Camomilla 75 Skrevet 8. april 2010 #1 Skrevet 8. april 2010 Noen som vet hvordan denne "sukkertesten" fungerer? Den man må ta i forhold til svangerskapsdiabetes.....
Monnemor Skrevet 8. april 2010 #2 Skrevet 8. april 2010 Hei hei. Har faktisk vært på glucosebelastningstest i dag, så kan svare deg :-) Møtte fastende på labratoriet på sykehuset. Ble målt blodsukker og tatt bl.prøve før jeg fikk 0,5 l supersøt væske. Deretter måtte jeg gå i 2 timer uten å spise for så å gå tilbake for ny bl.prøve. Veldig greit å enkelt. Svarene blir da sendt jordmoren min.. Lykke til. Ingenting å grue seg for :-)
snøfilla - mamma til 2 Skrevet 8. april 2010 #3 Skrevet 8. april 2010 Hvem er det som blir bedt om å ta denne testen? Jeg er 38 år, førstegangsgravid og har lagt på med 10 kg allerede (29+3). Bør ikke fastlegen ta initiativ, eller må jeg be om det selv?
minitromsø <3 Odinn <3 Skrevet 8. april 2010 #4 Skrevet 8. april 2010 jeg må ta en sånn test pga høy bmi..
Athene75 Skrevet 8. april 2010 #5 Skrevet 8. april 2010 En må ta en slik test om en har utslag på glucose i urinen flere ganger. Vet ikke hvor mange ganger en evt må ha utslag på det, men forrige svangerskap hadde jeg vel stort sett alltid utslag på det og måtte til to slike tester. Denne gangen har jeg bare vært til en
Canari Skrevet 8. april 2010 #6 Skrevet 8. april 2010 Jeg fikk beskejd om at alle fra 38 år skal ha slik test (i ca uke 26-27) pga økt risiko ved høyere alder.
Håp~~J99~G03~J10~~ Skrevet 8. april 2010 #7 Skrevet 8. april 2010 I Norge sjekkes noen kvinner rutinemessig uten funn av sukker i urinen. Årsaken er at de har høy risiko for å utvikle sykdommen: Kvinner som er arvelig disponert for sykdommen Kvinner som er overvektige Kvinner som har hatt svangerskapsdiabetes ved tidligere svangerskap Innvandrere fra Nord-Afrika og den subindiske kontinent Kvinner som er eldre enn 38 år Prøvene tas vanligvis rundt 28. til 30. svangerskapsuke. Også leste jeg en plass at kvinner som har født barn som hadde en vekt på over 4500g også skal testes. Men svangerskapsdiabetes er sjelden her i Norge, tror det er snakk om at 5% av kvinnelige befolkningen som er gravide i Norge som får svangerskapsdiabetes )
Heichmaster Skrevet 8. april 2010 #8 Skrevet 8. april 2010 Jeg tok glykosebelastningstest fordi jeg hadde høy BMI. Ingen utslag på sukker i urin og var ellers i helt fin form. Etter å ha drukket 3 dl sukkervann hoppet blodsukkeret fra 5,0 til 9,7. Man sitter helt i ro i to timer, og jeg kjente at kroppen min måtte ha lav toleranse for sukker, for holdt på å svime av. Når verdien er over 9,0 sender jordmor deg til videre utredning på sykehus. Jeg fikk innkalling et par uker etter testen, og prøvde i mellomtiden å unng kjappe karbohydrater og sukker. På sykehuset fikk jeg mer veiledning om kost og fikk med meg en blodsukkermåler. Etter en uke måtte jeg inn igjen for å vise dem resultatene av målingene. De vurderte insulin, men siden eg hadde klart å endre kostvanene og mosjonsnivået mitt til det bedre slapp jeg det. Har hatt noen målinger over 7,0 men da vet jeg også hva som har forårsaket det. Det positive med denne prosessen er at jeg før testen hadde lagt på meg totalt 7 kg. Nå har jeg gått ned igjen 3 av de. Dvs at jeg ikke har lagt på meg mer enn 4 kg siden jeg ble gravid. Oppfølgingen fra sykehuset er meget bra. De måler ca størrelse på barnet ved UL og det ser ut til at babyen ikke bikker 4 kg. Slitsomt å ikke kunne kose seg med en sjokolade eller skeie ut med noe, men mest sannsynlig er jeg kvitt diabetesen i det babyen kommer til verden. Bare håper jeg beholder de gode vanene
bjomae Skrevet 9. april 2010 #9 Skrevet 9. april 2010 jeg måtte ta denne testen pga min mor har diabetes...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå