Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #1 Skrevet 9. april 2010 Når jeg leser innlegg her inne virker det som om sønnen min henger laaaangt etter. Han blir to år om en mnd. Han kan ikke snakke så mye, han sier enkle ord som ko (sko) kakk(takk) ol(sol) mao(mjau) mamma ænæn(bil). Han sier flere ord altså, men ville bare ramse opp hvordan han sier ordene, han har ikke så klar uttale. Han snakker ikke setninger. Han forstår vist jeg sier at vi skal bade, ta på klæt, gå ut og ellers andre enkle beskjeder, men jeg kan ikke snakke med han, feks. spørre hvorfor han er lei seg. Virker det på dere som om han ligger langt bak? Jeg vet barn er forskjellige, og dette har sikkert ingenting å si, jeg er bare nysgjerrig på hvordan andre toåringer er. Han er flink å leke både ute og inne, men lager ikke hytter av stoler og dyner feks.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #2 Skrevet 9. april 2010 Trur det blir fort sånn at man skriver om det de kan når de er tidlig ute. Man blir jo alltid stolt når lillingen lærer/kan noe nytt. :-) Tror ikke det er flertallet dette gjelder av barn.
Gjest Skrevet 9. april 2010 #3 Skrevet 9. april 2010 Jenta mi er 2 år og 5 mnd. Hun kan snakke mange og lange setninger, og synger iallefall 10 sanger uten hjelp. Hun forstår når jeg spør henne om ting, og svarer på det. Men som du sier. Barn er forskjellige, og når det kommer, så kommer det gjerne fort
Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #4 Skrevet 9. april 2010 Det kan godt hende, jeg kjenner ikke noen andre toåringer skjønner du. Jeg har fått inntrykk av at andres toåringer (i alle fall her inne) kan og fårstår så mye mer en min toåring. Lurte bare på hva som var "normalt" ved to års alder. Jeg har ikke særlig god greie på barn
Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #5 Skrevet 9. april 2010 Forskjell på 2 år og 2 år og 5 mnd - STOR forskjell. HI: Jeg ville ikke bekymret meg Det varerierer så utrolig hva de kan i den alderen, i tilegg er jenter tidligere ute som regel.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #6 Skrevet 9. april 2010 Min toåring er nok ca som din. Han kan ganske mange ord, og setter sammen to ord. Men kan heller ikke ha samtaler med han. Lager heller ikke hytter og sånn, men leker fint med biler, bøtte og spade etc. Broren var flinkere når det gjaldt språk, og forsto også mer, når han var to år. Barn er veldig forskjellige, gutten din er helt normal!
Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #7 Skrevet 9. april 2010 Min lille er flink til å snakke. Hun er 2,5 år nå, og hun snakker nesten helt rent. Da hun var 2 kunne hun alle fargene, og hadde et vanvittig ordforråd. Men så er hun helt klart den i barnehagen som snakker best på sin alder. Noen av de andre sier bare mamma pappa og pus f eks. Men de forstår alt som blir sagt og gjør som de får beskjed om likevel. Begge deler er helt innefor normalen. To av de hun går i barnehage med er 2,5 og snakker akkurat som din lille.. Gutter er generelt litt senere enn jenter på det området. Da trulte var 18 mnd kunne hun 4 ord og hadde ingen setninger. Så i løpet av 6 mnd utviklet hun seg noe helt utrolig. Jeg var litt småstressa i forhold til språket da;) For meg så virker det som din lille ligger litt under midten av normalområdet... Viktig at språkforståelsen er til stede! Og for veldig mange barn, så er det sånn at når det løsner, så løsner det virkelig.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #8 Skrevet 9. april 2010 Tantebarnet mitt på 2 år og 1 mnd. Hun kan mange forskjellige sanger.. å da mener jeg MANGE. Hun elsker å sitte i fanget å synge og lese bøker og slik. derfor kan hun også og telle til 10. Å peke på hvilken bokstav hver enkelt person begynner med. ( du sier at "Robin" begynner på R. Og hun peker på hvilken bokstav det er ) Så er hun flink til å snakke. Du kan gjerne spørre hvorfor hun er lei seg, og du får svar. Men, som voksne som barn. Så er alle heldigvis forskjellige Ikke noe å bekymre seg for, HI
Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #9 Skrevet 9. april 2010 Jeg har en som akkurat ble 2 år. Hun har snakket lange setninger lenge nå, forstår alt vi sier til henne og vi kan ha lange samtaler med henne der hun uoppfordret forteller oss mye hun har opplevd i bhg eller tidligere med oss. Hun kan kle på seg det meste av klær og sko. Må ha litt hjelp. Går opp og ned trappen selv. osv osv Hun ligger nok en del forann. Jeg jobber i en bhg og der er det en unge på 3 år som ikke er like flink som henne så det er veldig forskjellig i hvilken takt de lærer ting. Det betyr ikke at det er noe galt. Om noen ligger foran må noen ligge bak for å skape ett gjennomsnitt.
3småtroll♥ Skrevet 9. april 2010 #10 Skrevet 9. april 2010 Har også en gutt som blir 2 om en mnd:) Han har frem til siste mnd kun hatt enkle ord. Ikke mange, ikke fiktig uttale, og heller ikke satt sammen fler ord. Fikk tilbakemld fra barnehagen (i foreldresamtale) at han fungerte fint og at han gjorde seg forstått med kroppspråk:) I følge min mor som er spes.ped i barnehafe så var han litt "treg" i forhold til språk,mne som hun sa- det kommer! I løpet av den siste mnd har alt plutselig løsnet! Han synger setninger fra div barnesanger, han sier så og si alt etter oss som en liten pappegøye;) Han setter sammen både to, tre og flere ord og snakker mer og mer tydelig for hver dag:) Så det er sant som man hører- plutselig så kommer det! Ang språkforståelse så skjønner nok gutten din mye mer enn du tror:) Selv om han ikke svarer og kanskje ikke alltid reagerer så får han det nok med seg! Ang lek så er det nok ikke så vanlig at de bygger hytte å slikt i en alder av 2. Hvertfall ikke av seg selv;) Jeg har to jenter på 6 og 7 år også så lilleknott gjør jo mye som de i lek. Men gennerelt så leker han som en "vanlig" 2- åring; kaster ting overalt, hyler og skriker, leker at han er en løve..., lese bok, leke i sandkasse med bøtte og spade, gravd i snøen i vinter osv... Så om ikke gutten din er den tidligste til å prate så er det nok likevel ikke noe galt:)
Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #11 Skrevet 9. april 2010 Ja denne råden får nok HI til å føle seg myyye bedre. Masse folk som forteller om sine unger som ligger langt framme, også pynter de på det med å skrive, "men alle er jo forskjellige"... Som om ikke alle vet det...Empati kommer ikke lett for alle... Vil bare si at jeg har 4 barn ( 3 i skole alder, og en baby så med hun har jeg ingen erfaring når det gjelder språk). Eldste var utrolig tidlig ute med å snakke, snakket fulle setninger da hun var 20 mnd og snakket helt rent. De to andre var mer normale, som din gutt. Men nå er det de to yngre som viser seg å være skoleflinke og skolesmarte. Eldste, som var tidlig ute som 2 åring, ligger etter sine jevnaldrene nå og trenger mye hjelp og tilrettelegging. Jeg sier bare dette slik at du skal vite at språkutviklingen til en 2 åring ikke behøver å ha noe å si for seinere utvikling. Mange 2 åringer er så travelt opptatt med å være aktive at de får med seg mindre, betyr ikke at de er trenge. Språket kommer. Det du forteller høres HELT normalt ut. Bare fortsett å lese bøker, synge sanger og leke som vanlig også kommer språket. Er du fortsatt bekymret når han er 2.5 kan du høre med PP tjenesten. Det var nå mitt råd iallefall
Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #12 Skrevet 9. april 2010 HI detta e ikke nåkka ogg bekymre seg før. Han høres ut som min kar da han va rundt 2 års alderen. Han bli 3 år t sommarn. No det siste halve åre e han blitt masse flinkar, så du ska se at han tar det i sitt tempo. Elste her e jenta og ho prata som en foss da ho va 2 år. Så han kjæm da han e klar, lik som min minstemann:)
Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #13 Skrevet 9. april 2010 det er som regel også STOR forskjell mellom gutter og jenter!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå