Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #1 Skrevet 10. april 2010 Har vært endel innlegg om det i det siste. Er veldig overrasket over hvor mange som venter lenge. Hvorfor vente?
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #2 Skrevet 10. april 2010 Vi hadde en samtale om det med vår helsesøster, og hun var sjokkert over at så mange foreldre begynte så tidlig med pottetrening. Hun mente at man ikke skulle begynne med pottetrening før barnet var minst 2 år, helst eldre. Og hun sa at vi ikke skulle bry oss med foreldre, som deg bla annet, som ville presse sine uvaner over på oss og få oss til å pottetrene barna for tidlig.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #3 Skrevet 10. april 2010 Helsesøsteren jeg snakket med anbefalte å starte når barnet var ca 1,5 år.. så tror det kommer an på hvem du snakker med. - og det kan umulig være farlig å begynne før,
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #4 Skrevet 10. april 2010 Det skal man ikke se bort ifra. Helsesøstre er jo mennesker og mødre de også, så at de har forskjellige meninger og råd er ikke å se sjokkerende. Poenget er vel nettopp det at helsesøster mener at det er ikke bra for barn og begynne for tidlig.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #5 Skrevet 10. april 2010 Jeg skjønner ikke helt poenget med å lage seg så mye arbeid. Hva er egentlig poenget med å skulle drive med pottetrening når man ikke har tenkt å slutte med bleie før en god stund senere? Mine brukte 4 dager på å slutte med bleie og har nesten ikke hatt uhell etter bleieslutt (kanskje tilsammen 10 ganger hvis jeg tar hardt i). Vi tok bare av bleien en fin sommerdag og så var de tørre uten all forvirringen med av og til bleie og av og til potte osv. En del forskning viser også til at for tidlig bleieslutt og da kanskje også tidlig pottetrening kan føre til sengevæting oppi skolealder og dobesøk på natten da spesielt for menn. Altså for tidlig bleieslutt kan rett og slett ha negativ innvirkning helt oppi voksen alder. Bleieslutt bør være når barnet er modent for det og det er som oftest mellom 2 og 3 år. Å bruke argumenter med at en del andre lend slutter mye tidligere er ikke riktig. Andre land har andre klima og det at barnet ikke bruker bleie er ikke det samme som å være tørr. Begge mine var tørre da de var rett rundt to og det var sommer. De gikk uten bleie og det gikk igrunnen helt av seg selv med begge guttene. 4 dagen på begge så var de tørre så hvorfor skal en da drive pottetrening i 1 år før det? Jeg har nok å gjøre og trenger ikke lage arbeid.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #6 Skrevet 10. april 2010 Jeg velger heller dosete, liker ikke potte. Da må man av praktiske årsaker vente til barnet er stort nok til å kunne sitte på do. Synes også man skal vente med dotrening til barnet viser tegn til å vite og skjønne hva som foregår.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #7 Skrevet 10. april 2010 Etter mange år på småbarnsavdeling så har jeg intrykk at det vanliste er faktisk mellom 2,5 og 3 år. Det sagt jeg har ikke tenkt å begynne med potte i hele tatt, barnet mitt startet rett på do. hvorfor lære de å tisse på potte så å tisse på do senere. Men de fleste barn har ikke forståelsen der og er ikke klare for det før de runder 2,5 år ihvertfall. Hvorfor stresse så mye med det før den alderen?
Anonym bruker Skrevet 12. april 2010 #8 Skrevet 12. april 2010 jenta mi bæsja for første gang på do idag. 6,5mnd. hun bæsjer til omtrent faste tider så da har jeg henne på do. bruker babybjørn sin doring, må selvfølgelig støtte henne da. tenker selv at det ikke er behagelig å bæsje i bleia. må jo være vanskelig å få ut bæsjen når bleia er på....??
Chupa chups Skrevet 12. april 2010 #9 Skrevet 12. april 2010 Det kan være opp til enhver, men vi begynte ved ca. 1,5 år, for å få inn rutinen med å gå på potte morgen og kveld. Så i ca ett år har han bæsjet på potte morgen og kveld, og vi slipper å skifte bæsjebleier Tissinga har han ingen kontroll på enda, så bruker fortsatt bleie, men pottebruken har vært genial til sitt formål. Og dere som lurer på hvorfor vi bruker potte: fordi den er koselig å sitte på, fin høyde for barnet, og lett å sette seg på for barnet.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2010 #10 Skrevet 12. april 2010 Det lurer jeg også på hi.Æsj,kjenner mange foreldre som lar barna sine gå med bleie kjempe lenge.Kjenner to som fortsatt bruker bleie nå.Ene er 4 år og andre er 6 år.Herregud!!
Anonym bruker Skrevet 12. april 2010 #11 Skrevet 12. april 2010 Vi begynte å bruke potte alerede rundt 1 års alderen, når vi så at nå skal det komme bæsj satte vi henne på potten. Nå er hun to år og sier fra tydelig når hun må.på do. Hun har studert meg når jeg har sittet på do og for en drøy mnd siden ville hun og. Nå bruker vi både potte og do. Hun skal ha dopapir og tørke seg selv. Hun er ikke tør, men å bæsje i buksa er en ulykke.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2010 #12 Skrevet 12. april 2010 Hvorfor stresse med det så tidlig tenker jeg. Her har ungene selv tatt initiativ til det. siste mann sluttet med dagbleie når han var to. Fordi han selv ville. Har aldri hatt noen jobb med avvenning. Må jo være fordi folk er gjerrige eller vil ha noe å skryte av at de stresser med dette så tidlig.?
Anonym bruker Skrevet 12. april 2010 #13 Skrevet 12. april 2010 Jeg vil nå si at å ikke ha skiftet en eneste bæsjbleie fra jenta var et år ikke akkurat var å lage seg merarbeid. Begynnte tildlig med doring, og alle har vært fornøy med det. Tidlig bleieslutt, og de har aldri hatt noe do-vegring eller angst eller følt seg presset. Det er rett og slett naturlig for ungene mine å gjøre fra seg i do istedet for i bleien. Og jeg sparer miljøet for tonnevis av avfall..
❤lille stjerne❤ Skrevet 12. april 2010 #14 Skrevet 12. april 2010 Det kommer jo an på barnet det da. Jeg kunne ikke ha venta til frøkna var så stor som over 2 år før jeg begynte og ser heller ingen grunn til å vente så lenge med å begynne å gå på potte selvom en og annen helsesøster synes det. Jenta mi var tørr på dagen da hun var 2 og tørr om natta før hun var 2,5. Skulle jeg tvinge henne til å gå med bleier lenger da? Hun VILLE sitte på doen og hun sa "Nå tisser jeg" når hun hadde bleie på. Det er ikke alle barn som trenger å gå så lenge med bleie. For meg var det ikke noe stress i det hele tatt, men selvfølgelig var det deilig både for ungen og for oss å slippe et helt år med bleier! Både lille stumpen, lommeboka og miljøet nyter godt av det! At man begynner å sette ungen litt på potte betyr jo ikke at man presser ungen til å slutte med bleier da. Ser ingenting galt i å sette barnet på potte litt helt fra babyalder jeg, så lenge barnet synes det er greit.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2010 #15 Skrevet 12. april 2010 Jeg syns det er bedre med bæsj i bleia enn å drive å vaske denne potten. usj
Anonym bruker Skrevet 12. april 2010 #17 Skrevet 12. april 2010 Saken gjelder jo ikke når ungene selv er klare..... da er det jo greit, problemet er vel heller når foreldrene stresser med å gjøre det før barnet selv vil!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå