*Rutletutt* Skrevet 8. april 2010 #1 Skrevet 8. april 2010 Gutten vår skal begynne i 1. klasse til høsten og det blir en liten klasse med bare 7 elever (bare gutter!). Merker jeg lurer litt på hvordan det kommer til å bli...for er ikke akkurat det jeg har vært vant til selv. Det er sikkert både positive og negative sider ved det å være en så liten klasse, men for min del blir det bare spekulering, så kunne gjerne tenke meg å høre med dere som enten har har som går i, eller har gått i en liten klasse, eller har gått i en liten klasse selv. Hvordan syns dere det er/var? Positive og negative sider. Det er snakk om å slå sammen 1. klassen og 2. klassen på skolen, men rektor hadde visst søkt om midler til å ha klassene separat...jeg syns jo det kan høres ut som en positiv ting om de slås sammen, i det minste i noen fag. Må jo være litt greit med litt variasjon i klassene, ift kjønn tenker jeg. Kan vel bli et litt merkelig miljø i en klasse med bare gutter, eller? 2. klassen er på 12-13 elever, med en jevn blanding av både gutter og jenter forstod jeg. Kusinen hans går i den klassen, samt ei han gikk i bhg med tidligere, så jeg håper jo forsåvidt at de blir slått sammen. Mange tanker rundt dette med skolestart nå...syns det hele er litt "skummelt"....lille, store gutten til mamma, som bare er 5 1/2 år når han skal begynne...
svirrehodet Skrevet 8. april 2010 #2 Skrevet 8. april 2010 Det er egentlig en veldig positiv ting det! Klassen blir veldig sammenknyttet, det er mer ro og harmoni, Ungene får den hjelpen de trenger, og oppmerksomheten! Lærere oppdager avvik raskere (de som er litt mer skjult i storeklasser), det blir ofte mer utetid og sosialt. Det eneste som kan være negativt er at det er en ren gutteklasse (jeg kan ikke begrunne det særlig godt, men i mitt hodet sier det at det er greit å kunne forholde seg både til jenter og gutter:-) ), men de har likevell friminutt der det vil være jenter og andre elever. Samt skoleturer osv..
*Rutletutt* Skrevet 8. april 2010 Forfatter #3 Skrevet 8. april 2010 Tusen takk for svar:-) Jeg ser jo absolutt det positive i det at de er få ift oppfølging ol, men det er jo dette med der å få muligheten til å forholde seg til begge kjønn, samt at det kanskje kan bli litt stusselig...særlig om de syk ikke skulle gå så godt sammen....skrekken til enhver mamma er vel at ungen deser skal bli et mobbeoffer og fryses ut, og det ser jeg for meg kan være ekstra ille dersom de er så få...vet ikke hvorfor...nei, nå må jeg slutte å ta sorgene på forskudd og bekymre meg for alt som KAN skje i verste fall...typsik meg;-)
svirrehodet Skrevet 8. april 2010 #4 Skrevet 8. april 2010 hehe, skjønner deg veldig godt. Jeg tenker på det allerede, og han her er 16 mnd... Men jeg har erfart, at det er mindre kjangs for utfrysning og mobbing i små klasser faktisk.. Lykke til, dette går nok helt supert, og jeg håper sønnen min også får gå i en liten klasse
HerGårDetUnna!!! Skrevet 8. april 2010 #5 Skrevet 8. april 2010 Det positive er jo samholdet og muligens en tettere oppfølging faglig sett. Mine minner fra en klasse med få elever er positive, men husker også intrigene(som såklart også foregår i store klasser), og det å stå alene for det var ingen igjen å leke med. men dette kunne såklart vært unngått om det hadde vært et større fokus på inkludering o.l på den tiden:) Men når de positive og negative opplevelsene veies opp mot hverandre, så vil jeg nok si at det kan være en god start å begynne i liten klasse. Det motsatte kjønn finnes vel i skolegården, og i nabolaget, så tror nok det går fint:)
*Rutletutt* Skrevet 8. april 2010 Forfatter #6 Skrevet 8. april 2010 Ja, det er jo sant;-) Tusen takk for beroligene svar;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå