Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #1 Skrevet 10. april 2010 Skal i bryllup i dag og vi er 4 venninner som har kjøpt samme type kjoler men i ulike farger. (de er ikke likedan, men lik) og desverre veldig kort... Prøvde den i butikken så syntes jeg den var litt kort men ikke alvorlig. Men da jeg kom hjem og prøvde å bevege meg rundt, bøye meg, sitte og reise meg oppdaget jeg at den var såpass kort at jeg ikke føler meg konfortabel i den. Atpåtil fikk jeg mensen i går. FLOTT! Må prøve å finne noe annet å ha på meg!
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #2 Skrevet 10. april 2010 Og poenget med innlegget er? Bare for å kunne furte over at du ikke klarte å finne ut av dette når du kjøpte kjolen? At du ikke klarer å ta et eget valg?
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #3 Skrevet 10. april 2010 Nei, furter over at jeg i dag ikke har noe å ha på meg. Argghhh
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #4 Skrevet 10. april 2010 Er fortsatt noe du burde tenkt på i går, når man prøver på seg kjoler generelt, så prøver man å sette seg på huk ol. for å se etter om det er god passform, og at den ikke er for kort. Men men, gjort er gjort, får se om du finner en litt lengre kjole eller kjørt i skapet, eller forte deg innom butikk og kjøpe kjole nå? :-)
Minimo <3 Skrevet 10. april 2010 #5 Skrevet 10. april 2010 gå med kjlen ta på deg en kort tights under jeg var i bryllup med rosa lang skjorte/tunika og svart kort tights
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #6 Skrevet 10. april 2010 Hvis dresskoden i bryllupet er smoking eller finere er det respektløst og trashy med kort kjole. Kort kjole egner seg egentlig bare til uformelle sommerbryllup.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #7 Skrevet 10. april 2010 Hadde dere spurt om det er greit å komme i kort kjole?
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #8 Skrevet 10. april 2010 For et utrolig elendig forslag. Man går bare ikke i tights i et bryllup!
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #9 Skrevet 10. april 2010 Seriøst?? Er det ikke "lov" å komme som gjest i kort kjole i bryllup? Må den være ned til gulvet?? (med mindre annet er avtalt) Haha!! Whoops.. Da har jeg bæsja på leggen utallige ganger. Jeg ser ikke ut i lang kjole...ergo jeg skal gifte meg nå i kort kjole! ...ante ikke at brylluper var så formelt jeg!! ikke nå lengre!
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #10 Skrevet 10. april 2010 Kommer jo an på bryllupet, om det passer seg med kort kjole, men det er langt fra vanlig at det er akseptabelt. Er også langt fra akseptabelt å gå i tunika og tights. Har ikke alle en eller to festkjoler liggende i skapet? Etter rosettball eller studentball? Eller diverse julebord? Trenger ikke være kjøpt inn for anledningen, men den må være i tråd med antrekket forventet i bryllupet.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #11 Skrevet 10. april 2010 I mitt bryllup til høsten er dresskoden svart dress, og da er det lov å ikke gå med lange kjoler. Men står det at dresskoden er smoking, da er det faktisk etikette å gå med lang kjole. Uansett hadde jeg blitt fornærmet om noen dukket opp i mitt bryllup i tunika og tights! Litt går det an å skjerpe seg på den største dagen i ett par's liv...
Gjest Skrevet 10. april 2010 #12 Skrevet 10. april 2010 Jeg må innrømme at mitt bryllup faktisk ikke ville blitt noe mindre viktig eller fint uansett hva gjestene hadde på seg....
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #13 Skrevet 10. april 2010 Etikette å gå med lang kjole når det står smoking som dresskode i invitasjonen? Da tror jeg du får spesifisere det, for det er det MANGE som ikke vet! Etikette er ikke basiskunnskap i Norge:-) For å si det sånn, jeg visste det ikke:-)
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #14 Skrevet 10. april 2010 På norsk skriver man ikke par's, men pars... Jeg hadde ikke blitt fornærmet om noen kom i tunika og tights, det er ikke alle som kan pynte seg, og å ta det personlig hadde jeg ikke giddet. Typisk bridezillas å pirke på hver minste lille ting på bryllupsdagen, og går ikke alt etter eget hode så er dagen ødelagt - slitsomt!
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #15 Skrevet 10. april 2010 Det er en del ting som ikke skal gjøres i bryllup. Er dresscode smoking skal man ha lang kjole. Mørk dress = ok med kort kjole. Ikke lov med hvit kjole (kan være ok hvis den garantert ikke kan forveksles med brude, dvs. er MYE mindre fin). Ikke lov med rød kjole (symbol på at man har hatt sex med brudgommen, er brudgommens elskerinne. Nå er det vanligst å tenke at man ikke skal være "the lady in red" pga tar oppmerksomhet fra bruden). Ikke lov med svart kjole (men dette er det ikke så mange som tenker på lenger) Tidligere (ikke så veldig vanlig lenger) ikke lov med grønn kjole (symbol på krefter fra underverdenen - har vel mest å si for religiøse, i gamle dager). Man skal på ingen måte overgå bruden i oppmerksomhet, så ikke voldsomme blomtermønster/mye sterke farger ol. Er noen flere "regler". Hvis man er i tvil kan man spørre bruden. JEg spurte om det var greit at jeg kom i svart kjole en gang, og fikk selv spm om det var greit med lang rød kjole.(jeg sa ikke direkte nei, men temmelig klart indirekte nei. HUn valgte en blå kjole i stedet :-))
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #16 Skrevet 10. april 2010 Når er du født? I mellomkrigstiden? Dette var morsom lesning hehehe Dresscode - oh my dear:-) Svart kjole er det ingen som tenker på, men du mener det er mange som tenker at jeg har pult brudgommen hvis jeg stiller i rød kjole? Du mener at bruden er klar over disse reglene, så hvis jeg spør henne om jeg kan gå i grønn kjole så vil hun forklare for meg at jeg da står i ledtog med underverdenen? Hvordan sier man temmelig klart indirekte nei? Hvorfor ikke bare si nei? Er du en levning fra hine hårde Jane Austen dager?
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #17 Skrevet 10. april 2010 Det er mulig du bor bak en busk men i min verden er dresskoder helt vanlig til forretningsmiddager, julebord, bryllup, cocktailparties osv. Jeg skrev heller ikke innlegget du svarte på Det er helt greit at ikke alle vet hva dresskoder. MEN(!), når man får en inivitasjon med dresskode spesifisert er man temmelig initiativløs (eventuelt utrolig korttenkt og uhøflig) dersom man ikke sjekker hva dresskoden betyr.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #18 Skrevet 10. april 2010 Det er forskjell på en tur på byen og en bryllupsfest altså, og jeg synes nesten det er direkte frekt jeg å komme i et bryllup i tights og lang skjorte :-S For at det skal være ok så må det være et veldig lite formelt bryllup holdt i parets hage eller noe. Man skal helst ikke ha kjoler som er kortere enn knelengde heller, både pga at det ikke passer seg og fordi man liksom ikke skal ta oppmerksomheten vekk fra bruden. Å komme i en kort kort kjole er nesten like ille som å komme i en hvit kjole. Jeg synes det er rart at folk ikke kan basic etikette, og hvis man ikke kan det fra før så GOOGLER man det når man ser hva slags kleskode som er oppført i invitasjonen. Tror ikke jeg hadde reagert så veldig i mitt eget bryllup, men hvis jeg var gjest og en annen gjest kom kledd slik så hadde jeg fått hakeslepp..
Himmel og hav Skrevet 10. april 2010 #19 Skrevet 10. april 2010 Kort kjole i bryllupssammenheng er rett under kneet. er kjolen kortere enn det, så er den til annet bruk. Er dresskoden "smoking/ mørk dress" så kan man velge om man vil ha lang eller kort selskapskjole. Står det "Kjole og hvitt" så SKAL den være lang ( fotsid) Fin link her: http://www.bryllupsmagasinet.no/artikler/bryllupsgjesten/Dresskode-i-bryllup/
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #20 Skrevet 10. april 2010 Jeg bryr meg ikke så veldig mye om dresskoder, men hadde nok stusset veldig om noen dukket opp i mitt bryllup i en så kort kjole at hvis de skulle bøye seg ned for å hente noe så hadde de blottlagt hele balalaikaen til både heldige og uheldige Litt white trash
Bolle i ovnen [HØYGRAVID] Skrevet 10. april 2010 #21 Skrevet 10. april 2010 Hvis det ikke er oppgitt dresskode, kan man gå i "kort kjole". Kort kjole regnes som til knærne, noe kortere enn det er aldri greit i et bryllup. Hvertfall ikke om man skal i kirken. Sort, hvit og rød kjole skal man unngå. Skjønner ikke hvorfor noen syns dette er så vanskelig/rart/teit. Akkurat bryllup er en veldig spesiell dag som man forhåpentligvis bare opplever èn gang i livet. Tenk så mye tid, krefter og tanker bruden legger ned i arbeidet bak denne ene dagen. Å følge disse enkle kodene skulle da bare mangle! Blir det oppgitt en dresskode i invitasjonen, så er det din oppgave å finne ut hva denne dresskoden betyr, hvis du ikke er helt sikker. Om du kommer i lårkort kjole, rød kjole eller i tights og tunika, så er nok ikke bryllupsdagen ødelagt av denn grunn, men det er uhøflig, rett og slett.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #22 Skrevet 10. april 2010 Til 14:58 Nei jeg er hverken gammel eller gammeldags. Men jeg har respekt for de som arrangerer et selskap jeg er invitert i. Står det dresscode er det respektløst å ikke sjekke hva denne innebærer. Et klart og indirekte nei var å forklare det jeg forklarte i innlegget mitt, og skrev at dette er regler fra gammelt av (som jeg også påpekte vedr grønn kjole, men det fikk du visst ikke med deg). Men jeg skrev også at jeg ikke ville møtt i rød kjole, og jeg ville reagert hvis jeg var gjest i bryllup og noen kom i rød kjole. Hun hadde hvertfall decency nok til å spørre, og hun fikk et svar. Jeg vil bare få gjøre deg oppmerksom på at folk som følger dresscode (og det er ganske vanlig å gjøre dette) ofte reagerer på folk som åpenbart gir blaffen i dem. Det oppfattes som respektløst overfor vertskapet. hilsen 14:14.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #23 Skrevet 10. april 2010 I vårt bryllup var det ei som kom i tights og lang tunika faktisk.. kan ikke si jeg brydde meg, men hadde ikke følt meg vel i det antrekket selv i et bryllup. Var også i bryllup hos en venninne en gang, der var det ei som hadde en lårkort kjole, med den utringningen i tillegg (og stoore pupper). Tror hun fikk et blikk eller 10, vet ikke om de var positivt ment:) I tillegg var kjolen fargesterk.. Svart kjole tror jeg er blitt ganske utbredt, mange som går i det i bryllup nå.
LittleMissCandy Noah08+Spire<3 Skrevet 10. april 2010 #24 Skrevet 10. april 2010 Jeg hadde på meg en lang pen lyse rosa kjole i et lekkert silke stoff i et bryllup en gang, så og si alle som var der kjente og ukjente komenterte hvor pen jeg var i den kjolen, bruden overhørte det mange ganger, og så stygt på meg hele kvelden..
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #25 Skrevet 10. april 2010 Synes litt synd på bruden, er jo liksom hennes dag og ikke noen annen sin. Er lov "å gi henne denne dagen", hvor hun kan få lov til å føle at hun er den vakreste bruden i hele verden og alt det tullet der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå