Gå til innhold

Kleskoder i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heihei! Skriver en gruppeoppgave, kan dere hjelpe? Lurer på hva dere syns.

Blir den sosiale statusen til barn i barnehagen påvirket av klær, eller hvordan de er kledd når de kommer om morgenen?

Jeg tenker da ikke på dresser og utetøy, eller om de har nok skiftetøy. Men inneklær, merkeklær og hva som er populært.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg vært i permisjon i nærmere ett år, men husker at det var veldig populært med hello kitty. Jeg fikk desverre ikke studert det så nøye om det påvirket den sosiale statusen for jeg jobbet på småbarnsavdeling, og der finnes det ikke populære klær/væremåter osv.. Men jeg vil tro det påvirker hos de eldre barna..

Skrevet

Nå har jeg barn nr. 2 i barnehagen. Gutter begge to. Jeg har ikke lagt merke til at det er noen kleskode blandt barna. Mange av jentene bruker Hello Kitty, rosa og dill og dall men har aldri hørt at noen som ikke har det blir utenfor.

Når eldste min gikk i barnehagen og kom i Adidas joggedress var det en eldre gutt som flere ganger bemerket at min sønn ikke hadde noe "bedre" som Nike. MEN nå skal det jo sies at denne guttens mor gikk rundt i pent og dyrt tøy. Neppe handlet på H & M noen gang. Ungene lærer jo ofte av de voksne rundt seg. Vet også at barnehagen var litt oppgitt over de dyre klærne dette barnet hadde.

Skrevet

gutten min og de andre guttene i bhg bruker mye spiderman, ben 10, batman, cars klær osv...

Skrevet

Til Hjertebarn:

Får de som ikke bruker disse klærne lov å være med i leken, eller blir de utestengt??

Skrevet

nei jeg har aldri hørt om noe om det :)

Skrevet

Jeg jobber på 3-6 års avdeling.

Mener du den sosiale statusen blandt barna eller i forhold til de voksne?

De siste ukene på jobb har flere av barna kommet i kosedresser (koster rundt 700 kr) og de barna har fått mye oppmerksomhet fra de voksne som syns de dressene er kjempefine. De får ikke oppmerksomhet fordi klærne er dyre, men fordi de ser ut til å være behagelige på. Tror ikke de andre ungene har registrer klærne. Ellers kommenterer ofte de voksne klær med motiv på. Feks supermann, en katt eller lastebil.

For min del får ikke barna høyere status om de har dyre/fine klær, jeg blir mer stressa av det og redd for at barnet skal bli skitten og ødelegge klærne. Det viktigste for meg er at klærne er rene og rett størrelse.

Skrevet

kom forresten på et par episoder fra da jeg var under utdanning hvor gutta bevvist stengte ute barn som ikke kunne "koden" for spidermanleken de holdt på med. Det var på avdeling for 2 og 3åringer så ikke store guttene heller. I den barnehagen ble det satt igang tiltak for å fremme andre helter fremfor de typiske gutteheltene fra filmer som spiderman, superman og diverse disneyhelter.

Er nok litt i ammetåka fremdeles, for dette var jeg faktisk innom i bacheloroppgava mi. *sukk*

Skrevet

Jeg har to barn i barnehag, avdeling 3 - 6 år.

Barna mine har gått i ulltøy, med kjedelig fleecedress utenpå i hele vinter. De har aldri gitt utrykk for at de vil ha på noe annet.

Jobber ikke selv i barnehage, men er likevel av den tro at dette ikke blir noe dilemma før skolealder.

Skrevet

I vår barnehage er foreldrene utrolig avslappa mht. klær og merker, men barna er opptatt av det. Spesielt de barna med eldre søsken har plukket opp hva som er kult, og heldigvis er det ikke det dyre som teller. Det er ofte de barna av kansje litt lavere sosiale lag som har de klærne som er in blandt barna dvs. Hello Kitty for jentene og Spiderman for de yngre gutta og Star Wars for de eldre. De rimelige kjedebutikkene er jo storleverandør av den slags klær. Vi opplever vel at mange foreldre med litt høyere sosial status prøver å holde igjen når det kommer til tegnefilmfigurer av etiske årsaker (det har jo vært flere artikkler om hvor "råtten" hello kitty industrien er) og nok estetiske (mange opererer med at spiderman er bhg. klær og en har andre helgeklær som er mer i gulknapp.no stil eller retro linjene fra lindex/hm)

Skrevet

siden jeg har gutt har jeg merket at nå i 4års alderen har de begynt å småerte på hverandre ang. motiver på gensere. Min er god til å erte han og. Men har ikke hørt noe om merkeklær.

Vi lever i et typisk "merkeklær" område så det spørs hva som skjer senere med press på meg hva han skal ha

Skrevet

Tusen takk for flotte tilbakemeldinger!!!

Skrevet

Har ikke merket noe til forandret sosial status i bhg blant barna i forhold til klær. Men må si meg enig med en lenger opp her om at vi voksne blir mer stresset av dyre klær, at de ikke skal bli ødelagte osv. Synes for øvrig at foreldre må tåle litt gris på klærne som barna bruker i bhg (alt fra mat til maling da ikke forklærne dekker det hele).

Skrevet

Har du noe grunnlag (bakgrunnsdata/kilder) for å si at det ofte er barn av litt lavere sosiale lag som bruker Hello Kitty og Spiderman? Eller er det bare noe du har kastet ut av deg ut i fra egen subjektiv informasjon?

Skrevet

Kleskoden i vår barnehage er body/genser og strømpebukse! Samme f... hva jeg har på gutten når jeg leverer er det han har på når jeg henter. Alle har det... -synes en bukse kunne vært greit jeg, da ser han iallefall påkledd ut!

Skrevet

Nå mener jeg at de merkene som flere nevner nedover her ikke er det som kalles for merkeklær. Hello Kitty osv. er vel relativt billige klær som er masseprodusert. Til jenta mi på 2 år, kjøper jeg som regel klær fra merker som Mini a Ture, Norlie etc. Dette er dansk design med nøytrale farger og diskret merking, samt god kvalitet. En genser kan gjerne koste 400-500 kr. Og der har jeg observert i bhg at en annen mor som jeg vet er millionær, kjøper mye av det samme. Jeg kjøper det pga design og kvalitet. Men barna er nok ennå for små til at klær skal katerogisere de. Men etterhvert ser man jo at man utvikler forskjellig stil og klart, dyrere klær har vel ofte noe med foreldrenes generelle økonomi å gjøre?

Skrevet

Onkelen til ungene dreiv sportsbutikk og når min 6 åring kom i div svindyre uteklær-fleecdresser-spesialundertøy og gud vet va...så fikk vi ofte kommentarer og spørsmål hva det kostet og hvilket merke osv...dette var ting vi fikk tel innkjøpspris

Nå når han begynnte på skolen er de mere opptatt av merkeklær- men dette skyldes nok og at han har en bror på 12.

For min del tror jeg det skyldes litt at jeg ALDRI fikk merkekær eller noe som helst som var kostbart når jeg var liten. Vil gjerne kjøpe litt ekstra til dem og så lenge vi har råd til det så synes jeg det er greit:)

Skrevet

I vår barnehage er det mange som går med Hello Kitty og Spiderman, og det er absolutt ingen sammenheng i foreldrenes sosiale rang. Sammenhengen er at de faktisk lytter til barna som blir overlykkelige av å få den Hello Kitty eller Spidermangenseren de har ønsket seg så ekstremt mye.

Personlig syns jeg det er mye viktigere at de skal få gå i noe de trives med og syns er tøft selv. Har selv en gutt som hater å gå med andre klær enn ulltrøye og strømpis, hadde det vært opp til han hadde han aldri gått med noe utenpå. Men om han får gå med en Lynet McQueen genser eller Spiderman t-skjorte utenpå ulltrøyen, så aksepterer han det sånn noenlunde (selv om det første han sier HVER dag når jeg henter ham, er om han kan få ta av genseren når han kommer hjem;-))

Skrevet

Hehe..egen subjektiv informasjon:)

Nei, jeg har ikke forskningsdata på akkurat det. De siste par årene har de blitt forsket på barn som identitetsmarkører, da spesielt i byene, og det har vært flere lengre reportasjer i aviser hvordan en i økende grad uttrykker sin egen identitet gjennom klær og sko til barna. På samme måte som vi markerer våre sosiale status gjennom klær, og det varierer jo fra sosiale lag hva som er gjeldene, gjør vi det også gjennom barna. Ullbarna fra 10-år tlbake er jo et annet eksempel, hvordan en i kretser der en er mer opptatt av likestilling unngår rosa til jenter osv. Årsaken til at jeg nevnte Hello Kitty og Spiderman er at det er to sterke kommersielle merkevarer akkurat nå og en ser at motstanden/bruken av den typen varer varierer i de ulike sosiale lagene.

Skrevet

Har to unger i barnehagen og har ikke merket noe press på merkeklær i det hele tatt. Her vi bor er det et ikke-tema rett og slett . Jenta mi, som er en av de største i barnahagen, er veldig opptatt av forskjell på jente-og gutteklær, og dette er tydelig viktig blant jentene der. Men ellers har jeg ikke merket noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...