Gå til innhold

så utrolig vanskelig med klær til barn!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er så vanskelig å finne ut av dette med klær til gutten min, og da særlig ytterklær. Hvor varmt, hvor mange lag med ull, hva slags dresser, utstyr, jakker, vårjakker, høstjakker, vinddresser, luer osv osv.... Jeg går meg helt vill i utstyrsjungelen, og er nesten hver eneste dag i villrede i kanossagang mellom kommodeskuffen og temperaturmåleren.. ..

Han er straks ett år, og skal ikke begynne i barnehage før i august, men jeg gruer meg allerede til det, blant annet fordi jeg anser at klesproblemet bare vil øke på. Det vil jo da også være noen som på en måte bedømmer klærne hans til enhver tid (personalet i barnehagen)..

Jeg skulle ønske det fantes en slags oversikt, eller en røflig beskrivelse.. Jeg forstår jo at barn er forskjellige, noen blir lett kalde, andre er varmere av seg, men det må vel kunne finnes noen generelle retningslinjer på en måte likevel?!..

Gutten min er nok ganske varm av seg. Jeg synes han lett blir svett i håret og nakken, og føler at jeg nok heller kler for mye på han enn for lite.. Han blir f.eks svett av å drikke varm melk osv, selv om han bare har tynn pysj på seg..

Men... jeg hadde vært evig takknemlig hvis noen hadde orket å ta seg tid til å forklare litt hvordan dere gjør det... og, hva slags klær og ustyr ungene har med i barnehagen til daglig!

På forhånd tusen hjertlig takk!!!!;-)).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var også sånn for 1 år siden, men de var kjempe flinke i barnehagen til min sønn til å komme med lister hva barna trengte til de ulike årstidene. De er også flinke til å komme med råd underveis. De har tross alt kledd på mange flere unger enn det jeg har...hehe.

Men, det spørs litt hvor du bor da, men i dag hadde min sønn på seg en parkdress (dress uten fòr), body og strømpebukse med en tynn fleezedress under. Han er 2 år, men jeg så at de kledde på 1-åringene det samme. De har visst litt tykkere ull under hvis de er ute tidlig på morgenen, en når jeg hentet ved 15 tiden i dag hadde han bare parkdressen, strømpebukse, en ullbukse og body under. Han var mer enn varm nok.

Ha en grunnregel, ikke kle på barna noe mer enn hva du ville hatt på deg selv om du skulle sitte i sandkassa. HØres også ut som du har en veldig varm gutt - da er det viktig å ta hensyn til det.

Skrevet

Enig i at det kan bli mye, men med 3 troll så har jeg jo en viss oppfatning av hva som fungerer selv om jeg også kan bomme av og til;)

Kan jo prøve med en liten oversikt over hva jeg har i barnehagen til de forskjellige årstidene:

Vinter:

Vinterdress (foret eller med avtagbart for)

Ullbukse og ullgenser ev. en hel ulldress

Ullundertøy (ett sett)

Ullvangsokker (eller annet merke, men type teknisk sokk)

Gortex-støvler

Cherrox

Gode votter som går godt opp på armen (feks troll eller reima)

Hals (helst i ull)

Lue (en vann og vindtett og en i fleece feks)

En joggedress

Vår:

Regntøy

Regnvotter

Gummistøvler

Sydvest eller en god vanntett lue (små barn liker ikke hetter....)

Vårdress eller en overtrekksbukse og jakke

Jakke (vindett og vannavvisende)

Strømpebukse

Body/genser

Ev. et sett ullundertøy til kalde dager

Ullbukse og ullgenser

Raggsokker til gummistøvler

Tynn lue/ pannebånd

Votter og ev. tynne votter

En joggedress

Joggesko

Sommer:

Solkrem

Sandaler

Joggesko

T-shirts

Shorts

Bukse

Genser

Vindjakke

Sokker

Truser for de som er ferdig med bleie;)

Gjerne en hette-jakke til småsure dager:)

Regntøy

Gummistøvler

Høst:

Regntøy

Gummistøvler/ sherrox

Regnvotter

Lue (begynner jo gjerne med tykkere lue etterhvert)

Vår/høstdress ev. vinterdress uten foret

Joggesko

Strømpebukse

Body/genser

En joggedress

Div. ulltøy som trengs etterhvert....

Det var det jeg kom på som jeg alltid har liggende i barnehagen til bruk/skift. Slik som joggedress er jo til skift hvis det trengs. Har du en dress liggende der så tar du jo bare med ny bukse/genser dagen etter:)

I tilleg er det litt forskjell fra barnehage til barneh. Vi har med bleier og våtservietter selv. Barnet må også ha innesko. Jeg liker best sandaler da våre barn blir fort klamme med tøfler!

Når det gjelder påkledning så er det lurt å tenke lag-på-lag-påkledning;

Nå på våren feks så har jeg på strømpebukse og genser under og vårdress eller regntøy over. Så regulerer jeg med ull/ikke ull mellom ettersom temp.

Våre barn er også veldig varme av seg og det er ikke godt å være klam og svett!

Husk det er bedre å ta på for lite enn for mye- barn sier fra hvis de fryser og da er det jo bare å ta på mer:)

Ellers er det lurt til alle tider å ha noe vindtett ytterst! Uansett årstid da så er det lett å regulere med klær under;)

Du kommer uansett inn i det på din måte etterhvert:)

Håper jeg kunne hjelpe litt!

Skrevet

Tusen takk for svar og linker:-) Det er godt å lese litt om dette, og jeg skjønner jo at andre sliter med det samme..

I barnehagen vi har fått plass i spurte jeg etter en slik liste, da jeg også har venninner som har fått ustyrslister fra barnehagene sine, men styrer der opplyste om at de ikke opererer med noen form for lister, siden stoler på foreldrene (slik hun uttrykket det;-)

Kanskje det ligger slike lister på nett?;-)

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...