Gå til innhold

Hvor mange uker? Skjønner ikke det her...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Klarer ikke helt å finne ut av disse ukene. Har jeg skjønt det riktig at man skal regne ut i fra første dag av siste mensen, og fram til den uka man er inne i nå? Og hvor er fosteret i forhold? Mine uker -2 uker?

Hvis jeg regner rett da, siste uke i februar til nå = 6 uker og 4 dager. Er fosteret da 4 uker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja det kan vel stemme.. fosteret blir laga når du er gravid i uke 2 på en måte. er innviklet greier dette her:P eg var på ul for 2 uker siden, sa da eg var sånn ca pluss minus 6 uker. og gav meg en nesten ca termin på 9.11. som sier eg er 9 uker? :S

Skrevet

Terminkalkulatoren viser ikke hvor mange uker fosteret er. Det er det jeg lurer på, hvordan jeg regner ut det. Og når noen skriver at de er f.eks 10+5 på vei, er det 10 uker og 5 dager, eller har 5'ern noe med fosteret å gjøre?

Skrevet

Når man regner ut fra mensen - er det dine uker man regner, fra sist man virkelig ikke var gravid, altså når kroppen din støtte ut et ubrukt egg via mensen.

I løpet av de neste 28 dagene (sånn ca, noen har lengre, noen kortere menssyklus) har du blitt gravid - gjennomsnittet er på dag 14, altså midt mellom menstruasjonene dine. I noen tilfeller har man eggløsning før dette, og i noen etter...

Jeg, for å bruke det eksempelet som faller lettest for meg :) fikk mensen sist 24 februar.

Det er nå 6 uker siden, og jeg er begynt på min 7'ende uke. Altså er jeg 7 uker "på vei" , mens fosteret ligger litt etter, og man regner ca to uker etter, og fosteret er i sin 5'te utviklingsuke.

Henger du med?

Skrevet

http://www.terminkalkulator.com/

denne terminkalkulatoren kan regne fra første dag i din siste menstruasjon. Da får du terminen, legger den i profilen din, og fine fine bim forteller deg hvor langt både du og babyen er kommet i svangerskapet.

Lykke til!

Skrevet

Takk, gakkeliten! Nå ble jeg litt smartere ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...