rsst Skrevet 7. april 2010 #1 Skrevet 7. april 2010 Min lille spire satt på rumpa fram til uke 36 ca. i uke 37 hadde han snud seg med hodet ned... men var ikke festet.. Nå kjennes det ut som om han ligger på tvers... Kjenner ( tror jeg) rumpa oppe, litt til venstre..(Halvveis mellom navle og toppen av magen) og hodet kjennes ut som ligger ned mot lysken på høyre side.. Og det er jo ikke der han skal ligge når jeg er 38+4 Vil tappen legge seg i riktig leie under fødsel eller an det hende han setter seg fast??? litt bekymret her.. Fikk begge jentene før tiden så er litt stressa med tanke på dette kjenner jeg... bare 12 dager til termin. Lillejnta kom 10 dager før.. så det kan jo i praksis skje ne når som hlst.... Ble langt dette men er glad hvis noen har vært borti noe lignende
Humlesnurr Skrevet 7. april 2010 #2 Skrevet 7. april 2010 Jeg er litt i samme situasjon. "Hun" har snurret rundt der inne hele tiden. Er 38+5 idag. På lørdag lå hun med hodet opp, søndag på tvers, mandag med hodet ned igjen. Slik "dansing" har det vært hele tiden. Hovedsaklig med hodet mest ned de siste ukene, men hvis fødselen starter med hodet opp, så hjelper jo ikke det... Var å snakket med jordmor på føden i går, som konfererte med en overlege. Han sa at det ikke var noe å gjøre med det nå. Jeg fikk satt opp en time nærmere termin, for å se hvordan alt var da. Hva som skal komme ut av denne timen vet jeg ikke helt. Fødselen kan jo starte før også. Planen her blir at hvis fødsel starter, skal jeg dra raskt til føden, hvis jeg er usikker på leiet. Hvis hodet er nede, blir det vanlig fødsel. Hvis hodet er oppe blir det keisersnitt. Ønsker ingen setefødsel. Overlegen sa at når fosteret snurrer rundt så lenge, er det størst sannsynlighet for at det legger seg i hodeleie til slutt. Vet ikke om dette hjelper deg, men det var i alle fall det som ble sagt til meg. Det er ikke verre enn å ta en telefon til føde/svangerskapspoliklinikk hvis du er usikker. Lykke til:)
rsst Skrevet 7. april 2010 Forfatter #3 Skrevet 7. april 2010 Takk!!! jo det hjalp:O) Jeg har også fått beskjed om å ta kontakt med føden med en gang jeg merker rier eller vannet går. Da skal det foretaes en skikkelig undersøkelse ang leie.. evt skal jeg på UL hvis de er usikre på leiet. Men jeg har ikke fått avtalt noe KS om det viser seg at tappen er i seteleie... Jeg tar ikke høyde for at jeg skal i setefødsl...det er ikke aktuelt. Og dette stresser meg litt.. Men de kan ikke nekte meg KS om han ligger i seteleie? Skal heldigvis til legen i morgen og fått bskjed om at hvis barnet ligger i sete/tverrleie da skal jeg tilbake til UL og da regner jeg med det blir tatt opp spm om KS... Var litt godt å høre at om de danser rundt inni der så er det størst sjanse for at de legger seg ned med hodet tilslutt.. Ja, fødselen kan jo starte når som helst nå... Jeg fikk beskjed om det av legen på sist kontroll... Du må ha lykke til hos legen da.. håper det går greit med oss begge!!
Humlesnurr Skrevet 7. april 2010 #4 Skrevet 7. april 2010 Ved seteleie kan de ikke nekte deg keisersnitt. De kommer til å anbefale vaginalfødsel, dersom forholdene ligger til rette for dette. (Ikke for stort barn, ok hoftemål). Men de kan ikke nekte deg keisersnitt i en slik situasjon, siste ordet er opp til mor der. Ved andre grunner til at man ønkser keisersnitt er det annerledes. Det er jo best med vaginalfødsel, men ved seteleie er det noe annerledes. De nasjonale retningslinjene er fortsatt setefødsel, men en setefødsel gir en økt risiko for skade på barnet og hele 50% av de som i utgangspunktet begynner å føde i seteleie, ender opp med et "haste"snitt. Dette ønsker jeg ikke. Derfor ikke noen setefødsel her i "gården"... Det går nok greit med oss begge:) Snart er det over:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå