Gå til innhold

Tegn til tale - hvor kan man finne informasjon om dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en toåring som ikke prater og har lest her inne om barnehager som praktiserer tegn til tale. Er det noen steder vi som foreldre kan se på dette, lære dette og bruke det selv på våre barn? Barnet har begynt å lage sine egne tegn/fakter og det er jo enklere om barnet heller kan lære seg tegn som også andre forstår. Regner med/håper at språket løsner etterhvert

Videoannonse
Annonse
Skrevet

http://www.tks2.no/inetpub2/tegntiltale/

http://www.tegnordbok.no/

Disse har vi brukt til vår på samme alder. Helt genialt:) Sparer småen for mye frustrasjon og oss for mange misforståelser.

Nå tror jeg kanskje vi burde gå kurs i tillegg, så vi lærer å bruke tegn samtidig som vi stimulerer til å bruke det verbale språket. Lykke til:)

Skrevet

Takk skal du ha :)

Gleder meg til å sjekke dem ut i ettermiddag :)

Vet du forresten om der er noen betenkeligheter med å starte med dette på egenhånd?

Skrevet

Jeg vet ikke. Vi holder på på egen hånd, i samarbeid med barnehagen. De har en bok de ser etter, og vi lærer nok litt i utakt.

Det har vært en sakkyndig vurdering av småens behov i barnehage, og i konklusjonen der nevnes nettopp et kurs i tegn til tale. Jeg vil gjerne melde meg på på egen hånd, men venter litt for å se om kommunen setter i gang noe.

Jeg pratet med noen som praktiserte TTT og de mente at kurs var nyttig for å sikre at man stimulerte til bruk av verbalt språk. Tegnene skal støtte den muntlige språkutviklingen, ikke erstatte den. Det er den eneste innvendingen jeg kommer på.

Det er lurt at de som er mest rundt barnet ditt lærer seg tegn, og gjerne fra samme kilde, så de utføres likt av alle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...