prekæs Skrevet 9. april 2010 #1 Skrevet 9. april 2010 Når skal barn slutte å bestemme hva de vil ha på seg selv? Jeg mener. De fleste har jo veldig fokus på at barn skal få velge påkledsel selv. Snuppene på to kan godt ha på kjole bare de har ull under og gutten to kan også godt ha på kjole bare han har ull under han og. Det er viktig for identiteten deres, hevdes det. Men onepiecedress får de ikke fordi det er stygt. Forklar meg forskjellen?
Monajenten Skrevet 9. april 2010 #2 Skrevet 9. april 2010 Nå var det jeg som skrev OnePieceinnlegget da, men jeg mener ikke at de ikke får fordi det er stygt. Jeg mener heller ikke at de ikke skal få i det hele tatt hvis de ønsker seg det;-) Men jeg stiller spørsmålstegn ved motepresset som begynner så alt for tidlig. Jeg husker at da vi var i "motepressalderen" hadde merket stor betydning, og da var det ikke bra nok om det var en kopi. Derfor reagerte jeg på det med OnePiece, fordi de er så dyre. En annen i den tråden nevnte at Adidasdressene vi kjøpte var jo ganske dyre de også, og det var de nok. Men da jeg hadde en sånn gikk jeg på ungdomsskolen, og hun jeg nevnte i det andre innlegget, var max 10 år. Jeg syns det er dumt at man skal måtte kjøpe klesplagg til langt over tusenlappen til en 10-åring fordi det er "moten" når de er så små. Meeeeen jeg skulle kanskje ikke ha svart på tråden din, siden jeg ikke mener det du refererer til:-p
Gjest sug lut Skrevet 9. april 2010 #3 Skrevet 9. april 2010 De får gå i det de vil så lenge det er noe jeg er villig til å betale for og ikke sender signaler de ikke er modne for å takle.
Jentemammaen Skrevet 9. april 2010 #4 Skrevet 9. april 2010 Jeg er enig med deg. Det er vi som foreldre som tillater at unger blir oppmerksomme på hva de skal gå med alledere fra 2årsalderen. Når 2år gamle piker MÅ ha kjole på i barnehagen, eller ikke vil gå med den jakken eller den luen, er det starten på motebevissthet. Når det er sagt, så ser jeg ikke problemet med å la barn få en onepiece om de ønsker seg det, og foreldrene er villige til å kjøpe det. Ingenting jeg reagerer på i hvert fall. Datteren min vil svært gjerne ha klær fra HM med Hello Kitty på, men det får hun ikke. Jeg syns ikke det er pent. Hun går med merkeklær i barnehagen, men det bryr heldigvis verken hun eller andre seg om. Jeg kjøper det jeg liker, merke eller ei. Jeg bestemmer hva mine barn har i skapet, så får de noen ganger velge litt selv, men jeg har siste ordet. Og det dummeste jeg hører er 2åringer som nekter å gå med det ene eller andre, det er foreldrenes ansvar å oppdra barna sine! Men når barna er begynt å bli ungdommer syns jeg de kan få være med å bestemme. Og jeg ser virkelig ikke problemet med onepiece. De seg jo veldig uskyldige ut i det. Men dersom man som forelder, av en eller annen grunn, ikke syns barna skal gå i slike klær får en heller sette foten ned. Jeg husker jeg svært gjerne ville ha høye Buffalo sko i min ungdom, fysj så fæle!! Men min mor sa at det var heeelt uaktuelt. Jeg fikk det meste jeg ville ha, men noen ganger satt hun ned foten. Ingen som har vondt av det! Og jeg syns ikke 1000kr er så mye for et plagg ungene virkelig ønsker seg, de bruker jo sikkert de dressene kjempemye... Og hva koster det med en genser og en bukse, dersom man ikke kjøper det billigste må man fort opp i 1000kr...
prekæs Skrevet 9. april 2010 Forfatter #5 Skrevet 9. april 2010 Joda. Jeg så du stilte spørsmålstegn ved motepress. Men samtidig var det mange som svarte at "slike stygge plagg får ikke ungen min gå med". Oppfattelsen av hva som er dyrt er forskjellig fra menneske til menneske, og hva vet vi om vedkommende i en slik dress har måket snø for naboen en hel vinter for å få det hun ønsket seg mest. Jeg vet godt at enkelte typer klær kommer fort i motebildet, har vært med på div mer eller mindre stygge trender selv. For noen barn er det like viktig å ha en slik dress, som det er for småjentene å ha prinsessekjoler i barnehagen(da selvfølgelig med ull under, fra nøstebarn:)) Personlig har jeg temmelig stor medbestemmelsesrett når det gjelder kjøp av klær, da helst til minsten. Han bruker det han får uten å bry seg nevneverdig, bare det ikke klør.
Kamomille Skrevet 9. april 2010 #6 Skrevet 9. april 2010 eg evel av den oppfatning at ungene absolutt ikke skal få bestemme alt når det gjelder påkledning. Her får ungene ikke gå i prinsesskjole i barnehagen. I barnehagen går de i behagelige klær som er slitesterkte, som tåler lek, som holder de varme og som det ikke er krise med dersom det skulle komme en malingsflekk. De får gjerne velge hvilken av ullbuksene se skal ha på, men JEG bestemmer at det skal være ullbukse. osv osv. Her har heldgivis ingen spurt etter OnePiece. Ikke ville de fått det heller, for jeg ser virkelig ikke at dette er et praktisk og komfortabelt antrekk hverken for de i barnehagen eller de på skolen. Altfor varmt å bruke inne, og absolutt ikke praktisk å bruke ute i søla!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå