Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan var formen ukene etter fødselen?

Mannen min skal nemlig bort og vil ha med med 3 uker etter termin og jeg er førstegangsfødende og vet ikke hvordan reaksjonene er etter fødselen. (han kan ikke droppe den reisen, har prøvd å forandre planene, men det går ikke)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med den første gikk alt strålende og jeg kunnevære med på reise..men jeg vet jo ikke hva slags reise det er snakk om med deg nå da..

Med nr 2 var jeg totalt utslitt og hadde ikke orket så mye.

Denne gangen med nr 3 kjenner jeg meg mer sliten og derfor aventer vi familie ferie for å se ann formen:)

Men med nr 1 har du kun deg selv og bebien og ikke søsken i tillegg,hjelper på det:)

Skrevet

Jeg var i ganske fin form, dro hjem dagen etter fødsel og følte meg ganske sprek. Men man blir som regel litt i mangel på søvn, man ser mer sliten ut enn man føler seg.. og hvis du ikke skal ha med babyen så tror jeg nok du vil synes det er vanskelig å dra fra den.

Skrevet

det varierer nok veeeldig, jeg brukte flere uker på og komme meg etter fødsel nr 1, men etter 2 og 3 var jeg i fin form bare noen få dager etter:o)

Mamman min, var på sykkeltur få dager etter hennes 1 fødsel, så er umuligt å si hvordan formen blir:o)

Skrevet

Du sier ikke noe om hva slags reise det er snakk om - hvor langt det er, og hvordan det går å reise med baby. Jeg antar at dere tenker at barnet skal væremed? Jeg kjenner damer som har reist på bilferie med babyen sin seks dager etter fødselen. Selv ville jeg aldri drømme om å gjøre noe slikt, til det har min form vært ALT for dårlig så kort tid etter fødsel. Jeg har hatt mer enn nok med daglige gjøremål...

Dette er det umulig for deg å vite før babyen er født! Dessuten vet du vel ikke om h*n kommer til termin, to uker før eller to uker etter - hvis det ikke er planlagt keisersnitt da? Må du ta avgjørelsen alt nå?

Skrevet

Jeg var i nokså grei form etter forrige fødsel, men vet ikke om jeg hadde orket å reise bort så tidlig. Det varierer fra person til person og utifra hvordan fødselen din blir. Hvis mulig burde du se det an og ta det som det kommer.

Siden du ikke har barn fra før, er det sånn sett positivt at du ikke trenger å tenke på annet enn deg selv og babyen. Jeg har aldri opplevd det, da mannen min har 2 barn fra før og de kom til oss like etter jeg kom hjem fra barsel. Det krever sitt.. I sommer har vi ikke planlagt ferie, må ta det helt på sparket utifra formen. Her skal vi ha alle 4 barna ikke lenge etter termin (sommerferien), så blir spennende å se. DET er livlig!

Skrevet

hm... jeg brukte lang tid på å komme meg etter fødsel...veldig tøff fødsel og da..hadde problemer med å gå minst 2 uker etter og pga halebeinet..

var zombie aktig i minst to uker....

men vet jo om de som hopper rundt rett etter fødselen og da...så ikke så lett og si...du må nesten bare vente og se....:)

Skrevet

Lille jenta skal være med og det er en uke på hotell og det tar 6 timer i kjøre. Jeg trenger ikke å være med på noen aktiviteter, men kommer ikke til å ha mannen ved min side så mye den uka.

Jeg er redd for at jeg skal miste melka eller slite med ammingen når vi er ute å farter så tidlig etter fødselen. Men det er et godt råd å se det litt an, trenger jo ikke å bestemme meg ennå.

Skrevet

3 uker etter termin er det kanskje bare en uke eller mindre siden du har født hvis babyen din er blandt de som drøyer til de blir igangsatt.

Etter to døgn med rier og føding endte min første fødsel i akutt keisersnitt.

Jeg hadde ikke vært i form til noen lengre tur med min nyfødte. Med barselstårer, oprasjonssår, renselsesblødninger og melkelekasjer hadde jeg nok med å sitte i min egen sofa og ta meg av barnet og meg selv.

Dersom du planlegger å amme kan de første ukene være ganske slitsomme og man føler seg temmelig sårbar der man sitter med puppen på utstilling og en vrælende baby som sliter med å finne sugeteknikken. Søvn blir gjerne svært oppstykket og alle hormonene som har bygd seg opp i over 40 uker skal skylles ut av kroppen iløpet av de 6 barselsukene. Kan være greit å ikke legge lista for høgt i denne tida. Ro og hvile er gjerne viktig for at mor og den nyfødte skal finne sin rytme.

Men andre reiser jo hjem fra sykehuset samme dagen som de nedkommer og er i kjempeform.

Vanskelig å spå framtida hvordan det vil bli for deg, men er kanskje ikke ideelt tidspunkt for reising etter min erfaring.

Skrevet

For min del var formen fin etter fødsel, men jeg sov lite, så jeg ble jo litt ør av mangel på søvn. Ikke fordi at ungen ikke sov på natta, men jeg var litt "høy" etter fødselen.

Men etter 2 uker ble det meget slitsomt. Da skulle ungen spise hele tiden, og ungen måtte bæres på hele tiden, hvis ikke skrek hun. Jeg hadde ikke tid til å prioritere meg selv. Jeg så vel ut som et dass mesteparten av tiden og glemte å spise.

Fordelen er jo at dere er to på reisen, og ulempen med å være hjemme er at han ikke er der og avlaster deg.

Det er som andre sier, det kommer an på reisen. Er det barnevennlig, lett å få vasket klær?

Jeg har ikke vært på noen reise rett etter fødsel, så jeg vet ikke hvordan det hadde vært. men jeg var mye rundt og fartet på besøk til folk. Kjørte hit og dit. Nå i ettertid ser jeg at jeg skal ta det mye mer med ro etter fødsel med neste unge. Jeg var så i himmelen over at jeg hadde fått en nyydelig datter, så jeg tenkte ikke over hvor trøtt og sliten jeg egentlig var.

Samtidig er det godt å gjøre noe annet enn å bare sitte hjemme, man blir mer rammet av ammetåka da (bomull i hodet, man blir helt fjern). Det er min erfaring ihvertfall ;)

Skrevet

Jeg var i fin form etter fødselen, kom hjem etter 3 dager, men tok det da litt hardt hjemme siden jeg følte meg fin og endte opp med feber på kvelden dagen etter at jeg kom hjem. Men det gikk fort over, sleit i midlertid litt med vonde sting som gjorde at det var vondt å sitte og reise seg opp/bevege seg. Måtte sitte en stund på luftring og drive å bade underlivet i grønnsåpe.....men tror det var bedre etter 2-3 uker etter fødselen

Skrevet

Nå er det jo ikke sikkert du føder til termin da..Med mindre du skal ha planlagt KS. Men sånn utover det..

Jeg hadde en fin fødsel, og var i fin form. Men likevel er det en tilvenning med baby, og melkespreng og "barseltårer".

Husker tårene silte på meg da vi hadde vært hjemme i hvertfall noen dager, for da hadde jeg ikke nok melk, og ammet og ammet, og ungen hylte.. Var grusomt sliten da..

Men sånn utover det så var jeg i fin form:) Og som de andre har påpekt, så slipper du jo å tenke på andre enn deg selv og babyen..

Håper du får føde til termin/litt før, og at du og baby er i fin form, så reisen går fint! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...