Gå til innhold

Far slippe militærtjeneste?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mor å far har en sønn på ett år, de har gjort det slutt og skal flytte fra hverandre, og far har nå fått militærtjeneste innkalling..... Hvor mye samvær må far ha for at han skal få slippe m.tjeneste?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

han slipper ikke unna uansett..

Det gjorde såfall ikke jeg og eksen.. Og heller ikke flere jeg vet om :-/

Skrevet

Samboeren min dro til militæret i dag :(

Skrevet

Man slipper ikke militærtjeneste fordi man er far

Skrevet

det å være far er ingen grunn til å slippe unna militær tjenesten, sånn er det bare..

Skrevet

Personlig synes jeg at fedre som får innkallelse når barnet er under 1 år skulle fått utsettelse til barnets 1 leveår er ferdig. Man kan si hva man vil, men barnets første år er det viktigste når det gjelder tilknytning mellom foreldre og barn. Og alle de tingene et barn lærer det første leveåret da.

Skrevet

Men far må jo slippe militærtjeneste om han har full omsorg da? (ikke at det har så mye med sp.målet og gjøre men..?)

Skrevet

Faren til barnet ditt kan ENKELT slippe militærtjeneste om han selv vil ( snakker av erfaring.) Jeg har jobbet som Sjt. i forsvaret og kan de fleste triksa i boka :)

Har BF vært på sesjon? Eller er det innkalling til sesjon han nå har fått?

Om det så er tilfelle sesjon han skal på, og han selv ikke ønsker militærtjeneste. Så si det, si du heller ønsker en sivil tjeneste. Nå til dags er det svæært få som blir sendt i tjeneste som de så absolutt ikke ønsker.

Om BF har avreisedato til tjenestested, møt opp og motarbeid alt og ingen ting der. Be om "time" hos presten og syt om at du savner barnet ditt etc etc etc. dette kan ta litt tid, men man kommer da også hjem.

Må bare påpeke at det er utrolig flott å ha gjennomført militærtjeneste på CV'en sin for tiden, da de fleste velger å la være. BF kan få ekstra permisjoner fra tjeneste pga at han har et barn og det er egentlig ikke, om mor sammarbeider. Vannskelig for BF å gjennomføre tjenesten sin.

Skrevet

Gjelder dette fedre som er samboer med moren også?

Hvor mye mer permisjon får de? Hvor mye permisjon er det egentlig i det hele tatt? Får de permisjon i høytidene?

Samboeren min dro til Garden i kveld, og vi har et barn under 1 år.

Skrevet

Under den første perioden av tjenesten også kalt rekruttperiode så får normalt ikke soldater permisjon før det har gått nesten 3 mnd.

Etter dette har soldatene normalt permisjon hver 5 uke. Har soldaten barn kan han skrive en søknad sammen med velferdsoffiseren om å få permisjon fks hver 3 helg.

Soldater får komme hjem til jul som regel ja, om ikke annet skulle stå i veien ( fly som ikke er bestilt osv osv.)

Det finnes mye tiltak en soldat har krav på i følge lov, men må som sagt grave for å finne ut av det selv.

En annen ting som kan være lurt er å be BF dra til sosialkuratoren å snakke om økonomiskestønader som dere evt har krav på!

Skrevet

Haha, han kan gjøre som mannen min: sa han hadde øresus! Han var til flere spesialister og lurte dem gitt;) Dette er 14 år siden:-)

Da jeg var i den alderen hadde jeg kamerater som slapp av forskjellige grunner, en levde ut en skikkelig hippie-livsstil og slapp pga det, en brakk armen på seg selv, en lurte på seg depresjon osv..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...