Gå til innhold

Hva trenger man til den nye verdensborgeren?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er første gangs. . Har prøvd å tenke hva vi trenger å ha i hus til vi kommer fra sykehuset! Kommer stadig på nye ting! Er det noe tråd eller liste her dere har gått etter? Vil gjerne ha alt på stell! :) alt man burde hatt, må ha, og hvertfall må ha, ;) håper noen hjelper meg å tenke! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke så mye du MÅ ha før babyen kommer - som regel kan du få noen til å handle for deg de første dagene etterpå om du føler behov for mer. Men det jeg tenker er helt nødvendig, er:

- Amme-bh og ammeinnlegg til deg (brystene kan få skikkelig spreng en dag eller to etter at du har kommet hjem)

- Bleier

- Stellematte (event. stellebenk el.l.)

- Vaskekluter eller våtservietter

- Seng/vugge/vogn eller annet babyen skal sove i, med dyne eller tepper

- Bodyer

- Litt klær i str 50, mest i str 56

Ellers er det greit med en vippestol etter hvert, et babyteppe til å legge h*n ned på på gulvet, et ullteppe el.l. til å tulle baby inn i, noen liker best å amme med støtte av ammepute, ... kommer ikke på mer i farta..

Skrevet

Jeg er også førstegangs fødende:) Jeg har ikke handlet så masse siden jeg regner med jeg får en del klær av slekt og venner når de kommer for å se babyen, men jeg kan jo skrive opp hva jeg har kjøpt så langt :) Har termin om 16 dager.

Min liste:

- Ammepute (den har vært en fantastisk støtte om natten og til bena når jeg ser tv)

- Seng, dyne og pute

- Bilsete

- Stellebord

- Baby cal (fikk med svigermor)

- Vogn

- 4 eller 5 luer (kom plutselig noen levert, selv hadde jeg bare tenkt å kjøpe 1-2 men kom aldri så langt)

- 8 bodyer (2 i str 50 og resten i 56)

- 2 strømpebukser

- 2 sparkebukser

- 1 bukse

- 1 genser

- 2 Bysjamaser

- 5 par sokker

- 3 flasker

- 4 amme bh'er til meg selv (magen gjør at det å bruke vanlige bh'er er blitt til tortur)

- amme innlegg. Jeg har kjøpt amme innlegg i ull som jeg legger engangs innleggene inni :)

Svigermor mener jeg har for lite klær til den lille, men jeg har nok til de første dagene mener jeg, så får jeg heller handle mere hvis jeg trenger det. Mens min mor mener jeg har det jeg trenger i starten.

Har lenge lurt på om jeg skal kjøpe meg brystpumpe, svigermor mener jeg kommer til å få bruk for den, imens mamma sier "jeg har fått 3 barn og hatt bruk for brystpumpe 1 gang. Kjøp den når du først oppdager at du trenger den". Litt slitsomt når mamma og svigermor ikke er enige om ting :/

Skrevet

Tror du klarer deg mer enn nok de første dagene, og det er jo stor sannsynlighet for at dere får litt tøy og diverse på sykehuset også. En ting som er veldig greit å ha i hus er sånn ballong til nesa hvis baby skulle bli snørrete+ saltvannsdråper. 2 gangs her å småtten ble snørrete å slimete 2 uker gammel.. Ballongen ble vår redning...

Skrevet

Jeg synes det virker som de aller fleste tar helt av med babyshopping før fødselen.

Det jeg følte jeg trengte fra fødselen av:

Bilstol

-Vogn med pose/dyne etc avhengig av klima og årstid + myggnett og regntrekk

-Soveplass med dyne og sengetøy

-Stelleplass, det du har plass til og du trenger badebalje hvis du ikke kjøper komplett stellebord.

-Av stelleartikler trenger du bleier, en god salve til rumpa, babyolje, servietter/kluter (det du ønsker å bruke til vasking under stell)

-Til deg: bind, ammeinnlegg, ville ikke kjøpt mer enn 1-2 ammebher før fødselen, da du risikerer at de ikke passer etterpå uansett.

-Klær, str 50 trenger du ikke med mindre du har grunn til å tro at du får et lite barn. Jenta mi var 50 cm og 3700, rakk bare bruke de minste klærne ca 2 uker, da kan man heller brette opp ermene litt i begynnelsen.

Av klær til babyen kommer du sikkert til å få mye, men mye av det vi fikk i gaver var "penklær", så kan være greit å ha litt bodyer, sokker og godbukser på lur. I tillegg trenger du yttertøy som kan brukes når dere skal ut på vift, inn og ut av bil og sånt.

Se over at du har nok vaskekluter og håndduker, det går mye av det når man har baby.

Ammepumpe brukte jeg først når babyen var 3 mnd, da kjøpte jeg det.

vippestol, babygym, babycall etc er heller ikke en nøvendighet, så jeg ville sett det an når du kjenner behovene bedre, er mye å spare på ikke å ta helt av før fødselen.

I tillegg trenger du sikkert etterhvert mere stelleutstyr, men man kan prøve seg litt frem med gratisprøver og føle litt på hva man egentlig har bruk for.

Skrevet

Hvis du går inn på www.rudo.no og ser på siste side i den katalogen, er det en fin liste over ting du trenger første året. Har brukt flere forskjellige, og synes den lista der er best for det er ikke så mye unødvendig på den. Orket ikke å kjøpe alle klærne som stod der, tenker det blir mye gaver. Kjøpte en liten samling bodyer, sokker og luer i str 50 og 56 (minimalt i 50). Tipper jeg blir å bruke helsepledd rundt :)

Skrevet

Tusen takk jenter!! :)

ser jo at det er noen ting jeg har klart å tenke selv, å noen ting jeg faktisk ikke hadde tenkt på.. :)

kan jo si hva vi har til nå da . ( er jo stas å dele det med noen) :)

-vugge - med madrass dyne og pute

- sprinkelseng - med sånn beskytter, madrass, dyne, pute

- Emmaljunga duo edge - dyne å pute

- diverse vogntepper, i ull og bomull

- stellekommode med stellematte og badekar

- tripp trapp stol - litt vel tidlig ;)

- baby bjørn vippe stol

- baby gym

- lammeskinn

- litt sengetøy til de forskjellige dynene

- sånn laken med plast under - tisselaken

- stort teppe til gulvet - HAR LYST PÅ GYM MATTE

- Diverse klær som er arvet i alle varianter.

-

Ting jeg føler jeg mangler:

- 3 nye helsepledd

- mini kluter til vask av babyen

- såpe, slave, olje, krem - HVILKET MERKE???

- bleier, engangs kluter, våtservietter

- babycall

- amme-bher

- amme klær

- febermåler

- gulpekluter

-

Kommer ikke på mer... :)

Men hva pakker man i baggen til sykehuset da.???

Skulle nesten tro jeg snart skal dra dit, men har ikke termin før 20.juni:) Tidlig ute, kansje.. :)

Skrevet

Fant denne lista med tips til sykehusbagen (er sikker ikke nødvendig å ta helt av, men greit å få masse tips og velge ut hva en føler en trenger selv):

Toalettsaker;

- Linser eller briller om du bruker det

- Shampoo og balsam

- Tannkrem og tannbørste, deo

- Hårbørste og hårstrikk (hårstrikk er nødvendig i de siste svette timer av fødselen)

- Fuktighetskrem ?

- Purelan brystkrem

- Lypsyl

- Hårføner ?

- Sminke, sminkefjerner, q-tips

- Dopapir (mykt)

Amme-BH

Amme-innlegg i papir og/eller i ull

Bind (store og myke)

Klær til sykehuset (joggebukse/kosedress, tøfler, ammetopp evet. singlet. Bukser som ikke strammer over magen, som - tro det eller ei- ofte blir værende der noen dager)

Klær til hjemreisen

Nattkjole/pysjamas

Store gode truser (evet. Engangs nettingtruser kjøpt på apoteket)

Ha i bilen: Skifteklær til mannen (hvis han får på seg din svette, blod el.l.)

Egne babyklær:

-to bodyer, en i ull og en i bomull

-sokker eller strømpebukse

-lue

-bukse

-smokk

-hentesettet

-gulpeklut

Mobil-lader (blir maaaasse meldinger i løpet av de første dagene)

Kamera med lader (pluss tomt minnekort og ekstra batterier)

Videokamera (ladet!!!)

Helsekortet

Bilstolen

Bok/blader

(Bærbar PC med lader, om du vil dele nyheten raskt)

Skrivebok og blyant (om du vil skrive ned dine tanker og opplevelser)

Proviant til føden

Vannflaske, brus, frukt

Godteri-sjokolade

Skrevet

Dyttet opp de to trådene med barseltid og fødebag jeg:-) Greit å ta utgangspunkt i, men ikke alt man trenger da:-)

Skrevet

Ville bare tipse om at om du føler at gulvet er litt for hardt til å legge babyen på, så fungerer det veldig fint å kjøpe en billig skumgummi-madrass og ta et laken på og la babyen ligge å leke oppå den:)

Gutten vår brukte den leeenge:)

Gulpekluter er forresten veldig greit å ha:) både under hodet til baby når h*n ligger i seng/vogn og når h*n blir ammet, både pga eventuellt gulp og fordi du kan risikere masse søl hvis melka spruter ut, og baby slipper taket(her snakker jeg av erfaring. Skjedde OFTE).

Jeg har kjøpt sånn ballong-greie som ble snakket varm om i tråden her, men den har så og si aldri blitt brukt... Den er kun nødvendig om snørret er mykt/flytende. Blir det litt mer klumper, er det utrolig mye bedre med saltvannsoppløsning bare(gjerne den typen man kan ha i både nese og øyne).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...