Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #1 Skrevet 9. april 2010 Grådighet og latskap når dene ene alenemoren etter den andre mottar stønader i hytt og pine. Når barnet er ett år, er det vel bare å få de late rompene deres opp av sofaen og cafestolene og komme dere på jobb!! Barnehageplasser får dere-hvorfor i all verden skal dere ha penger for å tilbringe dagene deres hjemme? Eller på shoppingsentre? Ser dere ikke selv hvor griskt og tafatt dette er? Dere må vel skamme dere litt, når dere bare mottar og mottar fra staten uten å gi noe tilbake?
Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #3 Skrevet 9. april 2010 Nå har det seg slik at man faktisk har rett på disse pengene,og trenger hverken å være lat, grisk eller skamfull! Det å motta overgangsstønad er også en ypperlig mulighet til å kunne få seg en utdannelse selv som alenemor, om man ikke har rukket det enda. Så kom deg ned fra din høye hest! Du har all grunn til å være stolt, men du har ingen grunn til å rakke ned på andre som velger annerledes enn deg, så lenge de velger noe de faktisk har rett på! M
Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #4 Skrevet 9. april 2010 Om du retter dette mot disse som avstår fra arbeid bare fordi det passer dem slik og bruker dagene på ingenting uten å være syk eller har noen plager som gjør dem arbeidsufør så er jeg også hjertens enig
Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #5 Skrevet 9. april 2010 Det er ikke veldig mange som tar utdannelse gitt. Det er det forskning på. Skjønner ikke at det er mulig å se seg selv i speilet om morgenen når man vet at faktisk de fleste mødrene jobber hver dag og tjener pengene sine selv. Hva faen bruker dere tiden på? Når ungene er på plass i barnehagen, på de prioriterte plassene sine.. Sukk. Nei få dere en jobb. Det står respekt av folk som står opp om morgenen og gjør noe!
ConsuelaBananaHammock Skrevet 9. april 2010 #6 Skrevet 9. april 2010 Jeg angrer faktisk på at jeg valgte å jobbe, istedet for å ta en utdannelse når jeg først fikk støtter og div fordi jeg var alenemamma. Greit nok, jeg visste ikke hva jeg ville bli når jeg var alenemamma. Derfor valgte jeg å jobbe. Men jeg råder alle alenemødre jeg kjenner til å heller tenke litt på utdannelse, når de først har muligheten til det.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #7 Skrevet 9. april 2010 Jeg er alenemor og har bare en tin å si til velferdsstaten Norge: Tusen takk for at jeg får muligheten til å skaffe meg en utdannelse, slik at jeg kan forsørge barnet mitt når jeg er ferdig med utdannelsen. Hadde jeg ikke fått disse pengene til utdannelse, hadde jeg nok levd på arbeidsledighetstrygd resten av livet...
Gjest eelis+kian Skrevet 9. april 2010 #8 Skrevet 9. april 2010 Jeg er enig med deg til en viss grad, HI. Å sitte på ræv og motta stønader er ikke greit, og jeg kan ikke tenke meg at det gir ro i sjela. Men samtidig er det flott at vi har mulighet til å få disse økonomiske hjelpemidlene, blandt annet hvis vi er under utdannelse. Da er det ikke snakk om å ta uten å gi tilbake, det er snakk om å få mulighet og "ekstrahjelp" til å kunne gi.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #9 Skrevet 9. april 2010 Meg over deg Da mente jeg selvfølgelig og utdannelse. Siktet mot de som bare ikke gidder liksom
Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #10 Skrevet 9. april 2010 Hvorfor skal kun alenemødre få mulighet til å få betalt utdannelse? Jeg måtte ta permisjon fra jobben, ta opp lån og betale barnepass for å skaffe meg min utdannelse, Å få gratis utdannelse er ingen menneskerett. Vi andre må ta et valg, og det får store konsekvenser for økonomi og tid.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #11 Skrevet 9. april 2010 Nå har det seg slik at alenemødre som har utdannelse fra før ikke får støtte til utdannelse. Dette gjelder kun de som ikke har kommet så langt å skaffet seg en utdannelse. Det er faktisk ikke slik at alenemødre bare får og får (ikke i mitt tilfelle i alle fall) det er rammer for utdannelse osv. som må oppfylles for å få disse pengene.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #12 Skrevet 9. april 2010 Å være alenemor er TOPPEN! Sove lenge hver dag, levere ungene sent i barnehagen, se Dr.Phil og Oprah på tv, sove litt mer og slenge rundt på kjøpesenteret. Livet er herlig på staten sin regning! Og når jeg gifter meg så skal jeg fortsatt gå hjemme med kontantstøtte. Hurra for meg!!
Mortilbarn Skrevet 9. april 2010 #13 Skrevet 9. april 2010 Uten å vite så altfor mye om dette temaet, vil jeg tro at de stønadene er der av en grunn.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #14 Skrevet 9. april 2010 Syns det er fint de får støtte jeg. Fint at man har mulighet til å dra fra en drittsekk av mann uten å måtte bli for at man ikke har råd. Dessuten er det jo billigere å være to betalende i en husholdning en en.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #15 Skrevet 9. april 2010 penge støtten varer vel bare i tre år.også er det slutt på morroa..gruer meg til åra er over..
Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #16 Skrevet 9. april 2010 Næsj! Da bare skaffer man seg en ny unge eller finner en succer å gifte seg med og så er det på`n igjen :-) 22:20
Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #17 Skrevet 9. april 2010 22:14, du har mannens inntekt i tillegg, derfor.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #18 Skrevet 9. april 2010 Enig med deg HI. Er selv alenemor og skal snart i jobb etter permisjon. Minuset her er at jeg mistet jobben min rett før jeg gikk i permisjon pga av nedbemanning. Da jeg snakket med NAV anngåenede dagpenger hvis jeg ikke hadde fått jobb når permisjonen var over, så fikk jeg beskjed om at jeg fint kunne være hjemme i 2 år etter endt pemisjon for jeg kunne jo få overgangstønad i 2 år til. (skal sies at jeg har mottatt ca 800 kr i mnd i OS mens jeg har vært i perm., da jeg heldigvis har mottatt foreldrepenger). Nei takk, jeg har ikke lyst til å leve på OS og ikke vil jeg klare med bare på OS heller. Sier kanskje litt om holdningene til enkelte hos NAV også da. Trodde de skulle motivere/hjelpe til å få folk ut i jobb igjen jeg. Og når det gjelder støtte til videreutanning så er det ikke alle som får det heller. Jeg spurte ikke om det selv, men fikk bare beskjed om at noe sånt kunne jeg bare glemme hvis jeg tenkte på det da jeg hadde masse utdannelse. Har et år på høgskole, så vil ikke kalle det masse men.... Får bare krysse fingre og tær for at jeg har en jobb og gå til når permisjonen er over.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #20 Skrevet 9. april 2010 Jeg synes ikke at noen trenger å misunne alenemoren. Var selv alenemor til 2 hvor miste er pu. Var hjemme til han begynte på skolen selv om han gikk i barnehagen fra han var 2 år. Da han begynte på skolen hadde han en utvikling på ca. 2,5 år. Må bekrefte at min sønn var et sykt barn som trengte mye hjelp med legeerklæring med dianose. Har ikke mye til godt å si om nav da jeg måtte flere ganger klage saken inn til fylke og fikk medhold om at jeg hadde rett på overgangstønad. Jeg kan ikke si at det jeg fikk utbetalt i mnd ga et luksusliv. Kan ikke si at det lattmansliv å være enslig forsørger. Kanskje jeg er et untak da jeg har et sykt barn. Venter foresten mitt 3 barn no og jeg har samboar.
aanonym Skrevet 10. april 2010 #21 Skrevet 10. april 2010 Man kan fint bruke overgangsstønaden til å ta utdannelse, man trenger ikke ekstra støtte utover det igjen. Jeg gjorde ferdig hovedfaget mitt med ett års overgangsstønad. Gikk helt supert det.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #22 Skrevet 10. april 2010 Du får det til og høres ut som om Norge flommer over av alenemødre som kun lever på overgnagsstønad. Det er langt fra sannheten. Dessuten er det gunstig for staten Norge med en overgangsstønad. De aller, aller fleste tar nemlig utdanning og blir produktive samfunnsborgere og alle oppdrar barn. Barn har Norge et underskudd av. Innlegg som ditt HI gjør at jeg ikke tror at du er alene med barn et øyeblikk. Innlegget ditt oser av fordommer og forvrengte virkelighetsoppfatninger og full mangel på empati.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå