sweety72 Skrevet 7. april 2010 #1 Skrevet 7. april 2010 Jeg er i uke 36+1, jeg har hørt at noen blir satt igang etter eget ønske ( før termin) eller hvis legen vurdere det. Jeg er så redd at noe skal gå galt, har lest her på bim at noen som var helt på slutten av graviditet, men plustelig fant de ikke hjertelyden hos babyen. Ville gjerne hatt babyen etter uke 37 siden det sies at barnet er vokst opp ferdig til da. Kanskje jeg bare overeragerer, men er innerst inne veldig urolig, vanskelig å tro at jeg får en baby om få uker. Det jeg lurer på noen andre som har erfaring med å bli satt i gang, etter eget ønske fordi de er så engstelig? Hva må man gjøre for det. Jeg har fått fødeplass på riksen. Er det noe ulemper/ bivirking med det? Jeg mener her vanlig vaginal fødsel.
Fifrildi Skrevet 7. april 2010 #3 Skrevet 7. april 2010 Man blir ikke satt i gang hvis det ikke er noen medisinsk grunn til det. Årsaken til det er at det faktisk er skikkelig vanskelig å sette i gang en umoden gravid kropp. Det høres så lettvint ut i teorien, men da jm gikk igjennom det på fødselsforberedende kurs fikk jeg stor forståelse for hvorfor man ikke setter i gang uten videre. Det er en prosess som kan ta 4-5 dager og som er stressende og tidvis vondt. I uke 37 er barnet ikke lenger prematurt, men det er best for babyen å være inne så lenge som mulig da bla lungene fortsetter å modnes frem mot fødsel. Mitt beste råd er at du må slutte å lese skrekkhistorier på nett og ta kontakt med Føden på Riksen og be om en samtale med jm der snarest. Du trenger å få snakket med en fagperson på sykehuset ditt om at du er redd for at noe skal skje med babyen og høre hva de har å si. Jeg har også fødeplass der og har enormt tiltro til dem. (Jeg har vært der en del fordi jeg har en setefødsel på gang og har ringt de en god del ganger hvis det bare er noe jeg lurer på) Prosentmessig er det en utrolig liten sjanse for at noe går galt nå. Forsvinnende liten faktisk. (Men du er ikke den eneste som synes det er vanskelig å tro at du får en baby snart! Er 38 uker og kan ikke fatte at jeg snart skal ha en person til her hjemme. Så den følelsen er helt naturlig.)
sweety72 Skrevet 7. april 2010 Forfatter #4 Skrevet 7. april 2010 Tusen takk for svaret, ringer riksen imorgen.
Gjøkeredet③ Skrevet 7. april 2010 #5 Skrevet 7. april 2010 Ja det er som hun over her sier at du blir dessverre ikke satt igang uten at det er veldig god grunn til det. Jeg gikk over med 1. mann og måtte bli satt igang, og ikke f*** om jeg gjør det igjen.. Var ikke moden og det tok 4 dager og endte i keisersnitt! Alt i alt en kjip opplevelse. Både fysisk og psykisk! Det er absolutt ikke å anbefale hvis ikke man absolutt må... Men jeg vil som hun over her anbefale deg å ta kontakt med sykehuset du skal føde på, og få snakke med kyndig fagpersonell! Det gjorde jeg med mitt sykehus denne gangen, og får fantastisk oppfølging og møter veldig mye forståelse. Det er så lett å skremme seg selv med alle skrekkhistoriene som verserer. Det er dessverre som oftest de vi hører og ikke de det går lekende lett med! Ønsker deg lykke til.. Det ordner seg nok skal du se )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå