Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #1 Skrevet 9. april 2010 Siden det nå viser seg at jeg har for lite melk til babyen min har jeg noen spørsmål. 1. Kan jeg pumpe meg flere ganger i samme flaske så lenge jeg passer på holdbarheten på den første melken jeg pumper i den? Selve pumpa koker jeg jo selvsagt mellom hver pumping. 2. Det sies at man ikke kan varme opp MME flere ganger, men hvordan er det da med tilbredningen når man ikke skal gi den med en gang? Er det ok å koke opp vannet og blande den, sette den i kjøleskapet, for så å varme den opp til ønsket temperatur når jeg skal gi den?? Eller er det en annen måte man må gjøre det på da? Sikkert litt dumme spørsmål det her, men spør heller enn å risikere å gjøre noe galt!
Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #2 Skrevet 9. april 2010 Hei! Sp 1. Ja, de gjorde det på barsel da jeg fødte for 6 mnd siden. Sp 2. Jeg hadde ikke blandet den før vannet var avkjølt. Det jeg gjør er å koke vann som helles på flasker (ikke tåteflasker.) når vannet er kaldt, og settes i kjøleskap. Når jeg skal blande en flaske tar jeg å blander halvt om halvt med vannet fra kjøleskapet og det fra vannkokeren. Ble litt tungvindt forklart. Dette går mye raskere enn å varme opp mme fra kjøleskapet.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #3 Skrevet 9. april 2010 Det var et godt tips!! Når de små finner ut at de er sultne skulle jo maten gjerne vært ferdig i går.. Etter 5 minutter føler jeg at hun vekker hele nabolaget og litt til! Hehe HI
Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #4 Skrevet 9. april 2010 1; En annen ting du må passe på er at morsmelken har lik temperatur når du blander de, har jeg hørt. 2; Det står på alle MME-pakker og på feks. flaskeposten.org at du IKKE skal varme opp MME to ganger, du skal kaste rester med en gang. Det jeg gjør er.. Jeg koker vann, har det i flasker for et døgn fremover (kokt vann kan stå i kjøleskap i et døgn). Når mini er sulten, tar jeg en flaske og varmer den i micro (sekunder ettersom hva som står på pakka hvor mange grader), heller oppi pulveret, blander og avkjøler raskt. Går veldig fort! Dumme spørsmål finnes ikke når det kommer til dette;)
Gjest ->>- Skrevet 9. april 2010 #5 Skrevet 9. april 2010 1: Det er neppe noen krise, men ikke helt tilrådet. Fordi den "gamle" melken du har i kjøleskapet da gang på gang vil bli litt oppvarmet av den nye som tilsettes. 2: Når du blander i kokende vann teller det som en oppvarming. Dermed skal du helst ikke oppbevare denne og varme den igjen. Det er veldig, veldig vanlig å gjøre det likevel - men altså mot anbefalingene. Skal du følge alle anbefalinger, må du rett og slett ha tilgang på kokt vann med en temp på over 70 grader i det du skal lage til flasken og gi innen relativt kort tid - altså om du bruker en av mme-typene som må utblandes i så varmt vann (jeg husker ikke på stående fot hvilke av dem det gjelder for tida). Termos med varmtvann + flaske med kaldtvann + pulver er vel da alternativet for mobilitet, eventuelt slike små hermetikkpakker med ferdigblandet mme.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #6 Skrevet 9. april 2010 Hehehe, sånn er det her også! Noen ganger går det et minutt og skrikinga lager hull i øra mine. men ikke alltid:) 22,36
Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #7 Skrevet 9. april 2010 Bruk en "pumpefalske" som du heller i en beholder som står i kjøleskapet. Ikke bland melk fra flere dager. Det holder vansligvis å koke pumpedelene daglig, du behøver ikke gjøre det for hver gang du har brukt den. Da skyller og vasker du den bare rent vann og lar den tørke. Det enkleste er å bruke flere pumpedeler slik at du har flere å bytte på. Men for å være helt sikker kan du godt koke/sterilisere den hver gang. Om du ikke bruker MM samme dag,så frys den. da holder den i 6 mnd tror jeg. (Husk å merke med dato). Om du pumper ut lite, kan du også helle neste dags melk på samme frysekartong, men hold deg til den første datoen. MME kan du godt lage opp for en dag og sette i kjøleskap for deretter å ta ut det du trenger hver gang. Hverken MM eller MME skal varmes opp flere ganger, men da regnes ikke tilberedningen med om den da avkjøles med en gang. MM er jo også varm når du pumper den ut, sant
Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #8 Skrevet 9. april 2010 1: Ja du kan pumpe deg flere ganger i samme flaske. Jeg ville hellt det over i en annen flaske i kjøleskapet. Sånn at du ikke tar ut melken mens du pumper (skjønner du hva jeg mener?). Du trenger ikke koke pumpen hver gang. Skyll den i kaldt vann og legg i kjøleskap mellom pumpingene. Kok minst en gang pr døgn (vask først i mildt såpevann og skyll av såpen). Gode tips om amming og mm på www.ammehjelpen.no 2. Man skal egentlig bruke melken med en gang den er laget, men hvis du lager den, og deretter setter den i kjøleskap, og bruker den innen et par timer tenker jeg at det må være greit. Blir gjort på sykehus. Ellers gode tips om flaskemating og mme på www.flaskeposten.org.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå