Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #1 Skrevet 9. april 2010 Har lest at man ikke skal slanke seg under amming. Gjelder det bare dietter eller gjelder det vektnedgang generelt? Er det greit å spise sunnere, mindre og trene seg ned i vekt (f.eks 10 kg eller mer) mens man ammer eller bør dette unngåes? Grunnen til at jeg lurer på om man skal unngå dette er at jeg har hørt at flere tungmetaller frigjøres fra fettvevet vårt når vi går ned i vekt/fettet forbrennes og at disse stoffene går over i morsmelken. Barnet er over ett år så det er ikke den naturlige nedgangen etter fødsel jeg tenker på, men på flesket som har "satt seg fast"
Gjest ->>- Skrevet 9. april 2010 #2 Skrevet 9. april 2010 Det gjelder vektnedgang generelt, sånn utover den effekten mange får av bare det å amme. Det er likevel uproblematisk med en moderat vektnedgang; det er helst det å "rase ned" i vekt som frigjør disse stoffene. Om du spiser sunt og beveger deg og det fører til at du går ned f.eks en kilo eller to i måneden er det rimelig uproblematisk.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #3 Skrevet 9. april 2010 skal ikke bruke noen form for diett, men kan gå ned i vekt, men klart, det er en fordel at du ikke går ned for mye, for fort. Om du går ned for fort, så produserer du giftstoffer i melka. Du bør heller ikke kutte ned for mye på matintaket, siden du fortsatt deler næringen med ungen din.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #4 Skrevet 9. april 2010 hmm... Tenkte på å begynne å trene og å spise sunt. Jeg er en sofagris som spiser litt usunt (sunne middager, men for mye digg innimellom på kvelden) og er redd jeg kan finne på å gå ned opptil 5 kg første måneden. Er det for mye? Bør jeg da oppgi ammingen? Småen er over ett år og får bare morgen og kveld
Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #5 Skrevet 9. april 2010 Det er kanskje værre at ungen får mye usunn mat gjennom ditt kosthold enn at du skal spise sunnere og bevege deg mer.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #6 Skrevet 9. april 2010 å gå ned i vekt kan da umulig være farlig for babyen? så lenge du gjør det med å kutte den usunne maten å heller ta ei gulrot?? å trille lange turer vil jeg jo også tro hjelper? å f.eks trening en gang i uka..det kan jo ikke være anna enn sundt for babyen??
Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #7 Skrevet 9. april 2010 Man skal ikke bevisst slanke seg når man ammer. Det er jo bare å gjøre det, hvis du vil at ungen din skal få i seg masse giftstoffer som kroppen har samlet opp igjennom et helt liv. Får satse på at ungen holder seg frisk.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #8 Skrevet 9. april 2010 men det kommer jo helt ann på hva men legger i å slanke seg!? jeg tror jeg med 100% sikkerhet kan si at babyen ikke tar skade, heller det motsatte, av at du kommer deg opp av sofan og ut på turer! dropp sjokolade og brus, drikk vann, spis frukt, grønnt hvitt kjøtt,fisk ol!! spis så masse du vil, bare dropp potetgull, sjokolade osv, er sikker på at mange kommer til å miste noen kg bare med dette! å du damen, du sitter ikke å sier at barna kommer til å bli syke, er sikker på at er det et baren som blir sykt, så er det ditt! du har vel lakt på sofan å trykt i deg, å skylt på at det er farlig å slake seg..DET, er farlig for barnet det!!stakkars 11.45
Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #9 Skrevet 9. april 2010 Men problemet er jo at når man slanker seg, så frigis giftstoffer som har ligget lagret i fettet i kroppen.. Og dermed så er det jo faktisk ikke så sunt for babyen... Jeg ammer og går ned i vekt, og har fokus på et sunt kosthold og liker å trille turer, og må innrømme at jeg er litt redd for dette...
Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #10 Skrevet 9. april 2010 ok, jeg er ingen ekspert å skal ikke uttale meg, ang amming å dette giftstoffet! snakk med helsestasjonen:-) men jeg er ganske sikker på at de ikke kommer til å rope: HAR DU GÅTT NED I VEKT PGA SUNDT KOSTHOLD Å FRISK LUFT??? kom deg hjem, legg deg på sofan å spis junk!!! hohoho de annbfaler jo næringsrik mat å mosjon!?! det er ikke slanking! det er jo å leve sund,normalt + du gir barnet ditt alle vitaminer og mineraler det trenger!! det er ikke snakk om å slanke seg som i dietter, å spise minimalt osv! å gå ned i vekt etter babyen kommer, er jo også super normalt, da kommer jo energien tilbake, man ligger ikke på sofan å spiser sover osv..det er naturens gang dette jenter!:-) ha ikke dårlig samvittighet for å komme i form å klare å holde tritt med barnet deres jenter, det er jo bare bra for dere det!:-) 11.45
Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #11 Skrevet 9. april 2010 Takk for svar alle sammen. Planen min var dette: Jeg spiser sunne måltid, men gjerne litt for mye. Jeg tenkte da å kutte ut å spise meg stappmett og heller spise litt oftere. Jeg tenkte også å kutte ut sjokoladebitene/potetgullbitene jeg av og til har om kveldene (spiser ikke mye gotteri, men litt blir det i løpet av uken). Deretter gå trilleturer så ofte jeg kan. Hadde tenkt å melde meg inn i et treningsstudio, men er litt usikker angående ammingen. Hadde da tenkt å trene 3 ganger i uken. Så slanking i den fortstand at man sulter seg/går på diett hadde jeg aldri tenkt å gjøre, men når man går ned i vekt så forbrenner man jo fett.... HI
nordlyset med 1suprise + spire Skrevet 9. april 2010 #12 Skrevet 9. april 2010 Du bør ikke trene for hard når du ammer, eller gå ned for mye. Når man går ned i vekt så frigjøres det miljøgifter som går i melka og det er ikke bra for barnet. Les denne artikkelen: http://www.babyverden.no/Tema/Temakategorier/Mors-kosthold/I-ammeperioden/Er-det-greit-a-slanke-seg-nar-man-ammer/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå