Anonym bruker Skrevet 8. april 2010 #1 Skrevet 8. april 2010 Hvor store er deres barn som får lov til å sykle til venner og som da må sykle langs den hvite stripa? Har ei jente i 2 klasse og hun får ikke sykle alene til venninner hvis det ikke er gang og sykkelsti og hun ikke trenger å krysse veien. Men jeg ser flere i klassen hennes som dingler langs veien på sykkel og jeg syns det ser så skummelt ut.. Er det meg som er streng?
Anonym bruker Skrevet 8. april 2010 #3 Skrevet 8. april 2010 Vår jente fikk ikke sykle langs sykkel og gangvei (med 50 fartsgrense) før hun gikk i slutten av 3 klasse. Om du leser på trygg trafikk så ønsker de faktisk at barna skal være enda eldre. Om mitt barn hadde gått i 2 kl så hadde hun ikke fått GÅTT der engang, så sykkel er helt uakseptabelt. Hva andre foreldre gjør er helt likegyldig for meg. Plutselig krysser hun veien for uansett hva du sier så kan man ikke stole 100 % på de!! Nei les på Trygg trafikk og gjør deg deretter opp en mening.
Anonym bruker Skrevet 8. april 2010 #4 Skrevet 8. april 2010 Takk for svar. Vi bor på en liten plass med lite trafikk. Det er en veldig grei gang og sykkelvei som er adskilt fra veien der hun får sykle til venninnen sin. Det tar 3-4 min. Har avtale med foreldrene at de sier ifra når hun er framme. Så den er grei. Venninnen sykler til oss også. Men å sykle langs veien får hun ikke lov til nei. Hun får ofte besøk fra klassevenner som kommer syklende og jeg vet at der er det ikke sykkelvei. Skal lese på trygg trafikk og se hva de anbefaler. Jeg kommer ikke til å sende henne på sykkel langs veien på en veldig god stund. Lurte på hva som var vanlig. Igjen takk for svar
Anonym bruker Skrevet 8. april 2010 #5 Skrevet 8. april 2010 Her vi bor får de lov til å sykle til skolen fra 4.klasse. Når de begynner i fjerde kommer Trygg Trafikk sammen med Politet for å snakke med elevene om trafikkregler, bruk av hjelm osv før de får lov til å sykle til skolen. Synes derfor det er helt naturlig å nekte ungene å sykle langs veien alene før de er fjerdeklassinger. Eldste min går nå i 3.klasse og sykler veldig fint langs veien, går av og triller når han krysser osv, men han sykler ikke alene enda. Selv om det faktisk er fortau eller sykkelvei overalt han kan finne på å sykle da, vi er heldige der.
Anonym bruker Skrevet 8. april 2010 #6 Skrevet 8. april 2010 Fant dette på tryggtrafikk.no Trygg Trafikk anbefaler at barn ikke sykler i trafikken på egenhånd før de er 10-12 år gamle. Først da er de fleste modne nok til å håndtere trafikken på sykkelsetet. Det stilles større krav til syklister enn til fotgjengere. Syklister må bl.a. kunne følge flere regler, de må beherske sykkelen som et kjøretøy og de må ta selvstendige valg mye raskere enn når de går. Hi
Anonym bruker Skrevet 8. april 2010 #7 Skrevet 8. april 2010 19.15 her. Det betyr at det er 4/5 kl som gjelder, alt etter når de har bursdag. Jeg vet at vi har sendt vår ett år tidligere. Grunnen til det er at det er ikke snakk om å sykle 1 km pluss der hun krysser veien er det god oversikt (ingen svinger). Man må ta forholdene litt i betraktning også. Men jeg fulgte etter noen ganger og så etter om hun gikk av sykkelen og ventet til bilene hadde stoppet osv (hun visste det ikke). Hun var veldig flink. Men man skal likevel ikke stole 100% på de.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå