Gå til innhold

hjeeeeeeelp jeg får ikke sove:(


madikk

Anbefalte innlegg

Ikke sover jeg på dagen, så jeg kan liksom ikke si det er det som er grunnen heller. jeg legger meg i halv 11 -11 tiden på kvelden å leser litt. Da blir jeg kjempe trøtt å føler meg kjempe klar. men det er akkuratt som om jeg ikke klarer å komme over den lille terskelken å inn i drømme land.

la meg i går i 11 tiden å sovnet kl halv 4. voknet i 5 tiden at jeg sef. måtte på do, og da spiste jeg litt samtidig, tror jeg sovnet igjen etter det. men voknet ikke så lenge etter på. Jeg ligger ikke så veldig vondt, kanje litt men det virker ikke som det er problemet. Jeg blir bare så forferdelig urolig i det jeg blir trøtt, det kribler liksom i bena. føler meg veldig urolig.

har noen andre det sån også??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

akkurat som om jeg skulle ha skrevet dette!

er stort sett våken mellom 1 og 5 hver natt! rimelig desperat der jeg går rundt og traver om natta! jeg får heller ikke sove på dagen. aldri hatt noe problem med å sove tidligere, så det er litt frustrende.

blir spennende uker nå, ettersom gubben drar ut på jobb i nordsjøen og jeg blir alene med de to andre.

men det må vel gå bra. 4 uker til termin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ayreon

Jeg har alltid slitt med for lite søvn.. Bruker lang tid på å sovne, og våkner veldig lett, og kan ligge våken i timesvis i perioder.. Merker det tar ekstra på kroppen nå som jeg er gravid, så jeg forstår godt frustrasjoenen din - Vi trenger jo den søvn vi kan få nå... Men hva med å prøve akupunktur for bedre søvn?? Det har jeg tro på, og er igang med å prøve det selv:) Hvis ikke er det jo alltid godt med en dusj, og kanskje et varmepledd under nakke og rygg -kan være veldig avslappende (bare pass på å ikke ligge med den for lenge)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja akupunktur er jo en mulighet da! Jeg er vant til å sovne først av alle, det tar 5 min så er jeg i drømmeland, så det kan være ganske frustrerende å ikke få sove ja. Jeg vokner mange ganger i løpet av natten også fordi jeg må på do, eller så er det for varmt eller for kalt rundt meg. men takk for tipset:) bringer det videre med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

prøv magnesium mot urolige ben HI. det har hjulpet meg veldig. Sover heller ikke særlig om natta, kan bare ligge på siden og etter et kvarter så dovner arm og ben vekk og jeg må snu meg.. det er jo rene OL grenen for tida, så i denne snuprosessen får jeg alltid kynner og ender opp med at jeg må tisse, eller iallfall tror jeg må tisse.. så tusler jeg på do og inn å legger meg på andre sida..til den dovner vekk og jeg starter prosesse forfra igjen..inatt var jeg helt fortvila og tror jeg har sovet noen timer mellom 3 og 7 inatt... leste en hel pocketbok i isfolket serien for jeg orka ikke ligge å tenke på at jeg ikke fikk sove... godt det er kun 27 dager til termin, så blir det evnt ei anna lita tulle som holder meg våken om natta;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heldigvis kun noen netter jeg ikke fikk sove. Jeg er også plaget med urolige bein, men knasker nå magnesium tabletter så jeg holder det stort sett på ett minimum. Jeg bruker noen som en kan ta 3 stk om dagen, men klarer meg stort sett med 1-2. Tar en så fort jeg kjenner det starter, å da gir det seg etter noen minutter :)

Fikk også noen fine tips av fysioterapeut som skal hjelpe/forebygge rastløse bein og leggkramper. Skal prøve forklare:

-stå oppreist med noe å støtte deg til

-"reis" deg opp på tå, og senk sakte ned igjen

-pause (pausen er det viktigste, for da strømmer blodet tilbake)

-gjenta til leggene begynner å bli slitne, men før du overdriver :)

 

Da jeg gikk gravid med førstemann var jeg ute og gikk en liten tur hver kveld før jeg la meg. Rusla vel sånn ca 100-200 m, i bakke, der jeg prøvde gå slik at leggmusklene ble skikkelig aktivert og kjente at de strakk seg og kriblingen ga seg.

 

Håper noe av tipsene kan være til hjelp, og jeg håper virkelig du får sove :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Godt å høre at det er flere!!! Har gitt helt opp å legge meg for å sove før klokka 2-3 på natta. Har prøvd utallige ganger, men blir alltid liggende våken til kl. 4 uansett hvor trøtt og sliten jeg er. Enten det er rastløse bein, halsbrann, kynnere, babyspark, overaktiv blære, hetetokter, eller at jeg ikke finner noen komfortabel liggestilling. Et eller flere er det... Verste er den urolige følelsen i kroppen og beina... :P Eneste som har hjulpet meg mot urolige bein er å legge noen store puter i senga så jeg får føttene høyere opp, og uten dyne.

 

Sover mellom 3 og 6 timer til sammen i døgnet. Sovner kanskje 3 eller 4 og står opp med skolegutten min kl 7 hver morgen, får han på skolen og sover kanskje en time eller to til... Har en natt innimellom da, der jeg kan sove kanskje 9 timer til sammen, ikke sammenhengende altså. Prøver å slappe av på sofaen litt innimellom i løpet av dagen. Viktig at kroppen får nok ro og hvile også, nå som det nærmer seg fødsel, tenker jeg. Tar det hele som en forberedelse på det som kommer etter fødsel; amming og nattevåk ;) Men det er ikke bare idyll med søvnmangel nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er et slit dette med urolige bein altså, men leste et sted at ulltråd rundt anklene skulle hjelpe, så jeg har prøvd det noen dager, å jeg tror kansje det helper, er litt usikker egentli. Jeg er en person som må føre dagbok hvis jeg skal finne ut om hvordan ting har fungert eller ei.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til bursdagen min i januar fikk jeg noe som heter Deep Sleep fra Body Shop - dette er små doser med olje som du dusjer på puta før du legger deg, og som inneholder beroligende camomille og jujube ekstrakter! Jeg prøvde det i går for første gang, er veldig gla jeg sparte de til noen uker før termin hvor jeg er sliten og trøtt, og jeg må si at jeg sov veldig godt i natt! Det er jo verdt et forsøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...