Gå til innhold

Svangerskapspenger, noen som vet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hod legen idag til kontroll. Da hun spurte hvordan det sto til fortalte jeg om hodepine, svimmelhet og dårlig nattesøvn.

Hun begynte da rakst å snakke om svangerskapspenger, fylte ut skjema jeg skal ha med til arbeidsgiver etc.

Når jeg kom hjem leste jeg litt på nettet, og ser at det er noe friske gravide får når de ikke kan jobbe pga forhold på arbeisplassen.

Greit nok at jeg har en jobb som er noe anstrengende osv, men føler jo ikke at jeg er 100% frisk uansett...

Noen som vet hvordan dette funker?

Får man like mye utbetalt som når man er sykemeldt?

Er forresten i uke 29 nå....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hææ det skjønte jeg ikke noe av...hvorfor fikk du ikke bare sykemelding da??

Skrevet

Jeg har gått på svangerskapspenger. Det gies bare til de som ikke kan fortsette i jobben fordi arbeidet er skadelig for den gravide og fosteret. Altså hvis du utsettes for farlige gasser, uforsvarlig mye tunge løft etc. Arbeidsgiveren din må i tillegg bekrefte at du ikke kan omplasseres i bedriften.

Du får full lønn, men opparbeider ikke rett til feriepenger.

Skrevet

OK takk!

Nei, når jeg leste om det når jeg kom hjem skjønner jeg heller ikke det...

Skrevet

Er visst en helt ny ordning, så mange er ikke fullt oppdaterte på fronten. Regner med det er en lur måte å få ned sykefraværet på, ser sikkert pent ut statistisk.

Skrevet

Jeg har gått på svangerskapspenger fra uke 14, først 40% og deretter 100% fra uke 24. Dette pga bekkenløsning og for at da ikke arbeidsgiver kan tilrettelegge for meg. Jobber på småbarnsavdeling i bhg. Både jordmor og lege anbefalte svangerskapspenger.

Begge mente også at bekkenløsningen var jormonell, og derfor bedre med sv.penger enn sykepenger.. NAV godkjente dette.

Skrevet

hormonell skulle det stå selvsagt :)

Skrevet

Skjønner at det ser bedre ut på statistikker...

Men legen understreket veldig at det var det samme for meg (egentlig bedre, siden det ikke så bra ut for meg å ha vært sykemeldt?!?!), og det er det jo ikke, hvis man ikke opparbeider seg feriepenger når man får sv.sk.penger...

Skrevet

Fordelen er hvis du av en eller annen grunn skulle bli sykemeldt etter fødselen, det er en begrenset perioden man kan gå sykemeldt før man må over på rehabiliteringspenger (heter det det?) altså bare 60% av lønnen din. Dersom du har gått på svangerskapspenger teller ikke dette som sykepenger, og du får full periode med rett til sykepenger når permisjonen er over.

Gjest Sharazi
Skrevet

Min lege er veldig uenig med å gi svangerskapspenger, da det i grunn kun er for de som ikke kan få tilrettelagt på jobben. Hun har gitt meg en delvis sykemelding og kaller det "nedsatt funksjonsevne", pga graviditet. Min sjef kan tilrettelegge, men min kropp holder ikke ut i 100% jobb uansett.

Men den jordmoren jeg går hos er veldig bastant på at man skal gi svangerskapspenger uansett, fordi graviditet ikke er en sykdom. Dette er også fordi man ikke kan få sykemelding lengre enn et år. Hvis man har hatt bekkenproblemer under hele svangerskapet og det ikke gir seg etter fødselen, så kan man risikere å ikke få sykepenger, hvis man har mottatt sykepenger i 52uker! Dvs. at man må bruke fødselspermisjonen istedet. Hvis man har bekkenplager etter fødselen er det sannsynlig at man trenger hjelp hjemme. Da er det vanlig å sykemelde seg og at faren tar over deler av mors permisjon. Hvis man da har brukt opp sykemeldingskvota si, må far gå hjemme uten lønn... Skjønner? Ved å ta ut svangerskapspenger, så "sparer" man altså sykemeldingskvota si.

Jeg har et inntrykk av at leger og jordmødre er uenige om hvordan man skal utnytte seg av dette. Jordmoren min hadde lang erfaring med gravide som bla fikk en fødselsdepresjon. Da er det viktig at mor kan sykemelde seg, slik at far kan gå hjemme..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...