Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #1 Skrevet 9. april 2010 Jeg er veldig opptatt av at barna skal lære seg å gjøre ting som de selv kan gjøre. Altså ikke presse dem til å gjøre ting de ikke er klare for ennå, men ting de faktisk klarer. Jeg har en stesønn på snart ti år som jeg ofte kjører til skolen. Før brukte jeg å smøre matpakken hans, men sånn ca da han begynte i tredje (eller litt før) begynte jeg å la han ordne maten sin selv. Jeg skjærte opp brødskivene og han smurte selv. Nå ønsker jeg at han kan skjære brødskivene selv, men han har ikke peiling på hvordan han gjør det!! Jeg og faren har prøvd å lære ham det før, men han gir opp. I dag sa jeg at han kunne gjøre det selv, og det endte med at brødskivene ble 10 cm tykke. Så når han var ferdig å smøre skolematen ryddet han inn i kjøleskapet. Han glemte å lage frokost. Da spurte jeg om hvordan ting foregår når han er hjemme til moren. Jo, hun skjærer, smører og pakker maten hans. Er det sånn det er? Dere som har så store barn, synes dere ikke at det er på tide at de lærer sånt selv?
Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #2 Skrevet 9. april 2010 Veldig mange av mine venner fikk smurt matpakke til og med da de gikk på videregående skole, noen også da de gikk på høyskole ... Selv smurte jeg mine egne matpakker fra jeg begynte på skolen, men smører både frokost og matpakke til min egen 1.klassing (som jo er ett år yngre enn jeg var da jeg begynte). I helgene smører hun frokost selv. Ellers synes jeg ikke det er såå ille at noen skjærer brødskivene hvis 10-åringen smører og pakker maten selv. Sambo skjærer ofte brødskiver til alle på morgenen når han først er i gang. Da slipper alle å stå rundt brødfjøla og vente ...
¸.·´¯`·.¸><((((º> Skrevet 9. april 2010 #3 Skrevet 9. april 2010 Jeg har ikke så store barn selv, eldste er 6. Hun er allerede veldig selvstendig, og vi tenker akurat som deg. Jeg ser derimot at mange voksne foretrekker å gjøre alt det praktiske selv, for da går det fortere, de slipper å ta jobben med å veilede og assistere, og det blir ingen rot og søl. Dette blir veldig feil for meg, og skjønner frustrasjonen din - men tror ikke det er så uvanlig at på den alderen ikke kan ordne enkle, praktiske ting selv.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #4 Skrevet 9. april 2010 Hvis en gutt på 10 år skjærer skivene sine 10 cm tykke, høres det ut som han har store finmotoriske vansker. Hvordan er håndskriften hans? Klarer han å bruke saks? Kanskje han rett og slett trenger noen flere år på baken?
Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #5 Skrevet 9. april 2010 Invester i en skikkelig brødkniv om dere ikke har det... Guttungen endret skivetykkelsen med mange cm (rett vei) da vi lot han bruke en skikkelig kniv til skivene:)
Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #6 Skrevet 9. april 2010 Håndskriften hans er bra, men når du sier det så skulle han klippe et plaster i går. Han måtte gi opp, så jeg trodde saksa var dårlig. Da jeg skulle klippe var det kjempelett!!
Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #7 Skrevet 9. april 2010 Vi smører matpakke til alle våre barn. Har en femteklassing og en sjetteklassing. Vi har ferdigoppskjært brød, så ja, de burde egentlig klare å smelle sammen en matpakke selv.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #8 Skrevet 9. april 2010 Vi smører matpakke til alle ungene, men det for at vi ønsker å kose oss sammen rundt frokostbordet litt lenger. Bruke den lille tiden vi har om morgenen sammen. Hun eldste på 12 klarer å skjære brød selv, men kanskje ikke akkurat veldig flink. Passer hun småsøkenene om de ønsker brød, så klarer hun å skjøre til de. 7 åringen er vel igrunn like flink som 12åringen. 8 åringen klarer det ikke i det hele tatt, har gitt opp å prøve å lære henne. 5åringen prøver av og til, hun ønsker å lære seg så hun øver seg av og til.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #9 Skrevet 9. april 2010 blir veldig overrasket nå jeg... har to 4 åringer som begge smører på maten sin selv...! lillebror på 2 år er også int å prøve selv nå... litt griserier blir det jo, men det kommer man jo ikke unna. vi står opp, steller oss, vekker barna, de steller seg "selv" ,skjærer opp brødet på morgenen, dekker bordet med alt som måtte trenges, setter oss ned å spiser en god frokost sammen, med tid rundt bordet samtidig som barna får smurt sin egen mat... Vi har ikke latt barna prve å skjære opp brd alene ennå, det er de for små til! ellers gjør de mange oppgaver selv... heller selv i drikke til seg selv, kler av/på seg selv. går på do (trenger av og til tørke hjelp) rydder sine egene rom etc... *hmm*
Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #10 Skrevet 9. april 2010 Mine 3 barn smører selv og den yngste er 10 år. De skjærer ikke brød selv for det syns de er vanskelig å få til,rette skiver, og så lenge de gjør resten så ser jeg ikke brødskjæringen som noe stort problem... Det kommer nok av seg selv at de gjør det også...) De prøver seg i helgene og når de er hjemme ellers, men matpakkebrødskiver har de nok større krav til att skal være rettere og smalere...ikke 3cm på ene siden og noen mm på andre...hehe... Har unger som er selvstendige og de må prøve det de kan selv..tror det er riktig. Hadde selv en bror som ikke klarte å skrelle potetene sine før han var nesten 20 år,det gjorde mamma og det er jo rimelig spesielt...
Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #11 Skrevet 9. april 2010 Guttungen som går i 4. klasse smører frokost og matpakke selv,han har gjort det i allefall i 1,5 år. Har kun ferdig oppskjært brød, så tror aldri han har prøvd seg på å skjære brød. Til lille som er 4 år smører jeg matpakke om hun skal ha med i barnehagen.
Fire småtroll Skrevet 9. april 2010 #12 Skrevet 9. april 2010 Mine to eldste er 6 og snart 9 år gamle, de smører uten problemer mat selv. Eldste fikser også å skjære en skive på egenhånd.. Men jeg smører matpakkene og gjerne frokost også til alle fire ungene. Hvis alle skulle smurt selv hadde vi ikke blitt ferdig til åtte for å si det sånn Min 3.klassing får altså servert 3 ferdigsmurte skiver om morgenen, alle sitter rundt bordet og spiser sammen. På skolen får han også en matpakke som mamsen har laget. Men når han kommer hjem fra skolen lager han seg sin egen mat, når vi skal spise middag dekker han bord, spiser selvfølgelig uten hjelp og hjelper med å rydde av bordet. Kveldsmaten lager han seg også selv. Det viktigste er at de blir selvstendige og selvhjulpne, de trenger ikke nødvendigvis smøre matpakken selv for å bli det
lucky.nr.4 Skrevet 9. april 2010 #13 Skrevet 9. april 2010 synes det viktigtste er at barna får MULIGHETEN til å gjøre det selv. live handler om å prøve å feile til man får det til hjelper de når de ber om hjelp, men de får muligheten til å prøve selv.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #14 Skrevet 9. april 2010 Dattera mi smører stort sett matpakka si selv.. Hun er 2,5 og har gjort det en stund. Det skal sies at hun bare trenger matpakke 1-2 ganger i uka. Frokost smører hun alltid selv, gjerne min frokost også. Grunnen er at hun vil det selv. Hun skjærer selvfølgelig ikke brødskive selv enda.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå