Anonym bruker Skrevet 7. april 2010 #1 Skrevet 7. april 2010 Snakket med en kollega på jobb i dag, hun er veldig allergisk mot de fleste pelsdyr, og på jobben har vi 2 katter- jobber i pu bolig. Hun har pratet med sjefen som sier at hun kan ikke taes ut av leilighetene der katten bor, dvs den ene leiligheta hvor katten er innekatt slipper hun å være i. Den andre katten går mellom 3 leiligheter, men hun må være i disse leilighetene. Legen hennes har sagt at hun evt bare må finne seg en annen jobb. I den ene leiligheta går det ann å innvitere beboer med ut, og man må ikke være i leiligheten så lenge om gangen, hun slipper også vasking der om det er problemer i forhold til allergien med det. I de andre leilighetene("åpen løsning" mellom 2 leiligheter med kjøkken i midten).Kan man ikke bare gå ut av leiligheten fordi beboerne krever døgnkontinuelig tilsyn, og rutiner, man går ut en tur formiddag og ettermiddag, men kan ikke være ute av leiligheta i timesvis. Hun har blitt betydelig dårligere siden hun begynte å jobbe der (begynte for ca 1,5 år siden). Hun snakket også om at det er en mulighet for å utvikle kols om man har astma(som hun tydligvis har) og blir utsatt for allergener såpass ofte. Har sjefen lov å ikke legge tilrette arbeidet for henne på denne måten? hun er en dame i midten av 50 årene.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2010 #2 Skrevet 7. april 2010 Er det lov å holde pelsdyr i pu-bolig? Høres noe snodig ut... Tenker på nestemann som får tildelt leiligheten og som kanskje kan være allergisk. Det er faktisk verre, siden de ikke har noe valg, enn for ansatte
Gjest Skrevet 7. april 2010 #3 Skrevet 7. april 2010 Jeg vet ikke, men ei venninne av meg jobber som sykepleier i hjemmesykepleien, og der får ingen fritak fra å gå inn i hjem der det blir røkt.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2010 #4 Skrevet 7. april 2010 Blir kanskje litt annerledes i hjemmesykepleien, der må de vel ikke være inne i leiligheter i timesvis?! Vi har også en beboer som røyker, og her sier jeg/vi til henne at vi heller kommer tilbake senere om hun røyker/skal til å røyke når vi kommer. Hun pleier også å si at nå vil jeg røyke, så du kan heller komme tilbake senere. Denne katta har vært i boligen i sikkert 10 år, kanskje mer, mulig det har blitt andre regler etter det. Det er i allefall blitt sagt at når denne katta er borte, så kommer det ikke noen ny katt i boligen. Beboerne har nok bra av å ha katta der, det ser jeg bevis på hele tiden, men det kan vel ikke gå på bekostning av ansattes helse?! Når det blir aktuellt at andre skal overta leilighetene regner jeg med de blir vasket godt ned, og sikkert også pusset opp, så akkurat det ser jeg ikke på som noe problem. HI
Anonym bruker Skrevet 7. april 2010 #5 Skrevet 7. april 2010 Men i alle dager, hun jobber i noen andres bolig, der må man enten jobbe under de forholdene som er elelr finne på noe annet. Hun kan ikke starte i en jobb hun i utgangspunktet ikke burde være i pga sin helse og så kreve tilpassing? Dette høres skikkelig rart ut....
Anonym bruker Skrevet 7. april 2010 #6 Skrevet 7. april 2010 At det var katt i boligen kunne hun nok ikke vite noe om når hun søkte på stillingen. Mener ikke at katta må bort, mener bare om hun evt kan be om å ikke måtte være inne i de leilighetene det gjelder? er andre leiligheter hun kan være i, men det blir jo da selvfølgelig større press på andre siden det er de tyngste brukerne hun da må ut fra. Kanskje det var dumt av meg å spørre om dette her inne, kan jo hende det er bedre å ta det opp internt på jobb, kan jo hende det ikke er værre enn at hun kan bytte vakter med meg f.eks. HI
Gjest Skrevet 7. april 2010 #7 Skrevet 7. april 2010 De beboerne bor i sitt eget hjem. De kan ha dyr hvis de vil. Det er klart en sjef bør tilrettelegge når det er mulig og de fleste vil gjøre nettopp dette, men skal man ta hensyn til alle ansattes allergier og andre personlige problemer blir det en stor utfordring. Noen er allergiske mot pelsdyr, andre mot støv, røyk, parfyme osv. Slik er det når man jobber i hjemmesykepleien eller samlokaliserte boliger. Så får man finne seg en annen jobb hvis det ikke fungerer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå