Piruett Skrevet 8. april 2010 #1 Skrevet 8. april 2010 Vi skal døpe nurket vårt til sommeren. Dette er vårt andre barn. Vi som foreldre har begge to søsken hver. Så ved dåpen av vår førstefødte valgte vi begge hvert vårt søsken m ektefeller som faddere. Min manns søster som ikke var fadder den gangen ble på en måte litt sjalu den gangen for st hun ikke ble valgt da. Så min mann nevnte at vi kommer til å ha søsken som faddere neste gang også, planen var jo to barn. Så langt er alt greit. Men nå har det seg slik at min brors kjæreste/delvis samboer ikke faller meg i smak. Hun kommer dårlig overens m de fleste, og forholdet er veldig turbulent.. Det har vært slutt flere ganger, senest i påska, men av en eller annen grunn lappes forholdet sammen igjen. Spørsmålet er: kan jeg slippe unna med å ikke velge henne som fadder? Hun er utenlandsk statsborger, og derfor ikke medlem av statskirka. Jeg er redd både bror og henne blir sure, men jeg har ikke lyst at min sønn skal ha en fadder han mest sansynlig ikke vil ha i familien over tid, da jeg er sikker på det vil bli slutt... De har vært sammen i 2,5 år nå... Hva mener dere? Bør jeg bare ta henne som fadder for husfredens skyld?
yasmina Skrevet 8. april 2010 #2 Skrevet 8. april 2010 Jeg hadde ikke tatt henne med for husfreden skyld, nei. Hadde enten sagt det som det var, at med tanke paa hvor ustabilt forholde deres har vaert saa oesnker du bare han. Hadde evt bare spurt han og ikke sagt noe foer evt en av dem hadde guts nok til aa spoerre hvorfor hun ikke ble valgt. Ellers saa hadde jeg skyldt det paa at hun ikke er norsk statsborger og ikke medlem av statskirken "Nedre aldersgrense er 15 år, og fadrane må enten vere medlemar av Den norske kyrkja eller eit kyrkjesamfunn som ikkje forkastar barnedåp." http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=3125
Gjest Skrevet 8. april 2010 #3 Skrevet 8. april 2010 Generelt mener jeg det er "lurest" å velge familiemedlemmer som ikke "kommer og går". Mine tre tidligere faddere er alle eks-onkler som nå er skilt ut av familien og som jeg ikke akkurat har sett særlig mye til. Sånn ellers kommer jeg til å velge venninner (og barnefars kompiser) som faddere til vår lille datter, men det er ikke dermed sagt at det er veldig smart=p.
Lovemelikeyoudo Skrevet 8. april 2010 #4 Skrevet 8. april 2010 Nei, jeg mener man skal velge faddere etter hjertet, og ikke bare for at det skal bli mest rettferdig!!
BlåBlå Skrevet 8. april 2010 #5 Skrevet 8. april 2010 Ser ikke problemet med å kun ta søsken, og utelate samboer/kone. Altså at din manns søster og din bror blir faddere + kanskje begge bestemødrene ?
BlåBlå Skrevet 8. april 2010 #6 Skrevet 8. april 2010 Vi har kun valgt "ordentlige" slektninger til fadder. Første gang begge mine søsken + samboers bror. Andre gangen var det de 4 besteforeldrene. Skilsmisse etc blir derfor ikke årsak til at barnet mister kontakten med fadderne sine ihvertfall.
Piruett Skrevet 8. april 2010 Forfatter #7 Skrevet 8. april 2010 Tusen takk for svar. Du mener det samme som meg, har lyst å kjøre litt på det med statskirka og utenlandsk. I tillegg så må de tåle at man har meninger om deres turbulente forhold. Jeg vil heller velge et kjært søskenbarn sammen med broren min som faddere fra min side. Det bli jeg fornøyd med!!
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 8. april 2010 #8 Skrevet 8. april 2010 Nei, jeg hadde aldri valgt noen som fadder for husfredens skyld!!!! I deres situasjon hadde jeg glatt droppa kjæresten til din bror og heller bare hatt han + den andre søsteren til din mann =)) Man kan jo ha minst 2 og max 6 faddere! Det at denne kjæresten ikke er medlem av statskirfken er faktisk ikke et godt argument, for alle kan være faddere sålenge de ikke forkaster den norske statskirke! Vi har en katolsk fadder til begge våre =) Derimot vet jeg ikke om reglene rundt at hun er utenlandsk statsborger (innbiller meg at hun må være norsk)
erteposen + 4 Skrevet 8. april 2010 #9 Skrevet 8. april 2010 Jeg hadde satt opp din bror som fadder fordi hun ikke er medlem av statskirka, men hun kunne selvsagt vært med fram. Jeg ber ikke kjærester eller "nye" samboere være fadder til mine barn. Jeg var fadder til min nevø, men min mann gjennom mange år var ikke. Helt topp!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå