Gå til innhold

Dere som har barn som begynte tidlig i bhg...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor gamle var de når de begynte, og hvordan gikk det? Min har fått plass fra 14 juni, og da er han bare 9 mnd...! :s Storesøster begynte ikke før hun var 15 mnd, og jeg kjenner at jeg IKKE føler meg klar for at han skal begynne så tidlig... Har ingen jobb å gå tilbake til, permisjonen min går jo ut i slutten av denne mnd, og far har ikke mulighet til å ta permisjon, så jeg må gå hjemme til da uansett...

Han skal bare gå max 3 dager i uka eller veldig korte dager om jeg kan jobbe det (24 timer) og det er jo en liten trøst... Vet jo at jeg får komme tilbake og jobbe i sommer der jeg jobbet som vikar før permisjonen, men har ikke fått meg til å søke enda... Æsj, kan ikke noen komme med en super løsning til meg?? Eller gjøre så jeg vinner penger på ett eller annet så jeg kan være hjemme med god samvittighet?? *sukk*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde vært hjemme selv om jeg ikke hadde råd. Noe jeg også har gjort.

Hadde aldri sendt en på 9 mnd i bhg, uansett.

Skrevet

Her bynte elste i barnehagen da ho va 8 mnd. Æ bynte da på videregående, og det gikk kjæmpe bra. Ho kosa sæ da og det va det viktiaste. Detta va da en barnehage med brae "skussmål" Va kjempefornøyd, med personale og barnehagen. Da minste sku bynne va han 10 mnd han va da masse syk, så det gikk ikke like smertefritt som med elste. Men bra gikk det og. Han trivest og kjæmpegått i barnehagen han e no 2,5 år og elste e 6 år og går i 1 kl og det e no blitt folk av dæm og selv om dæm bynte tidlig i barnehagen:)

Skrevet

min minste begynte i barnehagen da hun var 9 mnd, bare 50% da.

Gikk veldig bra. Hun har trivdes der fra første dag.

Om du har mulighet å bare ha han 50% i barnehagen så får du jo noe kontantstøtte også. Om du ikke har behov for full plass, så skynd deg å søk om å redusere plassen.

Du kan jo se på de første månedene som innkjøring, litt avhengig av om du skal jobbe noe i sommer eller ikke. Da kan du jo kanskje levere litt senere og hente litt tidligere noen dager i allefall.

Skrevet

Ja, det kan godt hende det er det jeg ender med.. Selv om jeg kjenner de som jobber der godt siden storesøster har gått på avdelinga, og VET at de er kjempeflinke... Er jo så mye jeg kan komme til å gå glipp av..! :s

Skrevet

Unødvendig å gå på videregående kanskje, du lærte ikke å skrive norsk der engang!

Skrevet

Ja, han skal ikke gå fulltid, bare max 24 timer i uka, altså max 3 dager, evt veldig korte dager. Full plass blir det ikke evt før han er i hvertfall året...

Skrevet

Min startet da hav var 10-11 måneder og det er jo temmelig likt. Det gikk bra. Forsøke å få til korte dager, og pass på at du snakker skikkelig med personalet i bhg. Stort sett var de i bhg her flinke og påpasselige med de minste, men et par ganger kunne ikke de i bhg fortelle hva han hadde gjort den dagen (åh, kom nettopp på jobb jeg) eller visste ikke hvordan han hadde fått blåmerke eller bleia full av sand. Da er det ikke godt å levere ham dagen etter og man bør ha en skikkelig samtale med personalet om at dette her går faktisk ikke an.

Det er ikke så uvanlig at de begynner såpass tidlig, man må jo forsørge seg uansett hva dibmammaene mener. Det er IKKE ok, i mine øyne, å leve på trygd halve livet under påskudd at man må gå hjemme og passe barna sine (les; sitte på dib mens barna ser tv eller er hos naboen som gjør det samme) Man må i tillegg til å førsørge barna, lære de arbeidsmoral. Det er jeg stolv av at jeg gjør:)

Skrevet

Gutten min begynte 3 dager i uka da han var 13 mnd, og vår erfaring var at det var altfor tidlig for han! Han gråt mye, og det føltes ikke rett. Jeg hadde fått meg ny jobb når permisjonen var ferdig, men jeg måtte si opp jobben og ble mer hjemme med han. Så alle er forskjellige sånn sett.

Jeg ville aldri begynt barnet i barnehage så tidlig som 9 mnd, hvis man i det hele tatt har mulighet til å være hjemme lenger. Husk hvor avhengige de er av oss når de er så små!

Skrevet

Datteren min begynte når hun var 11 mnd. Det gikk veldig bra. Vi hadde mulighet til å ha kortere dager, 8 til 15, og av og til hele dager fri. følte alltid at hun ble godt passet på.

Imidlertid ble hun ikke et "skikkelig" barnehagebarn før hun lærte å gå, da merket jeg stor forandring, så ideellt sett tror jeg barn har det bedre i barnehagen når de er gamle nok till å kunne gå og komme seg rundt. Men jeg tror ikke de tar noe skade av å være i B.H før den tid, jeg tror bare ikke de har like mye utbytte av å være der. Men verst tror jeg alltid det er for oss foreldre.

Skrevet

Er nok verst for oss ja... Men hadde far kunne hatt permisjon, hadde jo likevel ikke jeg vært hjemme da... Får nesten bare tenke sånn. :) Og de tar nok like godt vare på han i bhg som far ville gjort.. :)

Skrevet

sønnen min begynte i bhg da han var 9 mnd og det har gått kjempe bra..

null grining og helt smertefri tilvennings fase :)

han har trivdes i bhg hele veien og selv om det var tøft for mamman å skulle forlate den lille gutten sin så har det virkelig gått over all forventning nestemann blir nok å begynne da den også da vi begge er avhengig av å jobbe for å ha inntekt...

Skrevet

Min er faring med barn er at når ting ikke føles rett (som å sende et spedbarn i barnehage) så er det ofte ikke rett. Gå på magefølelse.

Selv har vi akkurat begynt med 15 timer pr uke på en 21 mnd gutt, og det er kun på hans premisser, og jeg føler meg som verdens verste sviker. Vi har spinket og spart frem for å klare dette, men det er så verdt det!

Man kan komme på mange gode unnskyldninger for å sende så små i barnehage, men er det ikke oppe og vedtatt at så små barn ikke har noe i barnehage å gjøre? Jeg skriver ikke dette for at du skal føle deg dårlig, men tenk deg om to ganger, det neste året går så alt for fort:)

Skrevet

vet det går fort, og tenker så det knaker... :) Får vel ta en prat med samboeren når han kommer hjem, kanskje jeg blir litt klokere da... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...