Gå til innhold

Noen spørsmål rundt bilstol for baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi får vår tredje snart, og må nødvendigvis ha en plass til h*n i bilen også... Vi har to fra før, 6,5 og 2,5 år, sistnevnte bruker en Besafe combi, tror det var x1, og den ser ut til å være sikker og fin bakovervendt, men ikke spesielt imponerende forovervendt.

Litt av greia er at hun på 6,5 må ha 3-punktsbelte, og setet i midten er kun 2-punkts. Stort spørsmål blir hva å gjøre fremover, for Besafesetet vi har kan, hvis bakovervendt, brukes på 2-punktsbelte, og regner med at den nye ungen kommer til å ta over det etterhvert.

Men har noen noe tips på hva å gjøre i forhold til stol til nyfødt? Har forstått man kan leie, men av hvem? Butikker, forsikringsselskap (og i tilfelle hvilken forsikring - bil, barn, ulykke...), og kan man velge hva slags sete man kan leie av dem, og hvor mye ligger prisen på her? Har noen erfaringer med det? Med de andre to ungene måtte de "oppgraderes" i seter lenge før de nådde den øvre kg-grensa til setet... Hvor lenge brukes vanligvis en nyfødtstol egentlig? Noen som vet av noen som går på 2-punkts, og ikke minst er veldig sikker?

Mangespørsmål - takker for svar! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du!

Vi har en HTS Besafe combi X1, og den kan iallefall ikke monteres hverken forover- eller bakovervendt med 2-punkts-sele.

Så sånn som jeg ser det, tror jeg dere vil trenge en bil med 3 x 3-punkts-seler i baksetet (baksetene).

Hun på 6,5 skal sitte i 3-punkts-sele, 2-åringen's sete krever også 3-punkts-sele (etter min erfaring) og jeg har dessverre ikke hørt om noe babysete som kan festes kun i 2-punkts-sele heller.

Vi har to barn, og har brukt det første setet som går opp til ca. 13 kg. til ungene var rundt 10 mndr. gamle. De veide ikke 13 kg. da, men var på vei til å vokse ut av setet på lengden. Derfor byttet vi over til Besafe bakovervendt da.

Skjønner godt "dilemmaet" deres ang. 3 barn i baksetet med hvert sitt sete. Kan tenkes at dere må se dere om etter en større/annen type bil, faktisk.

Har selv en eldre, men STOR stasjonsvogn - og jeg kan ikke se at jeg ville fått plass til et tredje sete der mellom Besafe X1-setet og 1-2-3-setet til eldstemann, nei!

:-S

Skrevet

Det finnes både babystoler og nr 2-stoler som kan monteres med 2punktssele. Babyseter finnes med base som kan festes med topunktssele. Husker ikke hvilke. Jeg tror det finnes et acta graco-sete nr 2 som kan festes med 2punktssele. Du finner nok ut av det!

Skrevet

Sjekk ut Akta Graco Duologic til babyen. Det kan brukes 0-18 kg bakovervendt og jeg er nokså sikker på at det kan festes med 2-punktssele. Mange som bruker dette i midten. :o)

Skrevet

Takker for svar :)

Hm... jeg var ganske sikker på at jeg så at det var mulig å feste besafen i 2punkts, men skal sjekke det nærmere opp. Slik setet ser ut, ser jeg ikke noe stort problem i å feste det - bakovervendt - i to-punkts, men må finne ut av akkurat det. Kan hende jeg har sagt feil type nå også :P

Det som er så styr med at det blir satt inn 2-punkts seler i biler.. grr...

Er forsåvidt ikke så farlig om det kan settes kun i 2-punkts, men at det er en mulighet hvertfall.

Nei, det var vår erfaring også, tror det var snakk om ca 8-9 kg da de var vokst ut (i lengde) av den som skulle gå opp til 13 kg.

Størrelse på bil er også noe dritt.. Har ikke akkurat tenkt å kjøpe ny bil heller, men fant ut at det tydeligvis går med 3 seter bak i bredden... det er da noe ;)

Skrevet

Akta Graco Duologic kan festes med 2 punktssele ja.

Skrevet

Innbiller med at du kan bruke Britax Twoaway elite med 2 punktssele, da bruker du festesstoppene i tillegg..bakovervendt...

Men dette vart kanskje ikke det du lurte på??

Skrevet

Hei. Du kan leie bilstol hos if vet jeg, sjekk ut if.no. Det koster fra 72, 82 eller 102 kr pr mnd, avhengig av om du har noen forsikringer hos dem.

De kjører besafe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...