Margarita -- Skrevet 9. april 2010 #1 Skrevet 9. april 2010 Jeg har hatt skikkelige magesmerter i over 2 uker nå (er i ca uke 6+), vært hos legen flere ganger, pga det og diverse. Er skikkelig bekymret for at jeg har en truende abort (har ikke blødd noe enda). Hvor tidlig kan jeg få tatt vaginal ultralyd, for å bekrefte at fosteret er der?Hvis legen ikke henviser, hva koster det privat? Jeg tok røntgen av hofter, rygg rad for 2 uker siden, og tatt mye smertestillende før de konstanterte at jeg var gravid. Er naturlig nok bekymret, og greier ikke glede meg over dette, og bare stresser... Hvordan få roet meg ned?(( Lurer å en annen ting, hvis jeg aborterer, hvor lenge har jeg symptomer da? Og hvor lenge etter vil en test være positiv?
Stolt tvillingmor Skrevet 9. april 2010 #2 Skrevet 9. april 2010 Du må bestille deg en privat ultralyd. Prisen er forskjellig litt avhengig av hvor du bor i landet, men når du er så usikker og redd som det du beskriver, bør 1200 kr (som det koster her i Oslo) være vel verdt pengene :-) Dersom du er i uke 6 et eller annet, vil du (i allefall gynekologen) kunne se fosteret. Lykke til!
Gjest Skrevet 9. april 2010 #3 Skrevet 9. april 2010 Er dette din første graviditet? I så fall så kan det gjøre veldig vondt i begynnelsen når ting vokser og utvider seg. Jeg hadde selv noe som heter dobbel livmor, dvs at livmoren er sammenvokst på et vis på midten og når fosteret utvidet seg tidlig var det ekstremt vondt og med kramper. Har ikke hatt disse smertene i min andre graviditet. En eventuell graviditet utenfor livmor vil oogså gjøre veldig vondt, men dette vet jeg inget om, muligens noen andre kan svare deg på det. MEN har du gitt legen din beskjed om at du har vært til røntgen? Dette bør absolutt taes alvorlig da det i begynnelsen av graviditeten er så mye som skjer og det er absolutt ikke bra å røntgenfotografere bekkenområdet, og skal ikke gjøres i det hele tatt om du er gravid. Jeg ville tatt kontakt med legen igjen på mandag og bedt om en henvisning til gynekolog/fødselslege som kan se på deg. Finn frem til en fødselslege selv og be om en direkte henvisning på kort varsel. Ring så nevnte fødselslege og dobbeltsjekk at de har fått henvisning og forklar situasjonen og be om en snarlig time. Evt om de kan ringe deg om det skulle bli noen avbestillinger. Lykke til:)
Margarita -- Skrevet 9. april 2010 Forfatter #4 Skrevet 9. april 2010 Jeg har gitt lege og legevakt beskjed om røntgen bildene, de har konferert med gynekolog, og min kiropraktor avkrefter at dette ikke er farlig.. Mindre stråling enn i fly sier de.. MEN, dette beroliger meg jo lite.. Er første ja, og magesmertene kommer i tak/perioder, spesielt om natten. Er ikke så ille når jeg går, men spes etter jeg har spist! De prøver å berolige meg på dette også, men litt vanskelig..
Gjest Skrevet 9. april 2010 #5 Skrevet 9. april 2010 Mine kramper kom også etter at jeg hadde spist mener jeg å huske, klarte ikke å gå oppreist engang. Så lenge du ikke blør kraftig så ville jeg tatt det med ro. Om det er voksesmerter, evt disse musklene som holder livmoren på plass som strekker seg, så gir det seg ved ca 4 mnd mener jeg å huske. Helt sikkert flere her inne som har hatt slike smerter ved førstegangs graviditet.
Nickey Mouse Skrevet 9. april 2010 #6 Skrevet 9. april 2010 Kan jo fortelle om min røntgen-opplevelse, så kan du få noe positivt ihvertfall. Tok arthografi, mr, ct og røntgen med kontrastvæske før jeg visste at jeg var gravid. Ganske full pakke med stråling kan man vel si. Vært på flere ul i etterkant (av andre årsaker), og alt ser ut til å være flott med vesla. Håper du får de svarene du trenger og eventuel henvisning. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå