Gå til innhold

Hvordan merker du om du har lavt stoffskifte??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Takk for svar:)

(altså hvordan merket dere det,før det ble sjekket hos legen).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

fikk diagnosen i 04.

Før det hadde jeg sakte men sikkert lagt på meg 10-12 kg, blitt konstant forstoppet og deprimert.

Skrevet

Legger på deg og er veldig trøtt og sliten, lite energi.

Skrevet

Var totalt utmattet. Følte meg utmattet fra jeg våknet om morningen. Var så utslitt at jeg nermest snøvlet når jeg skulle prate, det var slitsomt å bevege munnen... Mistet evnen til å konsentrere meg om noe som helst, glemte hvor jeg hadde parkert bilen når jeg handlet, taklet stress veeeldig veldig dårlig, datt helt ut av samtaler og glemte hva som ble sagt før setningen var ferdig omtrendt.

La på meg, kunne spise minimalt med mat, og likevel gå opp i vekt. Apatisk, tiltaksløs, deprimert, følelse av å være skikkelig syk. Ble tilslutt redd jeg hadde kreft eller noe, siden jeg tilslutt sov store deler av døgnet av ren utmattelse. Kunne sove tolv timer, og likevel sovne mens jeg satt i en stol bare to timer etter jeg sto opp. Turde nesten ikke kjøre bil tilslutt, da jeg nesten sovnet bak rattet (uten tilsynelatende grunn til å være sliten)

Rablet nesten helt for meg tilslutt, følelsen av å aldri komme "ovenpå" energimessig, gjorde at tolmodigheten var totalt tynnslitt og det endte opp med at jeg kjeftet å skrek til både mann og barn for små bagateller :( Da gikk jeg til legen og sa at det er noe galt med meg, det er ikke normalt å ha det sånn- jeg tror jeg er deppa eller noe, og har kreft, hjelp må jeg iallefall ha. Han tok blodprøver som viste at stoffskiftet var totalt på bærtur.

Skrevet

Tusen tusen takk for svar:)

Da tror jeg at jeg må snakke med legen.

Går det ann å bli bra igjen?Medisin eller?

Er så lei av og ha det sånn.

Hi

Skrevet

Nei, hypothyreose er en uhelbredelig sykdom kan du si, med unntak av om det er forbigående etter svangerskapet. Da burde isåfall sjoldbrukskjertelen begynne å fungere igjen etter et halvt år ca (? har jeg fått høre, men det er mye forskjellig som blir sagt og skrevet om hvor lang tid det tar) men som regel er det en livslang tilstand som krever daglig medisinering resten av livet. Og med gjevnlige blodprøver for å justere dosen med thyroksin opp eller ned.

En kollega av meg sa hun hadde det samme som meg, og hun fikk diagnosen hypothyreose for 20 år siden. Hun har fremdeles tøffe dager, og er nå sykemeldt 20 pst, og er hjemme og hviler hver onsdag for å hente seg inn. Hun sa at når hun hadde små barn, klarte hun ikke å jobbe i det heletatt fordi all energien gikk til å følge opp ungene.

Du kan søke om hypothyreose på google, så finner du masse info

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...