Gå til innhold

noen mammaer eller gravide i tyskland her?

Flippflapp

Anbefalte innlegg

Skrevet

flytter til Geilenkirchen (eller hvordan det skrives) i juli. har termin i november pluss to små jenter med meg.

Er utrolig mye jeg lurer på ang det å føde der nede pluss mye annet...noen med erfaringer her?

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann!

Min förste datter ble födt i Essen,og min andre kommer i juli, men nu bor vi i Nürnberg.

Jeg vet lite om det aa föde i Norge, saa jeg kan ikke akkurat sammenligne, men oppfölgingen av gravide er flott her i Tyskland...

Skrevet

det høres bra ut:)

hvordan er det med engelsktalende jordmødre og leger?

Skrevet

Det er regionalt forskjellig. Hos gynekologen, som de fleste har nesten alle kontrollene hos, faar man en liste over jordmödre i omraadet. Noen ganger staar det ved hver enkelt hvilke spraak de kan.

(Hvis ikke finner du det paa nettet)

De fleste "bruker" jordmor kun til hjemmebesök etter födselen, men en kan ogsaa bytte ut et eller flere legebesök med en jordmor.

Haaper jeg kunne hjelpe deg litt:-)

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei :-)

Har du "grønnkledd mann"? Det har jeg og derfor har jeg bodd i Münster i tre år til sommeren. Fikk mitt første barn 08 i Tyskland, og har egentlig bare positive erfaringer med det:-)

Når dere kommer ned dit må dere ordne med forsikring feks. gjennom AOK. Alle i familien får et eget forsikringskort som må vises frem når dere ordner med helsevesenet i Tyskland. (Uten forsikring får dere regning i posten.) Deretter kan du velge deg en gynekolog/Frauenärzt, velg en som er litt stødig i engelsk :-) Reiser du ned som følge med natoansatt så treffer du mange flere norske som sikkert kan tipse deg litt om det. Mange norske i Geilenkirchen!

Legen kommer til å kalle deg inn en gang i mnd i starten og i slutten oftere, måle blodtrykk, notere vekt, ta blodprøve og selvfølgelig gy.undersøkelse +ul. Du blir nøye fulgt opp!! Du får et Mutterpass som all infoen blir notert i, dette tar du med deg når du skal føde. Fritt valg av sykehus:-) Forsikringen dekker hjemmebesøk av jordmor etter fødselen. Ofte finner du en liste over tilgjengelige jordmødre i byen, med info om hvilke språk de snakker. Jeg følte jeg fikk veldig bra oppfølging under fødselen:-)

Bare spør hvis du kommer på flere spørsmål :-)

Skrevet

takk for flott info:)

lurer litt på hvordan fødselsforløpet er også jeg....er det veldig "medesinsk" som i usa...eller er det mest fokus på så naturlig fødsel som mulig som i norge?(kunne veldig gjerne tenkt meg vannfødsel denne gangen...)

kan man bruke en jm til fødsel? eller må man ha en fødselslege.....er nemlig litt ukomfortabel med mannlige leger til slike ting.....

og japp mannen min er "grønnkledd" ;) vi begynner virkelig å glede oss nå! fikk det huset vi ønsket, så det blir god plasse til hele den voksende familien våres:)

Skrevet

Tja, det "medisinske" kan en styre litt selv:

For det förste kan en velge sykehus selv,paa de fleste sykehusene er det informasjonskvelder hvor en kan se paa hvilke födestuer de har, hvor mange "födebadekar" de har osv.

Dessuten har nu alle store sykehus badekar en enten kan benytte gjennom veene, eller til aa föde i.

Jordmor hjelper en under födselen, men som regel kommer en lege i tillegg i sluttfasen av födselen. (Hos meg var det en kvinnelig lege,og du kan sikkert si fra hvis du absolutt ikke önsker at lege skal assistere)

Paa det sykehuset jeg har valgt til födselen av datter nummer 2 finnes det ogsaa et rom for tilnärmet hjemmefödsel: Koselig stemning, dobbeltseng, tv, dusj, sittegruppe osv. Men da maa en klare seg uten smertestillende. Hvis en ombestemmer seg er neste födestue ca 5 meter unna:-)

Lykke til!

Skrevet

Nå er jeg ikke gravid heller har født, men i byen ejg bor i her i Tyskland, er det vanlig at "din" gynekolog er med under fødselen og jordmorgen du selv har valgt.

Så hvis du er ukomfortabel med mannlig lege, kan du jo gå til en kvinnelig.

men om dette er standard i hele Tyskland aner jeg ikke.

Skrevet

Har selv bodd i Geilenkirchen( er en del år siden), og husker at flere som fikk barn da, fødte på sykehuset i Sittard. Det ligger i Nederland, rett over grensen, ikke langt fra Geilenkirchen. Ligger også et sykehus i Heinsberg, også like ved Geilenkirchen, som ble mye brukt=0) Har dere fått hus i selve Geilenkirchen eller i en av "smådorfene"? =0)

Skrevet

var gubben som var nedover å valgte for oss (blir for mye stress med to små og jeg gravid på fly) og vi fikk hus et sted som heter Langbroich....stille og rolig området, ca 10 min fra basen :)

Skrevet

Særriøst!!!! Det var der jeg bodde!!!!!!! Fra 1994 til 1997!!! Bodde i Brauereistrasse 14, hos Maria og Josef Neiss!!!! Kjempefint der!!! Onkelen min med familie bodde også i samme huset fra 2000 til 2003!! Vet du adressen på huset dere har fått? Kjente jeg fikk litt "hjemlengsel" til Langbroich nå ja=0)

Skrevet

Morsomt å se andre med tysklandserfaringer også :-)

Det er sikkert forskjellige rutiner på forskjellige steder og sykehus. Sånn med tanke på hvordan det ordnes med hvor alternativ fødsel du vil ha. På sykehuset jeg fødte kunne du velge hvor medisinsk du ville ha det. Jeg fødte på et ganske stort rom, med stor seng, badekar og eget do, vet ikke hvor vanlig dette er???

I utgangspunktet ville jeg ha en så naturlig fødsel som mulig, men når det drygde ut i tid og ble litt mer komplisert så gikk det på med smertestillende... Fikk først drypp i armen, så epidural. Men jeg unngikk heldigvis keisersnitt. Siden fødselen min ble en smule lang fikk jeg ikke ha samme jordmor gjennom hele, jeg var igjennom tre forskjellige skift. Men det gikk veldig bra, alle var hyggelige og ikke minst uthvilte og oppmerksomme. Legene var innom for å sjekke da det trengtes, til og med overlegen kom en tur da det var tid for forløsning.

En ting jeg har opplevd noen ganger på sykehus her er at du må skrive under på papir at du har oppfattet risiko ved inngrep og at det er på egen risiko... Ble litt paff når jeg fikk det papiret før de skulle sette epiduralen på plass. Har sprøyteangst og det ble ikke akkurat bedre når de kikket deg alvorlig inn i øynene og fortalte om alt som kunne gå galt :-D kan le av det i ettertid men jeg hadde så panikk da legen skulle sette sprøyta at jeg holdt på å svime av etterpå.... Omstendighetene gjorde at sønnen min måtte ha mye hjelp etterpå, medisinsk. Alvorlig hjertefeil som ikke ble oppdaget før etter forløsning. Det var et lykketreff at vi bodde der vi bodde. Han hadde ikke fått hjelp så fort der vi bodde før i Norge. Alt har heldigvis gått bra!!! Men mye erfaring med tysk helsevesen har det blitt...

Før fødselen var vi på infoaften på sykehuset. Da fikk vi vite mye om fødeavdelingen. Dere kan jo sjekke på nettsidene til sykehuset om de tilbyr noe lignende. Det er ganske tett mellom fødestedene her i byen men jeg vet ikke hvordan det er i Geilenkirschen. Men jeg ser det er andre her som har bodd der og vet bedre :-)

Når vi er inne på tema :-) det kan lønne seg å sjekke med de andre norske med barn hvem barnelege de har brukt, og/eller anbefaler. Så slipper dere å lete selv. Samme med barnehage og dagmamma. Dette ble visst et laaangt innlegg... Sært at jeg skal flytte hjem til Norge om noen uker!!!! Er mer usikker på det å "føde på norsk" merker jeg :-D

• 1 måned senere...
Skrevet

skal vi se...da fikk vi endelig fullstendig adresse:)

er bare et par hus overnfor der du har bodd ja:)

nå er det straks klart for avreise også;) dette blir spennende...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...