudt og på vei ut. Det er stort sett bare eldre mennesker som sier "ham". Ellers er jeg helt enig med deg, HI!
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #6 Skrevet 10. april 2010 Er det ingen som har fortalt at man ikke skal kaste stein i glasshus? Du kan klage på at andre ikke kan forskjellen på subjekt og objektsformene, mens du sjæl ikke kan og/å? Hadde jeg skrevet innlegget ditt, så ville jeg ikke begynt tredje avsnitt med "og".
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #7 Skrevet 10. april 2010 Jaja, jeg skriver ikke perfekt jeg heller. Det har jeg aldri påstått. Det har bare irritert meg at folk skriver og sier "de" istedenfor "dem" hele tiden! (Men som noen andre påpeker her, "ham" er på vei ut, og det er sikkert "dem" også snart! Språk former jeg jo hele tida...) HI
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #8 Skrevet 10. april 2010 (Og den å/og feilen jeg skrev i stad var grov, det ser jeg jo, men er nok et resultat av at innlegget var skrevet i et utbrudd av passiv agressivitet! ) HI
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #9 Skrevet 10. april 2010 Kjenner en gutt/mann som konsekvent sier "dem", ikke "de". "Dem ringte og sa at dem kommer snart". Blir helt gal av å høre på det. Ja til flere innlegg angående rettskriving, er visst mange som trenger det.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #10 Skrevet 10. april 2010 Har dere ikke lagt merke til at hønsehjernene i paradise hotel er mestere på dette? "Jeg skal snakke med hun" f eks. Med HUN???? NEEEEI!!!
prebs Skrevet 10. april 2010 #14 Skrevet 10. april 2010 Amen, HI. En av mine kampsaker i rettskrivningskrigen også. Jeg er bare redd det er en tapt sak for oss... Språket forandrer seg hele tiden - og ikke alltid slik "vi grammatikkfantaster" ønsker det. Jeg oppfordrer i tillegg til å holde på formene "han" og "ham", det gjør språket mer variert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå