Humlesnurr Skrevet 10. april 2010 #1 Skrevet 10. april 2010 Noen gode råde til hvordan man kan takle fødselen best mulig. Har bare vært til lege, og der er det lite info om slikt. Hva bør man gjøre, ev. ikke gjøre. Noen tips mottas med takk nå 9 dager før termin:)
Fifrildi Skrevet 10. april 2010 #2 Skrevet 10. april 2010 Her er det jeg bet meg merke i fra mitt så mye at jeg fortsatt husker det nå 12 dager før termin: Det viktigste: Ta det som det kommer og stol på at både kroppen din og de på sykehuset vet hva de gjør. Ikke vær redd for å stille spørsmål og be om ting. Jordmødrene har sett og hørt ALT før. Ha med litt å drikke på - juice etc kanskje noe sjokolade og kjeks, frukt og sånt i tilfelle det drøyer ut. Får du tilbud om mat, si ja selv om du ikke er sulten. Barnefaren trenger litt å spise han også, så kan du eventuelt plukke litt i grønnsakene om du skulle føle for det. (pårørende får ikke mat nemlig) Ha gjerne tenkt i gjennom dette med smertelindring på forhånd, men hold et åpent sinn - man vet aldri hvordan fødselen forløper og hvordan du opplever det der og da. Lykke til med fødsel!
minimii Skrevet 10. april 2010 #3 Skrevet 10. april 2010 Føyer meg til innlegget fra Fifrildi, mye bra der! Her er litt av det jeg sitter igjen med. Slapp av og tenk at kroppen er laget for dette. Jo mer man greier å "slappe av" jo mindre spenner man seg og jo lettere blir det for barnet å vri seg ned gjennom fødselskanalen. Hun sa også at det var lurt å puste roooolig gjennom riene. Ett triks var å puste ut med nesen for da greier man ikke å hyperventilere, noe man tydeligvis gjør fort. Mannen/fødselshjelper har 3 viktige oppgaver. Vi spøkte litt med det og har lagd vår huskeliste DPP. (drikk, pust og piss...) Det var hvis ganske vanlig at den fødende glemmer å tisse, fordi man ikke kjenner det lenger. Så mannen bør sørge for at man går på do minst en gang i timen. Ellers så er også mitt inntrykk at det finnes mange metoder for smertelindring. Både i åpningsfasen og utdrivningsfasen. Noen kan gjøre litt vondt å sette, men gir jo lindring over lenger tid. Lykke til, selv har jeg 43 dager igjen, så begynner å bli litt spent nå ja!
Bamse&baby+spire*fødeklar* Skrevet 10. april 2010 #4 Skrevet 10. april 2010 Det med åpent sinn er ganske viktig. Stol på deg selv og kroppen din! Og når du puster, kan du se for det at du sakte fyller opp et glass med vann, for så å sakte tømme det igjen. Pust fra dypt nede i magen. Pusten hjelper utrolig mye!(hvertfall min erfaring) Og tør å si ifra om det skulle være noe! Sist ble jeg satt i badekar hvor jeg frøs så jeg hakket tenner, og jeg turte ikke si at det var for kaldt!:$ Men nå vet jeg at det er bare å si ifra, så man kan få hjelpen man trenger, for jordmødrene er ikke alltid tankelesere, selv om de er veldig snille og greie
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå