Gå til innhold

Barn på sykehus.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i stavanger, men sønnen min (10mnd) Skal på en del behandlinger/undersøkelser/opperasjoner i Oslo på riksen.

- Er det noen som vet hvordan jeg skal gå frem med tanke på transport og betaling av dette?

Hva jeg har rettigheter på med tanke på kost og losji mens han er under behandling?

Evt. Andre tips eller erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er gratis med losji for 2 foreldre under barns opphold på sykehus men kun 1 får dekket kost. (Personlig godt kjent på riksen/med sykt barn)

Gå inn på pasientreiser.no Der står det om transport.

Lykke til..:)

Skrevet

Beklager.. Jeg sa litt feil, om begge foreldre er inne med barnet, får begge også kost. Men om kun 1 forelder er inne med barnet får ikke besøkende kost.

Skrevet

Når datteren vår har vært lagt inn har en forelder fått ligge på sykehuset med henne og fått kosten der, mens den andre har tatt inn på pasienthotellet (de har heldigvis hatt ledig kapasitet) og betalt kosten selv. Ettersom jeg har skjønt er det bare om barnet er veldig alvorlig sykt, type kreft o.l. at begge foreldrene får ligge på sykehuset sammen med det.

Når vi bare har vært til kontroller får vi dekket reisen pluss et fast beløp til kost om man har vært borte mer enn et visst antall timer.

Vi bor 45 mil unna sykehuset datteren vår får behandling på, og det er bare en av foreldrene som får dekket fly til sykehuset også. Den andre har måttet betale selv. Vi har av og til valgt å kjøre bil, men det er jo veldig langt å kjøre. Ved f.eks oprasjon o.l. vil en jo fortest mulig hjem og da er fly eneste løsning. Alt om transport finner du som sagt før her på nettsiden til pasientreiser.no

Skrevet

Takk for svar!

Jeg var inne på pasientreiser og NAV sine sider, men jeg ble ikke så veldig klok jeg.

Må jeg fylle inn masse skjemaer og styr? Både for kost, losji og ikke minst transport?

Transport er den viktigste.

Eller går det automatikk i det?

Må jeg betale reisen, for å så å få det refundert?

Takk igjen.

HI

Skrevet

Hvis du skal kjøre fly kan du bare ringe til pasientreiser så bestiller de flybilletter til deg, du trenger ikke legge ut noe.

Kost og losji får du tilbake etter faste satser (du taper penger på det, du får tilbake ca 500 kr døgnet og det skal dekke både overnatting og mat). Skjemaet kan du printe ut fra sidene til pasientreiser og det er fort gjort å fylle ut, siden det er faste satser på både kost og losji skriver du bare inn hvor mange dager det er snakk om og sender med bekreftelse fra sykehuset på at du har vært der.

Velger du å kjøre bil eller buss/tog må du sende med billetter, kvittering fra bompenger, parkering osv for å få tilbake de pengene.

Jeg reiser motsatt vei av deg, vi får behandlig på Haukeland og dit går det ikke noe kollektivtransport annet enn fly herfra så vi har ikke noe valg når det gjelder transportmetode. Ellers krever de vel at du reiser på billigst mulig måte, velger du å reise på en dyrere måte får du bare dekket billigst reisemåte og må betale det din reise koster mer selv.

Jeg ringte pasientreiser forrige gang vi reiste og møtte på en veldig hyggelig dame som var kjempehjelpsom, så ikke vær redd for å ringe dem om det er noe du er usikker på.

Skrevet

Hjertelig takk for utfyllende svar!

Da skal jeg ta kontakt med de :-)

Håper alt står bra til med jenta deres!

HI

Skrevet

Ja, det kan vel stemme at det bare er foreldre med alvorlig syke barn som får være på sykehus begge to... :(

Skrevet

har en gutt som blei oprert der i januar.. en hode opperasjon. men han var ikke dødelig syk før operasjonen. selvom det er risk og opperere.. men fikk begge sove på avdelingen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...