Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg spør her jeg, siden det er så mange kloke damer her og legekontoret er jo stengt i helga... Jeg har tatt blodprøver i forbindelse med et forskningsprosjekt rettet mot gravide og var helt uforberedt på å få noen tilbakemelding på disse:) Har derfor null peiling på hva svarene betyr. Det står at jeg har for lavt stoffskifte og må kontakte fastlege. TSH-verdi (hva enn det er...) er UNDER referanseområdet. Jeg googler litt og det ser ut som lavt stoffskifte er når TSH-verdien er OVER referanseområdet. Hva er riktig? Og har høyt stoffskifte noen innvirkning på graviditet i det hele tatt? Jeg ser jo at lavt stoffskifte ikke er noe positivt når man er gravid....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

TSH er en forkortelse for det tyreoideastimulerende hormonet som stimulerer syntesen og sekresjonen av tyroideahormonene tyroksin (T4) og trijodthyronin (T3).

Når TSH- verdien er forhøyet og T3 og T4-verdiene er normal tyder dette på en latent hypotyreose, men ved primær hypotyreose vil TSH- verdien være forhøyet og T4 og T3- verdiene være lav. Serum målinger av T3 kan være normal eller til og med forhøyet tidlig i stadiet av sykdommen, lave verdier forekommer først sent i sykdomsforløpet.

Dette kan tyde på at du har hatt lavt stoffskifte ganske lenge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...