Gjest amandine Skrevet 7. april 2010 #1 Skrevet 7. april 2010 Altså: Har roser litt rundt omkring her men lurer på å samle dem ett sted, i en solrik skråning opp mot veien. Er det greit å grave dem opp og flytte dem nå?`Er vel 10-15 busker..
Gjest sug lut Skrevet 7. april 2010 #2 Skrevet 7. april 2010 Du kan flytte dem tidlig vår eller sen høst. Altså før eller etter sevja. Nå er de vel nedklipte også, da er ting litt mindre blodige. Få med mest mulig rotsystem. Når du planter gjør du som om det var ei ny rose. Men hei, jeg har ikke gjort det sjøl annet enn fra potte til friland, dette er bare min trivial-pursuit-nivå kunnskap om roser.
Gjest amandine Skrevet 7. april 2010 #3 Skrevet 7. april 2010 Får prøve meg he he det er bare "vanlig"-rosene altså, har to jeg er veldig glad i som står på andre siden av huset sammen med masse lavendel. De får stå og dufte i fred så jeg har å hvile blikket på når jeg drikker kaffe av fin kopp for meg selv om morgenen.. Sukk jeg gleder meg til sommeren!
Gjest sug lut Skrevet 7. april 2010 #4 Skrevet 7. april 2010 Morgenkaffe på dokkehustrappa.... det er sommer, det! Og de rituelle morgenturene gjennom hele hagens små detaljer for å se om det har sjedd noe siden i går... Det ser ellers ut som i alle fall noen ting har overlevd i hagen, men jeg har bomma litt med hvor det var lurt å sette krokus, for nå ser jeg jo hvor det blir bart først. Får sette noen flere til høsten.
prekæs Skrevet 7. april 2010 #5 Skrevet 7. april 2010 Helt perfekt å flytte nå. Hagesenter selger barotsplanter nå av samme grunn. Det beste er vel muligens å ikke beskjære først. Hvis du først drar opp med rot og deretter beskjærer, innbiller jeg meg at man på en måte brenner lyset i begge ender. La derfor planten stå og etablere seg litt før du beskjærer om ca en mnd. På den måten slipper planten å bruke energi både på å lege sår og danne røtter samtidig.
Gjest amandine Skrevet 7. april 2010 #6 Skrevet 7. april 2010 Takker takker! Har foreløpig ikke gjort annet enn å tenke he he he. Og du luten, du skulle ha stukket innom og hentet noen av mine Mildekrokus! De er sååå vakre!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå