Mockanin Skrevet 8. april 2010 #1 Skrevet 8. april 2010 I bilen min har jeg et Besafe Easy Combi sete som går opp til 18 kg. 4 åringen min er 101 cm og 14,6 kg. Setet han har nå føler jeg meg ikke trygg på lengre da låsen senest i dag var gått opp når vi kom til bhg. Jeg vet at den satt skikkelig i når jeg satte han i setet. Sjekket grundig. Har skjedd en gang før og etter det har jeg vært nøye med å følge med på det. Derfor synes jeg det er på tide med nytt sete til han. Da vil jeg helst kjøpe sete som går fra 15 kg og som han bruker til han er ferdig med sete. MEN han er jo 400 g. for lett. Bør jeg vente til han runder 15 kg? I og med at jeg ikke stoler på setet jeg har nå, så haster det jo litt.
Gjest Skrevet 8. april 2010 #4 Skrevet 8. april 2010 Tror ikke de 400 grammene har så mye å si når de er så store. Det er antagelig litt slingringsmonn på de vektgrensene også... 400 gram kan jo bare være forskjell på om han veies før eller etter mat, med eller uten klær osv. Jeg ville kjøpt et nytt sete fra 15 kg og ikke tenkt på det en gang (",)
Neijasså... Skrevet 8. april 2010 #5 Skrevet 8. april 2010 Hvis du ikke stoler på setet du har nå lenger, så er valget lett: Kjøp ny stol. Alternativet er jo at barnet sitter i praksis usikret i bilen. Anbefaler Britax Kidfix på det varmeste (hvis du har isofix). Barnet ditt er langt nok til stolen og gammelt nok, og jeg tror neppe de 400 grammene har ekstrem betydning. Klær veier jo også litt, og vekten varierer også noe med hvor mye han har spist og drukket.
Mockanin Skrevet 8. april 2010 Forfatter #6 Skrevet 8. april 2010 Takk for svar. Fikk et gammelt sete av naboen her en dagen. Må sjekke om jeg kan bruke det. Han som har hatt setet er nå 10 år. Skal vel ikke ha noe å si på godkjenningen at det er et gammelt sete? Mener setet var et Besafe
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 8. april 2010 #7 Skrevet 8. april 2010 Var det ikke en sak for litt siden at spennen på noen av disse setene ikke var bra, og at setene bli kalt tilbake? Hvis ikke det er veldig mange år siden du kjøpte det ville jeg klaget. Men jeg ville nok aller helst ha satt ham i en beltestol nå. Han har helt sikkert klær for minst 400g på seg.
Neijasså... Skrevet 8. april 2010 #8 Skrevet 8. april 2010 Seter som er eldre enn 5 år skal ikke tas i bruk, da de er svekket av materialtretthet (materialene blir sprøere med tiden). Bilsetene har de siste årene blitt vesentlig bedre også, og det gamle Besafe 1-2-3 (som jeg antar du har fått) ville jeg ikke satt barn i nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå