Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #1 Skrevet 9. april 2010 Mange som nevner dette med ressurssterk/svak, og da lurer jeg på hva det egentlig vil si å være ressurssvak?
Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #2 Skrevet 9. april 2010 Godt over halvparten av de som skriver her inne, later til å være ressurssvake, til dels svært hjelpetrengende.
Mortilbarn Skrevet 9. april 2010 #3 Skrevet 9. april 2010 Å ikke ha evne til å ta ansvar/ha oversikt over eget liv. En person med en helt grei inntekt, som stadig går i minus, får innkassoer, og flåser bort pengene på dritt når man får lønn, mens barna må gå uten regnbokse i barnehagen pga lite penger samtidig som mor drar på Matallicakonsert.. Da er man ressurssvak, mener jeg. Mulig jeg har misforstått noe enormt, så føl dere fri til å rette meg opp! Har selv aldri lest forklaringen på ordet..
Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #4 Skrevet 9. april 2010 Vanskelig å si. Det fins mange typer kapital. Økonomisk kapital, kulturell kapital, personlig kapital osv. Man kan ha mye av det ene og mindre av det andre. Jeg tror det beste er å se på mennesker som et sett med egenskaper som kan virke både positivt og negativt, alt etter situasjon og bakgrunn. Derfor finnes det ikke resurssvakhet eller resurssterkhet. Bare resurser som kommer til syne, og resurser som ikke gjør det.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #5 Skrevet 9. april 2010 Man kan være ressurssvak på ett område, men ikke nødvendigvis på alle andre av den grunn. Noen er opplagt økonomisk sett fattige, men kan være sosiale ressurspersoner allikevel. Noen er helsemessig redusert, men likevel med solid økonomi. Og så videre. Det hele avhenger vel av i hvilken grad man takler livet på ulike områder.
blond Skrevet 9. april 2010 #6 Skrevet 9. april 2010 Det kan være materielt eller personlig. På anonym brukes det om alle som ikke blir likt.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #7 Skrevet 9. april 2010 Det hender i jobben min at jeg støter på mennesker med svært begrensede ressurser. Jeg jobber med rus/psykiatri. Når brukeren er tredje generasjons rusmisbruker, kanskje oppvokst i fosterhjem/ barnehjem og russkadet fra svangerskapet i tillegg til miljøskadet fra tidlig barndom, kan jeg oppfatte vedkommende som direkte ressurssvak. Med andre ord mangler personen ressurser i form av familie/ nettverk, sosiale og faglige ferdigheter, økonomi og økonomistyring, evne til å styre egen hverdag, holde en leilighet i orden, seg selv ren og ta vare på egen helse. I tillegg kommer rusproblematikk og psykiske problemer. Det sier seg selv at det ikke er mange av disse menneskene, og jeg tror ikke det er mange her inne.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #8 Skrevet 9. april 2010 Vet ikke. Har en venn av meg som er tilflyttet fra Oslo og er tidligere rusmisbruker (heroin) og har vært det i mange, mange år. Han kan legge ut i det vide og det brede om kvantefysikk og avanserte vitenskapelige teorier, men han kan ikke gangetabellen og måtte vises hvordan man koker poteter. Begrepene resurssterk og resurssvar blir veldig fattige når man skal beskrive en hel person.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #9 Skrevet 9. april 2010 I mange sammenhenger blir alenemødre fremstilt som ressurssvare. Jeg er uenig. Mange av de er smarte damer, som bare ikke gidder å jobbe de første 3 årene pga os'en. Noe jeg skjønner godt. Tenåringsmødre som bor hjemme hos sine foreldre vil jeg si er ressurssvake. Ikke bare økonomisk men også mentalt og fremtidig pga mangel på utdannelse og det at de vil på ett tidspunkt ønske å ta igjen tapt ungdomsstid med festing noe som vil gå utover barnet.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 9. april 2010 #10 Skrevet 9. april 2010 jeg tenker på en ressursvak person som en som ikke har noe serlig nettverk, og som er passiv i motgangstider fremfor å stå på og løse problemene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå