Gå til innhold

Halsbrann - medikamenter for gravide?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

 

Hei, jeg sliter veldig med sterk halsbrann som jeg kaster opp av, og håper noen av dere der ute kan ha råd...

 

Jeg har slitt med dette sikkert de tre siste månedene. Kjøpte en flaske Gaviscon som jeg fikk anbefalt på apoteket for en god stund siden, siden det er dette medikamentet som anbefales til gravide. Dette har ikke hjulpet mine problemer i det hele tatt, så jeg har lært meg å leve med ubehaget. (Har selvsagt fått kostholdsmessige råd også - små måltider, unngå sterk mat osv).

 

Tirsdag denne uken måtte jeg plutselig dra fra jobb pga frysninger og kvalme. Fikk feber, kastet opp og var sengeliggende resten av dagen. Dagen etter var jeg innom lege, fikk heldigvis sett at barnet hadde det fint, og tok blod- og urinprøve, uten at noe ble funnet. Dagene etterpå har jeg vært feberfri, ikke vært kvalm - men jeg har begynt å kaste opp av halsbrannsymptomene. Har ikke fått i meg særlig fast føde siden mandag, og jeg begynner nå å bli bekymret. Har ofte perioder hvor jeg føler meg helt fin, og tenker at nå er alt ok, til halsbrann og oppkast kommer tilbake...

 

Ser nå at jeg trenger annet middel mot halsbrann - har noen av dere erfaringer med andre medikamenter enn Gaviscon under graviditet - og er disse evt. reseptbelagte?

 

På forhånd tusen takk for alle råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker Link, og det funker veldig bra på meg...

Kan kjøpes uten resept..

Jeg bruker tyggetabletter men de har også i mikstur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker både Gaviscon og Link. Gaviscon fungerer ved å legge seg som et lokk over innholdet i magen, mens Link nøytraliserer magesyren. Hvis jeg er flink med å ta Gaviscon 1/2 time etter mat og rett før jeg legger meg går det som oftest bra. Men blir jeg dårlig er det bare Link som hjelper. Bruker tyggetablettene av Link. (De er forresten mye billigere å kjøpe i Sverige enn i Norge...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sverger også til Link! Gaviscon gjorde ikke nytten for meg... Bruker tyggetbl til Link, og når jeg våkner på natta med halsbrann, tar jeg to stk, og sovner som en sten 5 min etterpå siden halsbrannen alt er borte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kansje du kan prøve Frutin tyggetabletter...kjøpes på helsekostbutikk og kan brukes av gravide.

Det eneste som hjelper hos meg.

Ellers er melk et vidundermiddel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selv blir kvalm av Gaviscon. Og jeg ble anbefalt på apoteket å prøve Novaluzid isteden. Og jeg er kjempe fornøyd med den, den virker fort og smaker bra og gir ikke en melete følelse i munnen som Gaviscon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Novaluzid og Link brukes her også. Funker som bare det begge deler : ) Jeg klarte heller ikke Gaviscon. Heldigvis har det blitt bedre siste uken, så jeg er ikke så mye plaget lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er operert for reflux (åpen lukkemuskel mot magesekken) og bruker til vanlig nexium mot for høy magesyreproduksjon. Får ikke lov til å bruke de nå når jeg er gravid, men får bruke zantac som er en av de mildere reseptbelagte typene. Den er på 150 mg og jeg kan bruke den inntill to ganger daglig, morgen og kveld som forebyggende.

Zantac får du også reseptfritt på apoteket men i 75 mg versonen, og de fungerer jo på samme måte - bare mildere. Kan jo være greit å rådføre seg med legen sin hvis det er veldig ille, for jeg vil jo ikke umiddelbart si at det virker noe bedre for baret at du blir så syk av sure oppstøt at du får feber(!?) Det er heller ikke veldig godt, samt koster mye å reparere tennene sine hvis de blir ødelagt av de sure oppstøtene (det vet jeg desverre mye om).

Jeg ville spurt legen om det kunne vært en ide å bruke zantac i de periodene det er verst. Jeg tar de nå kun når det blir veldig ille, og holder meg til 75 mg pr dag. Det hjelper masse, og jeg slipper å brekke meg av de andre reseptfrie på apoteket som bruser opp hele munnen ;)

 

Lykke til videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...