Ronja&Odin Skrevet 8. april 2010 #1 Skrevet 8. april 2010 i full narkose.. har lest om det, og kan vist innvilges på visse vilkår. er livredd alt kommer til og gå til helvete denne gangen... sliter skikkelig med bekkenet og klarer nesten ikke og ligge rolig.. har så vondt i ryggen i tillegg... har hatt bekkenløsing lenge og klaarer ikke gå turer hver dag.. vet at vist man ikke går mye før fødsel er sjansen mye større for og revne.. hater nåler også så vil heller få en kanyle og det er den eneste sprøyta jeg opplever i våken tilstand en masse sprøyter og nåler fordi jeg har revna og må sy.. uff...
Ronja&Odin Skrevet 8. april 2010 Forfatter #2 Skrevet 8. april 2010 http://www.lommelegen.no/490946/planlagt-keisersnitt
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 8. april 2010 #3 Skrevet 8. april 2010 jeg tok hastekeisersnitt på mandag og hvis du har mye problem me bekkenet vil jeg absolutt ikke anbefale ks. Tiden etter et ks hvor du ligger mye stille er et helvete me bekkenløsning og vondt i ryggen. Jeg er verre i ryggen nå enn før ks. Men det er opp til hver enkelt,det var helt ok me ks sånn ellers selvom jeg ønsket veldig å føde vanlig.
Gjest Skrevet 8. april 2010 #4 Skrevet 8. april 2010 Jeg har hatt kraftig bekkenløsning siden uke 3. Gå tur har jeg ikke kunnet gjort på mange mnd. Er 80 % sykemeldt og har vært det og i mange mnd. De siste 20% jeg jobber er det så vidt jeg kalrer fordi jeg knapt klarer å gå fra bilen og inn på jobben. Alt er vondt. Gåing og sitting er helt forferdelig og ligging er også vondt nesten uansett hvordan jeg ligger. Jeg skal føde på ABC klnikken og i vann. Det kan være veldig bra når man har bekkenløsning. Gjorde det også forrige gang. Dette er tredje svangerskap så jeg vet hva jeg snakker om. Tviler sterkt på at du får innvilget keisersnitt på grunn av bekkenløsning. Redsel for å revne er iallefall ikke noen grunn for keisersnitt. Hvis du revner, kjenner du det ikke i det hele tatt. Heller ikke sying. I tillegg trenger du slett ikke revne selv om du ikke har fått gått noe før fødselen. Sannsynligvis blir bekkenet ditt bedre når ungen kommer så langt ned at hodet kommer mer ned i bekkenet og stabiliserer det.
Ronja&Odin Skrevet 8. april 2010 Forfatter #5 Skrevet 8. april 2010 hvertfall bare tull og si at man ikke kjennerr noe når man revner eller syr. venninna mi fikk ungen sin for ei uke sia, og har fortalt hvordan det var.. detaljert. hun revna kjempe masse.. for henne var det vondt og revne og vondt og sy.... og jo man kan få innviglet ks pga fødselsangst...
pippis mamma Skrevet 8. april 2010 #6 Skrevet 8. april 2010 Huff, jeg synes det er dårlig gjort av de som akkurat har født å legge ut om smerter, revner og sying til de som går å venter:( En fødsel er vond, og mange har kanskje behov for å bearbeide det i ettertid ved å prate om det, men jeg synes ikke du skal la deg skremme av venninna de hvertfall. Har aldri tatt keisersnitt og plages heller ikke veldig med bekkenløsning så har ingen anbefalinger å komme med. Ja, selvfølgelig var det ikke noe godt når hodet presset i åpningen, menom jeg kjente revnesmerter eller hva det var vet jeg egentlig ikke. Syingen kjente jeg ikke, men syntes det var veldig skummelt og var nervøs. Jeg synes du skal snakke med jordmor og høre hva hun synes.
Ronja&Odin Skrevet 8. april 2010 Forfatter #7 Skrevet 8. april 2010 må si jeg har hatt ryggproblemer nesten hele livet også, så sliter maks med ryggen om dagen ogsåå.. hun satte skikkelig skrekken i meg da hun fortalte om det... sist gikk alt så utrolig bra... skal ringe jordmor i morra.. har lest masse om ks, og tenkte og legge frem hvorfor jeg vil det til henne.. er jeg riktigg heldig klarer hun og få vekk skrekken i meg...
pippis mamma Skrevet 8. april 2010 #8 Skrevet 8. april 2010 Vanskelig å si hva som er best når man plages med rygg og bekken, men man blir jo mindre bevegelig etter et keisersnitt, og det kan kanskje gjøre vondt verre å bli sengeliggende på den måten etter en fødsel. Har du født før?
Bellbaby Skrevet 8. april 2010 #9 Skrevet 8. april 2010 Det er nok veldig forskjellig hvordan man opplever revning/klipping/sying. Nå vet ikke jeg hvordan det føles å revne, men jeg ble klippet opp sist. Det merket jeg ikke noe av, var så øm der nede. Før jordmor sydde satte hun bedøvelse, så jeg kjente ikke det heller. Det "eneste" jeg merket smerte av var riene. Snakk med jordmor om hva du føler, så kommer dere nok fram til en løsning :-)
Ronja&Odin Skrevet 8. april 2010 Forfatter #10 Skrevet 8. april 2010 ja har født før. hadde en fantastisk fødsel. ingen medikamenter og gledet meg virkelig til og oppleve en fødsel igjen.. skjønner bare ikke hvorfor det har snudd sånn om... jeg gruer meg så innmarri mye...
pippis mamma Skrevet 8. april 2010 #11 Skrevet 8. april 2010 Tror jeg ville bestilt en dobbeltime hos jordmora, og pratet ordentlig om den forrige fødselen og hva du kan vente deg neste gang. Ville ikke tatt det på telefon, da blir man bare sittende etterpå å angre på ting man ikke fikk sagt eller vri og vende på ting som jordmora har sagt.
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 8. april 2010 #12 Skrevet 8. april 2010 Vet du, du "revner" jo på et vis med KS også. Og da er det "alle" magemusklene dine som tas. Hadde KS med førstemann (hastesnitt pga setefødsel som stoppet opp.) Ble ganske så hjelpeløs i 6-8 uker etterpå! Det var vondt rett og slett. Jeg hadde også bekkenløsning de 3-4 siste mnd, men fikk lovnad om epidural, og det hjalp! (Måtte forresten ta imot tilbudet om epidural pga seteleiet.) Det at du revner er jordmors jobb å passe på at ikke skjer. I allefall at du revner minst mulig. Evt får du et lite klipp på toppen av en rie. Det skal visstnok være til å overleve sier venninner. Snakk med jordmor, evt om du kan få en samtale med en jordmor ved det sykehuset du skal føde på. Det kanskje kan gjøre at du får litt oversikt over hva du kan tilbys av smertestillende for bekkenet ditt! Ville bare nevne at KS er ikke nødvendigvis er en "quick fix" for oss med bekkenløsning. Snarere tvert imot i mitt tilfelle.....
Gjøkeredet③ Skrevet 8. april 2010 #13 Skrevet 8. april 2010 Jeg var ikke mindre bevegelig etter mitt hastekeisersnitt og var ikke sengeliggende.. Har heller ikke hatt en eneste plage i etterkant... Skal prøve på en ny vaginalfødsel denne gangen igjen, men ender det i KS igjen så er ikke det noe å grave seg ned av.
SusyQ Skrevet 8. april 2010 #14 Skrevet 8. april 2010 Man kan få innvilget KS pga fødselsangst. Men narkose er kun i ytterst sjeldne tilfeller (der mor f.eks ikke tåler spinalbedøvelse). Når det gjelder hva som er best ang. bekkenløsning: Snakk med jordmor. Men om det blir KS, så er det defintivt best å være våken. Sprøyter får du med narkose og, både smertestillende + veneflon i armene. Og kateter. Og du går glipp av de første timene med barnet ditt, noe du ikke gjør med spinalbedøvelse. Etter et KS er det også sprøyter med blodfortynnende hver dag i fire dager. Så KS pga sprøyteskrekk er nok ikke tidenes valg. Anbefaler deg å ta en god prat med JM/fastlege. Event lese mer inne på keisersnitt debatten. Ønsker deg lykke til uansett :-)
Søtnosn05+aprilbaby Skrevet 8. april 2010 #15 Skrevet 8. april 2010 Jeg spurte legen min om bekkenet kom til å gjøre fødselen "verre". Men hun sa at det gjør det ikke! Mange tror det, fordi man har så vondt store deler av svangerskapet, så mange gruer seg til fødselen. Prøv og ikke tenke så mye over fødselen, prøv å fokusere på andre ting. Jeg merket ikke at jeg revnet eller at de sydde etter sist fødsel. Det tar lengre tid å komme seg etter en KS, man må være forsiktig i 2 uker pga såret, og man må huske å rense og stelle det skikkelig pga faren for infeksjon. Lykke til!
mamman til minin Skrevet 9. april 2010 #16 Skrevet 9. april 2010 Vil bare korrigere en liten sak. De skjærer ikke i magemusklene, ikke under planlagt ks i hvertfall. Da holdes de til side magemusklene som allerede er delt på grunn av svangerskapet, for å gjøre plass til babyen. Jeg var ikke sengeliggende lenger enn til spinalen var ute etter mitt ks, og var ikke hjelpeløs... Selvsagt kjente jeg at de hadde romstert i magen min - en følelse av å være fryktelig støl. Også kjente jeg at det rev litt i snittet hvis jeg hostet eller nøs + at det var litt vondt å skulle reise seg opp i senga. 5 uker etterpå var jeg på joggetur uten andre problemer enn dårlig kondis :-) Men jeg anbefaler uansett ikke keisersnitt til alle. For meg var det 100% riktig, men det må avgjøres i samtaler med jordmor/lege hva som er best for den enkelte. Bestill en avtale med en angstjordmor, så får du det sikkert bedre - uansett utfall av samtalen.
Ronja&Odin Skrevet 9. april 2010 Forfatter #17 Skrevet 9. april 2010 takk for svar folkens=) skal ringe jordmor etterpå og bestille time, så får vi finne ut hva jeg skal gjøre.. ungen må på en måte ut uansett...
fresh Skrevet 9. april 2010 #18 Skrevet 9. april 2010 stakkars deg, det må være fælt å gå med slik fødselsangst:( Men siden alt gikk greit forrige gang, er det god sannsynlighet for at det gjør det denne gangen også. Jeg har aldri hørt at man har større sjangs for å revne hvis man ikke går mye tur, hvor har du hørt det? Det finnes jo en olje du kan smøre med nedentil, som skal gjøre deg mer elastisk der nede, eller noe sånnt. Har ikke prøvd det selv, men kansje du kan prøve det? forrige gang jeg fødte, var jeg i mye aktivitet, og selv om jeg var det, revnet jeg, men kjente ingenting når det skjedde, de sier at riene er så mye verre at du som regel ikke kjenner det. Kjente heller ingenting når de sydde, de sprayer på en bedøvelsesspray som svir i 5 sek, så syr de uten at du kjenner noe. Har også ei veninne som ble klippet, hun kjente heller ikke det. Kansje hun veninna di har vert max uheldig? Det betste er jo å føde vaginalt, det er det som er naturlig, og det er mye mer komplikasjoner med ks. Jeg vil råde deg til å snakke med jordmor. Lykke til
Ronja&Odin Skrevet 9. april 2010 Forfatter #19 Skrevet 9. april 2010 husker ikke helt.. hørte det sist svangerskaåp:p at sitter du på ræva gjør du ikke bekkenet kla \r for fødselen, og det vil bli værre en hvis du er i mye bevegelse... akkk jijhubuou .................................
Bamse&baby+spire*fødeklar* Skrevet 9. april 2010 #20 Skrevet 9. april 2010 Hff, håper det ordner seg for deg! At du får tatt en lang og god prat med JM og at du får hjelp, uansett hva det skulle bli. KS kan, akkurat som fødsel, ha noen vonde sider. Man kan få komplikasjoner eller diverse etterpå, og en fødsel kan inneholde litt revning feks. Men slikt vet man vel gjerne ikke før etterpå. Synes det var dårlig gjort av hu venninna di å forklare så detaljert nå når du er gravid. Hun burde i det minste ha ventet med detaljene til du hadde født! Så ville jeg bare si at jeg håper du får noe hjelp for ryggen/bekkenet ditt. Ville heller fått det(både før og etter fødsel) enn å velge KS i full narkose pga smerter der.. Jeg sliter veldig med ryggen selv, og er utrolig redd i forbindelse med slutten av graviditeten/fødselen pga smertene i ryggen. Men jeg prøver å få behandlet meg hos osteopat event. manuell terapaut, og det hjelper veldig! Lykke til, uansett hva du måtte velge!
Ronja&Odin Skrevet 9. april 2010 Forfatter #21 Skrevet 9. april 2010 går hos fysotarapaut en gang i uka.. men hjelper bare litt... ryggen er jævlig og bekkenet forran får hu ikke gjort noe med:(/ usj... skulle ønske jeg gledet meg sånn som jeg gjorde igjen jeg... da hadde det vært mye koseligere og gå gravid...
Timothy`s moster med 2 prinser Skrevet 9. april 2010 #22 Skrevet 9. april 2010 Ser du har termin i juni?! Vil bare si at da jeg var så langt på vei som deg+ helt frem til uke 37 så gruet jeg meg også noe helt forferdelig til å føde- jeg har også gjort det før. Men da jeg nærmet meg målet og tippet 38 uker ble jeg bare kjempeklar over natta! Ville bare dele dette for kanskje kan det gjelde for flere?! Det er noe med at man MÅ bli klar og da blir man det liksom. Dette gjalt ihvertfall for meg. Dessuten blir man jo lei på slutten og vil ha babyen ut, dette også er jo en god motivasjon for å ønske fødselen velkommen:) Lykke til - og ta tiden til hjelp er mitt råd!
Ronja&Odin Skrevet 9. april 2010 Forfatter #23 Skrevet 9. april 2010 tusen takk =) håper det skjer meg også har jo mest lyst at han skal komme ut den naturlige veien liksom:p
gullegget Skrevet 9. april 2010 #24 Skrevet 9. april 2010 Har du prøvd akupunktur for bekkenløsningen? Jeg gikk til fysio med andre mann. Men med tredje mann og nå har jeg kun gått til akupunktur en til to ganger i mnd. Og det hjelper mye mere! Hun gjør også noe som heter noksing. Gjør underverker! Ønsker deg masse lykke til!
Ronja&Odin Skrevet 9. april 2010 Forfatter #25 Skrevet 9. april 2010 nei.. livredd nåler jeg vøtt:p skal ikke være lett og være meg:p uff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå