mamma til lillingen Skrevet 8. april 2010 #1 Skrevet 8. april 2010 Klarer ikke helt å finne ut av disse ukene. Har jeg skjønt det riktig at man skal regne ut i fra første dag av siste mensen, og fram til den uka man er inne i nå? Og hvor er fosteret i forhold? Mine uker -2 uker? Hvis jeg regner rett da, siste uke i februar til nå = 6 uker og 4 dager. Er fosteret da 4 uker?
Mrs. Fix It- stor+liten Skrevet 8. april 2010 #2 Skrevet 8. april 2010 ja det kan vel stemme.. fosteret blir laga når du er gravid i uke 2 på en måte. er innviklet greier dette her:P eg var på ul for 2 uker siden, sa da eg var sånn ca pluss minus 6 uker. og gav meg en nesten ca termin på 9.11. som sier eg er 9 uker? :S
mamma til lillingen Skrevet 8. april 2010 Forfatter #4 Skrevet 8. april 2010 Terminkalkulatoren viser ikke hvor mange uker fosteret er. Det er det jeg lurer på, hvordan jeg regner ut det. Og når noen skriver at de er f.eks 10+5 på vei, er det 10 uker og 5 dager, eller har 5'ern noe med fosteret å gjøre?
gakkeliten Skrevet 8. april 2010 #5 Skrevet 8. april 2010 Når man regner ut fra mensen - er det dine uker man regner, fra sist man virkelig ikke var gravid, altså når kroppen din støtte ut et ubrukt egg via mensen. I løpet av de neste 28 dagene (sånn ca, noen har lengre, noen kortere menssyklus) har du blitt gravid - gjennomsnittet er på dag 14, altså midt mellom menstruasjonene dine. I noen tilfeller har man eggløsning før dette, og i noen etter... Jeg, for å bruke det eksempelet som faller lettest for meg fikk mensen sist 24 februar. Det er nå 6 uker siden, og jeg er begynt på min 7'ende uke. Altså er jeg 7 uker "på vei" , mens fosteret ligger litt etter, og man regner ca to uker etter, og fosteret er i sin 5'te utviklingsuke. Henger du med?
gakkeliten Skrevet 8. april 2010 #6 Skrevet 8. april 2010 http://www.terminkalkulator.com/ denne terminkalkulatoren kan regne fra første dag i din siste menstruasjon. Da får du terminen, legger den i profilen din, og fine fine bim forteller deg hvor langt både du og babyen er kommet i svangerskapet. Lykke til!
mamma til lillingen Skrevet 9. april 2010 Forfatter #7 Skrevet 9. april 2010 Takk, gakkeliten! Nå ble jeg litt smartere
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå