Gå til innhold

Ang valg av faddere... Sliter litt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal døpe nurket vårt til sommeren. Dette er vårt andre barn. Vi som foreldre har begge to søsken hver. Så ved dåpen av vår førstefødte valgte vi begge hvert vårt søsken m ektefeller som faddere. Min manns søster som ikke var fadder den gangen ble på en måte litt sjalu den gangen for st hun ikke ble valgt da. Så min mann nevnte at vi kommer til å ha søsken som faddere neste gang også, planen var jo to barn. Så langt er alt greit. Men nå har det seg slik at min brors kjæreste/delvis samboer ikke faller meg i smak. Hun kommer dårlig overens m de fleste, og forholdet er veldig turbulent.. Det har vært slutt flere ganger, senest i påska, men av en eller annen grunn lappes forholdet sammen igjen. Spørsmålet er: kan jeg slippe unna med å ikke velge henne som fadder? Hun er utenlandsk statsborger, og derfor ikke medlem av statskirka. Jeg er redd både bror og henne blir sure, men jeg har ikke lyst at min sønn skal ha en fadder han mest sansynlig ikke vil ha i familien over tid, da jeg er sikker på det vil bli slutt... De har vært sammen i 2,5 år nå... Hva mener dere? Bør jeg bare ta henne som fadder for husfredens skyld?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det må vel være helt greit å si at hun ikke kan være fadder fordi hun ikke tilhører Den Norske Kirke, det vil sikkert både bror din og dama hans forstå

• 3 uker senere...
Skrevet

Enig med plass`n ,du kan godt velge din bror som fadder men ikke dama hans.. Det er deres valg ,å blir dem fornærma så trøst deg med at det går over ;) du må være trygg på ditt valg og ikke gjøre det pga du føler må..

Når man velger faddere så er det som enkelt personer,man må ikke velge et par bare fordi dem er et par.. Lykke til:)

Skrevet

Ja! Dama henger ikke på automatisk som fadder! Det er helt normalt å ta den ene i et ekteskap også. Vi skal ha søsteren til mannen min som fadder, men ikke mannen. Ikke noe spes grunn til det annet enn at det blir for mange faddere hvis vi skal ha han også. Vi har seks stk slik som det er da, og vi kan ikke "spare" noen til neste barn da vi ikke kan få flere. Men uansett, partner/ektefelle henger ikke automatisk med som fadder.

• 2 uker senere...
Skrevet

Det er som flere her sier at du trenger ikke det, men forklar broren din hvorfor:) Dersom vi velger en fadder i familien m/ektefelle/samboer, så må det være et stabilt forhold om ikke annet.

Jeg er selv fadder til min ex sitt onkelbarn, og jeg har ikke lenger kontakt med det fadderbarnet. Rett og slett fordi det ble for vanskelig med en gal ex osv... Det er vondt å ikke kunne gjøre det jeg lovet, men det er sånn livet er... ungen husker meg vel ikke uansett, men likevel.

• 1 måned senere...
Skrevet

Du har sikkert valgt faddere for lenge siden, kanskje også hatt dåpen nå. Men ville bare si at jeg, som min samboers forlovede, hadde overhodet ikke blitt fornærmet om broren hans, som nå skal bli pappa, hadde valgt forloveden min og søsteren som faddere uten meg, selv om mammaen hadde valgt sine søsken med ektefeller. Og vi har et stabilt og trygt forhold, vært sammen i over 4 år og venter barn selv.... Det er foreldrene som selv velger fadrene, og man skal da tenke på barnets beste, ikke alle andres.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...