Gå til innhold

Hvordan skal jeg stimulere storesøster?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller slite henne ut?

Jeg har jo tatt barna ut av bhg frem til høsten, og er hjemme med dem selv. Jeg klarer ikke å stimulere storesøster. Hun er full av energi og løper rundt hele dagen. Selv om vi er en del ute og leker og sykler og går.

Hun har behov for å utforske og prøve ting og ja stimulering.

Samtidig er de begge så pass "ulydige" at å gå i åpen bhg el. med begge alene er mer enn jeg klarer.

Videoannonse
Annonse
Gjest Filifjonka
Skrevet

Hvor gamle er barna dine? Mulig at noe av det jeg skriver er skivebom ifht alder. Stryk det som ikke passer.

Prøv deg på åpen barnehage. Gjør en avtale med barna på forhånd om hva du krever av dem, vær konkret og tydelig og gå rett på problemet. For eksempel slik: "Du får ikke lov å slå andre barn og ta fra dem lekene. Hvis du gjør det, så sier jeg fra til deg en gang, og hvis du gjør det igjen så går vi." Når de så bryter avtalen, holder du den. En advarsel, og så går dere. Antagelig skjønner de poenget temmelig fort. Og hvis du er knallhard de første to-tre gangene kan dere får noen riktig hyggelige besøk i åpen barnehage senere.

Finn på noe som interesserer storesøster, og sett av litt tid hver dag til dette. Det kan være hva som helst, fargeleggingsbøker, nabbiperler, spille spill - men jeg tenker altså på rolige aktiviteter. Sett av en fast tid, for eksempel en halvtime når lillebror sover. Gi uttrykk for at du syns det er veldig koselig med denne alenetiden med henne.

Høytlesing for barn er veldig bra. Lydbøker og TV blir ikke det samme! Sett av litt tid - fem, ti minutter hver dag - og les for henne. La henne avbryte og spørre hvis det er ord hun lurer på eller hun bare vil kommentere et bilde.

Lær henne å telle og regne. Tell skilt eller trær eller biler når dere er ute og går. Påpek alle tall du ser i hverdagen og snakk om dem. "Der står det tre personer og venter på bussen, men der vi gikk forbi i sted var det fem. Hvor var det flest? Hvor mange flere var det der da?"

Lær henne om blomster, trær og dyr. Snakk om steiner og maur og alt det spennende man kan finne ute nå.

Gå på biblioteket og lån bøker. Sett av en fast dag i uka, og gjør det til en kosestund.

La henne få utforlde seg fysisk så mye som mulig. Flott at dere er mye ute - fortsett med det!

Lag deg en dagsrytme, omtrent som den de har i barnehager og skoler. Stå opp til fast tid, spis frokost, legg inn utetider, sovetider, lesing, læring og lek. Legg også inn tid til husarbeid, og ta henne med på det. (Noen ganger er det ikke så veldig stor hjelp, men de må jo lære.)

Gi henne en støveklut når du vasker, la henne pusse speil og vinduer. Mine barn har pusset speilene og vinduer fra de var bittesmå. Resultatet er ikke alltid like bra, men lat som ingenting. Ros henne, og takk for hjelpen. Barn liker å være til nytte i fellesskapet.

La henne være med å skjære opp grønnsaker til middagen. Mine har håndtert kniver fra de var omtrent to år. De skjærer seg i fingeren før eller senere, men med et plaster og litt trøst går det over.

Sørg for at hun føler hver eneste dag at du ville klart deg dårligere uten henne.

Skrevet

det er ikke lett det der, hvet akkurat hvordan det er for jeg tok nemlig jenta mi ut av barnehagen ett helt år når jeg fikk minstemann og det var slitsomt for hun kjedet seg jo å ville gjøre ting og det var ikke så mye jeg kunne gjøre alene med henne og en baby liksom...

Hvis det finnes lekeparker/friområder tilpasset barn i nærheten kan dere kansje være der å få ut litt energi når det er fint vær..

Skrevet

Mange gode forslag her!! =D

Storesøster er snart 5 år og lillebror er 2 1/2. Lillebror sover ikke om dagen. Hvordan finner jeg åpne bhg i nærheten her? Ser de har åpen gård eller noe slik, men det er en del av de aktivitetene som ikke koster veldig masse som bare er åpne i sommersesongen.

Hvordan fungerer åpen bhg? Hva gjør de der, og hva koster det ca?

Hun er jo veldig lite intressert i å være med på felles aktiviteter, men det kommer kanskje etterhvert =)

Jeg prøver å finne på noe med henne når lillebror har lagt seg, men hun vil bare se på voksentv eller slappe av.

Skrevet

Jeg gikk litt på åpen barnehage, det pleier å være gratis... (det er det iværtfall her)

Man må være der sammens med barna, ha med seg det man trenger av bleier, mat o.l.

Der møter du andre mammaer og barna kan leke sammen, hender dem går på tur eller utfulkter.

Skrevet

Det er avhengig av hvor du bor, men da vi var hos svigers i stavanger fant vi det paa kommunesidene.

Du kan sikkert ogsaa bare google stedsnavn og aapen barnehage og se hva som kommer opp.

Skrevet

Er alle bhg i regi av menigheter?

Det ser slik ut i vår kommune.

Er det i en bhg, eller i andre lokaler?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...