Gå til innhold

Jeg kan ikke bli PlanFadder..

Anbefalte innlegg

Skrevet

For jeg er ikke kristen!

Fadder ordning er ikke forbeholdt de som er kriste.

Hvorfor har dere så store problemer med å bare akseptere at andre ikke er akkurat som dere selv.

Gjør det dere noe personlig om andre velger faddere selv om de har navnefest og ikke dåp?

Hva de legger i ordet fadder er vel strengt tatt opp til dem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er strengt tatt ganske lei det pokkers nicket ditt overlord.

Ser det jo konstant.

Du har en mening om alt du?

Gjest Morn du
Skrevet

Hadde du signert med nick hver gang du svarte på et innlegg, hadde sikkert noen vært lei nicket ditt og:)

Skrevet

Noen her er ikke akkurat den skarpeste kniven i skuffen...

Skrevet

Hva kirken mener med fadder i en kristen dåp kan du jo ikke definere selv da.

Man kan ikke definere hva man vil inn i hvilken sammenheng man vil til enhver tid og samtidig forvente at ens identitet som oppegående vedvarer. Spesielt ikke når begrepene det er snakk om er ganske tydelig definert for den spesifikke sammenhengen.

Skrevet

....og "anonym" blir aldri lei av..."anonym" ? Det er vel forfriskende å se et og annet nick her, vel.

Skrevet

HI her.

Supert 22:05

Du er den eneste så langt som har svart med et konstruktivt svar.

Og jeg ser hva du sier, men det er ikke til å legge under en stol at de fleste faddere gitt via den kristne dåp ikke oppfyller oppgaven de er gitt.

Skrevet

He, he.. Godt poeng, HI.. I dib-verden er fadder et guds ord, det har vi skjønt nå ;) Hold deg unna Plan ;)

Skrevet

Onkelen min er prest, og han sa til meg at fadderene ikke nødvendigvis trenger å være kristne sålenge de ikke er imot at barnet skal døpes.

Skrevet

Ja, det høres fornuftig og vanlig ut, 00:06. Men du er i dib-verden nå og de her inne vet mye bedre enn enhver prest ;)

Skrevet

Tror ikke kirka er så kresen om dagen. Er ikke akkurat kø i kirkedøra den jevne søndag, så de tar vel det de kan få.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hva "PlanFadder" har noe med dåp i kirken og slike ting og gjøre? Og hvis du ikke er kristen, eller oppført i statskirken kan du fortsatt være fadder for et barn som blir døpt i kirken. Bare bullshit at man ikke kan det. For ei venninne av meg var fadder for min lille, hun er både konfirmert og døpt borgerlig/navnedag. Og dette forhørte jeg presten om, så det var visst helt ok. Hvis ikke har vi gått imot den kristne tro eller ja. you know.

Skrevet

Hvis du melder deg ut av statskirken og inn i humanetikerne kan du ikke være fadder, det fikk vi beskjed om...

Fadderene kan ikke være medlem av et kirkesamfunn som forkaster barnedåp.

Hva dette har med PlanFadder å gjøre forstår jeg ikke, men så var det ikke så mye i hovedinnlegget som var forståelig...

Gjest Morn du
Skrevet

Men det er ingen som sjekker det.

Men planfadder og fadder for et barn som blir døpt i kirken- det er jo ingen sammenheng. Tror nok Hi har misforstått:)

Men når det er sagt, tror jeg heller ikke Plan Norge sjekker om du er kristen eller ei:)

Skrevet

Hmm..noe skurrer her..jeg er utmeldt av statskirken, men er da likevel gudmor til ei lita jente? Og presten fikkbeskjed om at jeg ikke tilhører noe form for trossamfunn.så at man må være medlem er bull...

Skrevet

Jeg har vært fadder i fadderuka på høgskolen mange ganger jeg. Har gått fint det selv om jeg ikke er kristen :-P

Skrevet

Joda, selve DEFINISJON på fadder er;

FADDER er en person som har et spesielt ansvar for å ta seg av en annen. Begrepet er innført gjennom kristendommen, men brukes også på en rekke andre områder.!!!!

EN person som har spesielt ansvar for å ta seg av en annen. PLAN er ikke en kristen organisasjon, så vidt jeg har fått med meg. SÅ det så. Du blir fadder for åt "ta deg av et barn",- ikke for å "Oppdra deti Kristen tro":..........

Skrevet

22.05 her. Nei, jeg skjønner jo at kirken ikke er så kresen om dagen fordi det er mangel på ekte kristne. Men mente bare sånn om man skal være helt firkanta på det. :)

Slitsomt det her, Tigerpote, neste gang gidder jeg ikke være anonym. he he:) Tar poenget ditt!

Skrevet

HI mente vel hele innlegget sitt ironisk, kjære dere....

Skrevet

Det er noe stort tull og skulle ha en masse faddere ved kristen dåp som ikke en gang har tenkt å overholde løftene sine.

Det synes som om mange velger faddere til kriten dåp bare for at barnet skal få flere pakker til bursdag og jul.

Dersom man ikke er interessert i kristendommen, trenger man heller ikke døpe barnet!

Materialister og hyklere!

Skrevet

Man må ikke være medlem av statskirken men man kan ikke være medlem av et trossamfunn som ikke tror på dåp, feks humanetikerne. Da får du ikke være fadder. Det går sikkert an å lure kirken med å ikke være ærlig, men det er nå engang reglene. Det er ikke "bull", som du så modent kaller det...

Skrevet

09:58: Det spørs hva løfter de avgir det. Noen snakker med presten og han vet at de ikke er kristen. Da kan presten f.eks tilrettelegge slik at de avgir et løfte som er fornuftig for fadderne, som f.eks og være der for barnet med kjærlighet og visdom.

Og så er det jo borgelig dåp/navnefest. Der har du også ofte faddere, men det blir da avtalt mellom foreldrene til barnet og fadderne.

Det er synd at du har det synet som du har, de som blir faddere til mitt barn hadde kommet til å gitt han bursdags- og julegaver uansett, tror ikke noen velger av den grunn. Det sier mer om deg enn om alle andre for å si det slik.

Men det viktigste budskapet her er vel at ordet fadder på ingen måte er et kristent begrep, det handler om eldre/sterkere som skal verge om mindre/svakere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...