Gå til innhold

Hjelp, datteren min sutrer/gråter konstant, 4 år.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en jente på 4 år som jeg sliter veldig med spesielt på morgene, med å få henne klar til barnehagen, kanskje dette er normalt? Men lurer på hva jeg kan gjøre med dette..

Hun vil ikke spise frokost når hun har stått opp, vil ikke kle på seg, veeeeldig kresen på hva hun skal gå med, kan bli sur og sint, sparker og slår meg, setter seg i et hjørne og er sur, jeg prøver å snakke med henne og være positiv og forklare hvorfor vi må ta på klær osv, prøver å piffe henne opp og si hun kan få velge klær selv , at det blir gøyt i barnehagen osv.. Men nei, hun vil ikke i barnehagen, bare være med mamma.. Hun har jo gått i barnehagen i 2 år?? Men begynnt å bli sånn for kanskje halvt år siden.. Hun vil heller ikke gå på tur eller ut med barnehagen da blir hun veldig sur/lei.. Pratet med de i barnehagen om dette og sier hun har vært sånn siden hun begynnte der.. Her hjemme vil hun ut og leke med en gang vi kommer hjem, jeg finner på masse ute med henne.. Synes dette er litt rart??

Merker det sliiiter veldig på, får henne ikke klar før sånn 1,5 time før etter vi har stått opp, og må stå opp ekstra tidlig osv. Hun er ellers en utrolig blid jente, leken og trives godt i barnehagen forutom det å kle på seg gå ut osv.

Noe forslag for hvordan jeg kan jobbe med dette? eller er det kun trassalderen??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med at dere blir enige på kveldene før hun legger seg, finner frem klær hun skal ha på, og du forteller henne hva som skal sje, eks i morgen tidlig så kler vi på dette som vi har funnet frem, vi spiser frokost sammen- eller kan det være lettere om hun spiser frokosten sin i barnehagen? og drar til barnehagen.

Har hun venner som hun leker ekstra mye med i barnehagen type bestevenn? Om hun ikke har det, så spør i barnehagen om ikke de kan hjelpe henne å finne venner. Dette er viktig for barn, begynner å bli ekstra viktig i denne alderen.

Jeg har selv en datter på 4 år. Hun har en bestevenninne i barnehagen, de har vært som erteris i 2 år allerede. Hun snakker veldig mye om henne. Vi pleier også å dra på besøk til henne på ettermiddagen av og til.

Men hun leker også bra med de andre ungene.

Om hun har en dag hun ikke vil i barnehagen(hender sjelden) så sier vi til henne men "eva" er jo der og venter på deg, dere kan jo sikkert leke med dukkene sammen slik som dere gjorde i går.

Skrevet

Velkommen til en 4-årings verden. :o)

Hun er i en alder da hun ønsker å styre omgivelsene sine mer selv, og blir veldig frustrert hvis hun ikke får det. Det dreier seg selvsagt om grenseprøving, noen ting er det verdt å ta kampen om (f.eks. at man skal ha lue i 20 minus), mens andre ting lar jeg henne bestemme selv. Vil hun ha ballerinaskjørt under vinterdressen så får hun det, gitt at hun har ullklær under der igjen, f.eks.

4-åringen her kan slå seg fullstendig vrang hvis jeg vil ta på henne mer uteklær enn hun selv ønsker, men hvis jeg tar på henne det hun vil (f.eks. fleecedress under regntøyet i stedet for ull, som jeg først hadde tenkt) så er hun strålende fornøyd. Hun er varm av seg, og har ikke frosset når hun selv har fått bestemme klærne, så jeg må innse at hun er stor nok til å få medbestemmelsesrett (innenfor rimelighetens grenser, selvsagt).

Når ungene slår seg vrange på den måten her, så hjelper det i hvert fall ikke å forhandle. Triksene som fungerer oftest her er:

- skal vi se hvem som klarer å kle på seg først (fungerer når du har flere enn en unge som skal kles på)

- kle på deg så skal du få hjelpe mamma med å (et-eller-annet-ungen-synes-er-gøy, som f.eks. å låse døra, bære søppelposen el.l).

Skrevet

Neimenn GRATULERER, du har en helt normal 4-åring :)))

he he.

Sliter med det samme som du. Ei skikkelig morgengretten lita snuppe!! Nekter først å stå opp, når hun gjør det ligger hun som en ål på badegulvet og gråter og gråter...vondt her, vondt der, trøtt, au au, vil ikke, vil ikke. Etter hun har vasket ansiktet og fått på klærne er alt ok og jeg har en smørblid frøken hele dagen (ja stort sett da).

Det med klærne er i alle fall normalt. Husker det fra eldstejenta. Heldigvis er min nå 4-åring litt bedre...men fortsatt skikkelig morgengretten.

Hva du kan gjøre? Mannen min bruker å lokke med "leketid" før de reiser i barnehagen. Dersom hun er flink får hun lov til å xxxxxx før de reiser. Ikke flink, så rekker de ikke det. Funker av og til, av og til ikke.

Lykke til med en 4-åring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...