Gå til innhold

Lege VS Jordmor.

nordlyset med 1suprise + spire

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som velger jordmor, lege eller begge deler, hvorfor gjør dere det?

Hva synes du er best?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heia ;o)

Men førsteman gikk jeg til lege og jordmor, fordi jeg trodde bare at jeg måtte det. ;o)

Med andre mann gikk jeg bare til lege ;o) Ryddig og greit, liker legen min, og er ikke superbegeistret for å sitte å snakke om følelser og sånn med jordmor! he he

Jeg skulle ha planlagt keisersnitt, så jeg hadde en fødselsforberedende samtale på sykehuset også!

Jeg likte best å gå bare til legen, vi har en god kjemi, og det var praktisk fordi jeg stadig måtte innom å få nye sykemeldinger uansett. Var delvis sykemeldt hele svangerskapet.

Lykke til (";)

Skrevet

Jordmor: mye bedre tid enn legen, kan snakke om forskjellige ikke-medisinske ting ang fødsel og svangerskap, og så er min jordmor veldig hyggelig:)

Lege: oppfølging av en sykdom jeg har, og går der fordi jordmor ikke har kapasitet til å ta alle kontrollene.

Får nok mest utav kontrollene hos jordmor, men synes det er veldig greit å kombinere jordmor og lege.

Skrevet

Kommer veldig an på både lege og jordmor. Jeg er i mitt første svangerskap og vil derfor ha kombinasjon. Veldig fornøyd med legen og får god oppfølging der, men hun har jo så god tid som en jordmor. Har vært hos jordmor to ganger, men det har jeg fått veldig lite ut av. Syns ikke hun brukte tiden på det jeg spurte om, men snakket minst like mye uinteressant om seg selv. Jeg leser meg til en del, og har sagt fra første time at fødsel er det jeg lurer mest på, gruer meg til og trenger mest tid å prate om. Begge gangene jeg var der skulle vi ta det "neste gang".

Har nå droppet neste time der og skal til ny jordmor neste uke, privat som jeg har fått anbefalt av legen. Ser fram til det for jeg tror det kan være en fordel å gå til jordmor også, i alle fall med første. Ikke sikker på at jeg går til jordmor neste svangerskap, men det blir en helhetsvurdering når den tid kommer.

Skrevet

Jeg går til begge.

Hadde jeg vært frisk og rask hadde jeg valgt kun jordmor. Syns hun har bedre tid, tar seg tid til å snakke om ting hvis jeg lurer på noe og kommer med ting og temaer som jeg kanskej ikke har tenkt over, finner alltid noe å snakke om og jeg føler jeg får mye ut av det. Kan ringe dit når jeg vil og få svar på ting jeg lurer på.

Legen går jeg kun til egentlig fordi jeg er sykemeldt i svangerskapet, så da er det praktisk med tanke på forlenging av sykemelding og snakke om hvordan det går. Kontordamene er kjempesure, så ringer aldri dit for å lure på noe, får bare frekke svar. Legen har det alltid travelt, rekker såvidt veie, måle blodtrykk, måle magen og høre hjertelyd i 5 sek. Skriver ut sykemelding og FERDIG. han spør aldri hvordan jeg har det eller om jeg lurer på noe.

Skrevet

Har gått ca annenhver gang til lege og jordmor. Jm har bedre tid og mer kunnskap om svangerskap og fødsel, legen kan sykemelde om det blir behov, samt har en hel stab med helsesekretærer til å ta blodprøver og denslags.

Skrevet

gått hos begge frem til nå..

ble enig med legen at det ikke var noe vits og gå til begge 2.. jeg synes det ble for mye nå..Ikke noe poeng i det for min del som ikke lurte på noe spes og ikke noe spes plager ennå..

så nå går jeg bare til jm før jeg må begynne og til legen igjen..

er 28uker på vei..

synes jm er best og gå til.. siden den legen jeg har nå som han sa selv;kunne ikke dette svangerskap greiene så godt som jm

Skrevet

Jeg går til både lege og jordmor. Jordmor har god tid, hun prater om viktige temaer (amming, fødsel, etc), mens legen bare gjør det han må og sender meg på dør igjen. Bruker likevel legen til sykemeldinger, blodprøver og henvisninger. Er jo ikke alt jordmor kan gjøre...

Skrevet

Jeg har begge deler, men det er bare pga dårlig samvittighet for legen min.... Ikke spør hvorfor, jeg får dårlig samvittighet for ALT. ;) Neste gang skal jeg kun gå til jordmor, og til lege i ny og ne for å sjekke urin ordentlig. Hos jordmor føler jeg meg mye tryggere, for hun er spesialist på dette feltet. Fastlegen kan litt om mye og gjør meg mer utrygg.

Skrevet

Men første mann gjekk eg til begge sånn som ein "skal", fordi eg trudde eg måtte det. Men denne gangen går eg berre til jordmor. Syns ho har mykje beire tid og så er det ho som har fagkunnskapen på dette. Er jo ikkje sjuk så treng ikkje gå til lege.Føler meg trygg med jordmor :)

Skrevet

Her i kommunen får ikke andregangsfødende gå til jm med mindre det er risikosvangerskap, så jeg går bare til lege jeg..

Gikk til begge med førstemann, og var veldig godt fornøyd med det. Men har heldigvis en veldig snill og trivelig lege, så det skal nok gå greit det også :)

Skrevet

Jeg har gått til begge, men jeg vil egentlig helst gå til kun legen min. Digger legen min, tar seg god tid og ikke noe stress i det hele tatt og snakker gjerne om mye annet rart også. Jobben min for eksempel. Jordmødrene jeg har gått til denne gangen har alle vært forskjellige av forskjellige grunner og jeg har ikke likt noen av de. Sure og grinete og maser om glukosetester uten grunn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...