Gjest Skrevet 10. april 2010 #1 Skrevet 10. april 2010 Jeg spør her jeg, siden det er så mange kloke damer her og legekontoret er jo stengt i helga... Jeg har tatt blodprøver i forbindelse med et forskningsprosjekt rettet mot gravide og var helt uforberedt på å få noen tilbakemelding på disse:) Har derfor null peiling på hva svarene betyr. Det står at jeg har for lavt stoffskifte og må kontakte fastlege. TSH-verdi (hva enn det er...) er UNDER referanseområdet. Jeg googler litt og det ser ut som lavt stoffskifte er når TSH-verdien er OVER referanseområdet. Hva er riktig? Og har høyt stoffskifte noen innvirkning på graviditet i det hele tatt? Jeg ser jo at lavt stoffskifte ikke er noe positivt når man er gravid....
Djoolia 07+08+12 Skrevet 10. april 2010 #2 Skrevet 10. april 2010 TSH er en forkortelse for det tyreoideastimulerende hormonet som stimulerer syntesen og sekresjonen av tyroideahormonene tyroksin (T4) og trijodthyronin (T3). Når TSH- verdien er forhøyet og T3 og T4-verdiene er normal tyder dette på en latent hypotyreose, men ved primær hypotyreose vil TSH- verdien være forhøyet og T4 og T3- verdiene være lav. Serum målinger av T3 kan være normal eller til og med forhøyet tidlig i stadiet av sykdommen, lave verdier forekommer først sent i sykdomsforløpet. Dette kan tyde på at du har hatt lavt stoffskifte ganske lenge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå