Gå til innhold

Noen som vet ang planlagt keisersnitt og permisjonstart?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal nok ganske sikkert ha et planlagt keisersnitt pga en muskelknute. Terminen er 1.oktober, men jeg antar at keisersnittet kommer til å tas en stund før det.. ( ihvertfall 14 dager) Jeg tror dette skulle bestemmes etter ordinær UL.

Men hvordan blir det da med permisjonen? Starter den 3 uker før termin eller 3 uker før det planlagte keisersnittet..?

Jeg får sikkert svar på det senere, men er bare nysgjerrig på om noen vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ei venninne av meg som fikk planlagt ks begynte permisjon 3 uker før ks. Så tror som regel meningen er at man starter permisjon 3 uker før ;)

Skrevet

Okei takk for svar! Håper det blir sånn:)

Skrevet

du må få et skriv av legen ang datoen på keisersnittet og levere på nav og da får du permisjon 3uker før. det har jeg fått 2 ganger lykke til. klem

Skrevet

Planlagt keisersnitt tas nå som hovedregel mellom 7 og 10 dager før termin, litt variasjon fra sykehus til sykehus. Du kan selv velge om du vil gå utifra KS-dato eller termindato, så lenge du legger ved et skriv fra sykehuset om innvilget KS når du søker permisjon.

Sist gikk jeg utifra KS dato.

Denne gangen var jeg sykemeldt med bekkenløsning, så da "lønnet" det seg faktisk å velge termindato. Dermed startet permisjonen min (og 80 prosents lønna) 2 uker før fødsel, istedenfor 3 uker før (skal ha ks 1 uke før temin) og jeg fikk derfor en "ekstra" uke med 100 prosents lønn.

Skrevet

ja det er sant! Det lønner seg jo faktisk å velge termindato hvis man er sykemeldt i forkant, men blir bare noen dager "fri" for meg selv hvis jeg ikke er sykemeldt..

Nå fikk jeg litt å tenke på, men kjekt at man kan velge det selv.

hvor tidlig fikk du vite dato`n for keisersnittet da? Er litt redd for at det kommer til å drøye ut...

Skrevet

Det er barnets fødselsdato som legges til grunn (med mindre man føder etter termin). Denne informasjonen får NAV gjennom folkeregisteret. Man vil slik ikke få flere dager ved å gå ut i fra UL-terminen når man skal ha keisersnitt. -har man ikke tatt ut de tre ukene før fødselsdato vil de falle bort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...